۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
عضویت ایران در بریکس راهی برای مقابله با تحریم آمریکاست| بریکس موثرتر از شانگهای است
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

عضویت ایران در بریکس راهی برای مقابله با تحریم آمریکاست| بریکس موثرتر از شانگهای است

پروفسور «پل پیلار» معتقد است عضویت ایران در بریکس انزوای این کشور را کاهش می دهد و راهی برای مقابله با تحریم های ایالات متحده آمریکا است.

بازار؛ گروه بین الملل: آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در گروه اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس، گفت: ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی) به این بلوک خواهند پیوست.

سوکلال با اشاره به شرکت نمایندگان بلندپایه ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی، در نشست اخیر بریکس که اوایل ماه دسامبر در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، تاکید کرد: با پیوستن این کشورها، اعضای بریکس ۲ برابر خواهد شد. قرار است نمایندگان اعضای جدید بریکس در نشست بعدی این بلوک اقتصادی که ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در مسکو برگزار خواهد شد نیز شرکت داشته باشند.

در سالهای اخیر ایران رویکرد نگاه به شرق خود را با پیوستن شانگهای و بریکس نشان داده است. البته سازمان همکاری شانگهای عمدتاً بر مسائل سیاسی و امنیتی متمرکز است، در حالی که بریکس بلوکی از اقتصادهای بازار در حال ظهور است که حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل ‌دهد. پیوستن ایران به بریکس بلافاصله پس از عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای، قطعاً نشان‌ داد که تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران به میزان قابل توجهی محدود است.

در حال حاضر، بریکس ۳۰ درصد از اقتصاد جهانی را کنترل می‌کند و اگر اتکای کشورهای عضو این بلوک اقتصادی به دلار آمریکا به طور کامل پایان یابد، ممکن است این میزان افزایش یابد.

«توماس هیل» یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است آمریکا باید نگران پیوستن اعضای جدید به بریکس باشد، زیرا آن‌ها ممکن است روند دلار زدایی را تقویت کنند. هیل در مطلبی که برای اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نوشت، ضمن اشاره به پذیرش عضویت مصر از سوی بریکس هشدار داد: کشورهای شمال آفریقا ممکن است به برخی از تهاجمی‌ترین مدافعان دلار زدایی تبدیل شوند. واضح است که متحدان سنتی آمریکا، مانند مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در حال بررسی راه‌هایی برای دلار زدایی هستند و پکن به پیشبرد این روند کمک می‌کند.

باید گفت کاهش وابستگی به دلار آمریکا در تعاملات تجاری و اقتصادی یکی از سیاست های پویا در قبال خنثی سازی تحریم های غرب یا به مفهوم کامل تر، اختلال در هژمون سازی دلار آمریکا در اقتصاد بین الملل است. با شروع استفاده ابزاری آمریکا از دلار خود در جهت کسب منافع سیاسی در جهان، کشورها راهکار دلار زدایی را در اولویت برنامه های جاری خود قرار داده اند. به ویژه کشورهایی که در دهه های اخیر وارد فاز تنش سیاسی، اقتصادی، مالی با بلوک غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا شده اند به دنبال بسترسازی اجرای پروژه دلار زدایی در ارتباطات با یکدیگر بوده اند.

در خصوص این موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*از اول ژانویه ۲۰۲۴، ایران رسما به عضویت دائم بریکس درآمده است. اهمیت این عضویت برای گروه بریکس چیست؟

گسترش بریکس با چندین عضو جدید - نه فقط ایران - وسعت جغرافیایی این گروه را افزایش می دهد و آن را بهتر قادر می سازد تا به عنوان یک نیروی سازمان دهنده برای کل سیستم بین المللی و نه فقط برای تعداد کمی از کشورها عمل کند. علاوه بر اینکه ایران یک تولیدکننده بزرگ نفت است، عضویت ایران به حضور این گروه در خاورمیانه کمک می‌کند که قبلاً نداشت (اگرچه در مورد پذیرش عربستان سعودی، امارات و مصر نیز چنین است).

عضویت در بریکس، انزوای ایران را کاهش می دهد، به ویژه به عنوان نقطه مقابلی برای ادامه تحریم های ایالات متحده آمریکا

*اهمیت این عضویت برای ایران چیست؟

انزوای ایران را کاهش می دهد، به ویژه به عنوان نقطه مقابلی برای ادامه تحریم های ایالات متحده آمریکا.

*بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) از جمله سازمان هایی هستند که برخی کارشناسان معتقدند «جنوب جهانی» را مدیریت خواهند کرد. ارزیابی شما چیست؟

هر دو گروه نقشی ایفا خواهند کرد، اگرچه بریکس گسترش یافته احتمالاً به دلیل گستره جغرافیایی بیشتر، نقشی تا حدودی بیشتر از«سازمان همکاری شانگهای» ایفا خواهد کرد. این نقش ممکن است از آنچه می‌توان مدیریت جنوب جهانی نامید کمتر باشد و بیشتر ماهیت هماهنگی و ارتباط داشته باشد.

بریکس در حال حاضر یک چالش را ارائه می دهد و می توان انتظار داشت که در موضوعاتی مانند ارزهای ذخیره پیشرفت بیشتری داشته باشند

*با توجه به برنامه هایی مانند دلارزدایی در بریکس و سازمان همکاری شانگهای، به نظر شما این سازمان ها می توانند نظم اقتصادی غرب را در نظام بین الملل به چالش بکشند؟

آنها در حال حاضر یک چالش را ارائه می دهند و می توان انتظار داشت که در موضوعاتی مانند ارزهای ذخیره پیشرفت بیشتری داشته باشند. با این حال، به سختی می توان دلار را به عنوان ارز اصلی بین المللی از جای خود خارج کرد، زیرا استفاده از آن در اقتصاد بین المللی عمیقاً جا افتاده است.

*هند سیاست متعادلی را علیه شرق و غرب انجام می دهد و عضویت آن در بریکس و شانگهای نشان می دهد که دهلی تمام منافع خود را در غرب دنبال نمی کند. به نظر شما این موضوع در آینده چالشی برای چنین کشورهایی نخواهد بود و امکان پیروی از «استراتژی مصون سازی» (hedging strategy) برای آنها وجود خواهد داشت؟

هند مدت‌هاست که یک محافظ پیشرو بوده است و بیشتر دوران جنگ سرد را پشت سر گذاشته است و به اندازه کافی بزرگ است که بتواند این کار را انجام دهد. هیچ قدرت دیگری نمی تواند به سادگی هند را به عنوان یک علت گمشده حذف کند. بسیاری از کشورهای کوچکتر سعی خواهند کرد به همین روش مصون سازی کنند (همانطور که بسیاری از کشورهای آسیایی اکنون در روابط خود با ایالات متحده آمریکا و چین انجام می دهند). اما برخی از آنها در انجام این کار سخت‌تر از هند خواهند بود، زیرا آنها اندازه و نفوذ هند را ندارند.

کد خبر: ۲۶۶٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha