۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ناترازی مصرف گاز در تهران؛ وقتی برای تجدید پذیرها انرژی صرف نمی شود
بازار گزارش می دهد؛

ناترازی مصرف گاز در تهران؛ وقتی برای تجدید پذیرها انرژی صرف نمی شود

تهران- کارشناسان یکی از دلایل افزایش مصرف گاز را رشد ساخت و ساز و یا عدم ذخیره سازی می دانند و راه حل های گوناگونی را برای این موضوع پیشنهاد می دهند.

مرجان شرف- بازار؛ هر ساله با شروع سرما نگرانی ها راجع به میزان مصرف گاز توسط مردم استان تهران به اوج خود می رسد امسال نیز با توجه به اینکه تا کنون توده هوای سرد خاصی در کشور مشاهده نشده اما مسئولان و کارشناسان می گویند که نیاز است تا مردم صرفه جویی بیشتری داشته باشند.

آنطور که پیش از این مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفته بود با توجه به سرمای هوا در سال ۱۴۰۱ و ماندن این سرما در کشور با ناترازی ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز روبرو بودیم. پیش بینی می شود که امسال نیز این ناترازی ادامه داشته باشد.

مصرف ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز

مسلم رحمانی با بیان اینکه سالانه مقدار ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید می شود، گفت: در فصل زمستان به طور معمول ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می شود که میزان بالایی است و جبران این ناترازی ها را مشکل کرده است.

کارشناس انرژی: گرچه در سال پیش فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد سیستم و شبکه شد اما با توجه به گسترش گاز به منازل و اماکن جدید تجاری صنعتی و اداری وصل می شود باز هم دچار کمبود گاز هستیم

وی با بیان اینکه عدم اجرای به موقع برنامه ها در زمینه تولید و بالادستی شرکت گاز از دلایل این ناترازی ها بوده ادامه داد: برای کنترل این ناترازی دو راه وجود دارد یک افزایش تولید و دوم کنترل مصرف که بهترین شیوه بهینه سازی مصرف گاز است،

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: پیش از این بر اساس شیوه نامه ای که وزیر نفت ارسال کرده بود قرار بر این شد تا صنایع پرمصرف و سرمایه گذاران گاز اس‌ ان ‌جی و مینی ‌ال ‌ان ‌جی اقدام به ذخیره سازی کنند تا در فصل سرد به منظور جبران کمبود گاز از این منابع استفاده شود.

پروسه زمان بر تولید

تولید و انتقال گاز به منازل و واحدهای صنعتی پروسه ای زمان بر و هزینه بر است اما نکته ای که لازم به یادآوری بوده تاثیر افزایش جمعیت شهرها بالاخص تهران و ایجاد کسب و کارهای جدید بر میزان مصرف انرژی عا بخصوص گاز است.

حسن مرادی دکترای حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه گاز زمان استخراج از چاه همراه آب شور یا سایر میعانات است که ابتدا جداسازی و سپس تصفیه می شود گفت: گاز شور است تلخی و شوری از گاز گرفته، تبدیل به گاز شیرین باید شود اگر داخل لوله به همان صورت شور تزریق شود باعث خوردگی و خراب شدن آن می شود بنابراین گاز مصرفی قابل استفاده در مصارف خانگی و صنعتی شیرین هستند.

وی افزود: مصرف گاز تهران به صورت دقیق هنوز مشخص نشده اما به نسبت پارسال مصرف بالا رفته که یک علت آن خانه سازی است. سالی چند هزار منزل جدید وارد سیستم می شود و از آنجا که در مناطق شهری و دارای لوله کشی گاز در آن منطقه هستند، انشعاب گرفته و تبدیل به مشترکان جدید می شوند. که این اشتراکات جدید به صورت اداری و خانگی، هر سال بار اضافه ای را به شبکه وارد می کنند.

ناترازی مصرف گاز در تهران | کارشناسان؛ دولت مقصر است

ورود پارس جنوبی به معادلات

دکترای حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: گرچه در سال پیش فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد سیستم و شبکه شد اما با توجه به گسترش گاز به منازل و اماکن جدید تجاری صنعتی و اداری باز هم دچار کمبود گاز هستیم؛ مضاف بر اینکه به سیستان و بلوچستان نیز به مناطقی که گاز نداشتند ارسال شده که این موضوع نیز باعث افزایش حجم و مصرف شده است.

مرادی ادامه داد: معمولا تعرفه های گاز مصرفی خانگی با تجاری با هم در مورد مشتریان بزرگ تفاوت دارد اما به عنوان نمونه مغازه ای که شعله کوچک دارد معمولا تعرفه گاز مصرف خانگی نیز برای او محاسبه می شود. نباید فراموش کنیم که با توجه به مسئله افزایش جمعیت ما شبکه گسترده ای در مورد انتقال گاز را دارا هستیم.

کارشناس انرژی: دولت در مورد انرژی های تجدید پذیر قصور جدی دارد

او در ادامه در مورد استفاده از برق به عنوان جایگزین گاز و انرژی تجدید پذیر تاکید کرد: در کشور انگلستان سعی بر این بوده که قیمت گاز و برق با هم پیش برده شود، یا از اجاق برقی استفاده می کنند یا از اجاق گازی و برخی از منازل بخصوص آپارتمان های بلند اجازه استفاده از گاز ندارند. شبکه گاز رسانی ما در جهان بسیار پیشرفته است و با این سرعت به نقاط مختلف کشور گاز رسانی می کنیم. ما داخل شبکه گسترده انتقال گاز هستیم که با برق قابل مقایسه نیست و از همین رو برق به عنوان جایگزین گاز مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر در صورت اجبار.

استفاده از آبگرمکن خورشیدی

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت در مورد انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرمکن های تابش خورشیدی قصور جدی دارد گفت: این موضوع در کشور ما بسیار ضعیف است به صورتی که حتی نمونه های خارجی که به کشور وارد شد نیز غیر استاندارد، نامناسب و یا گران بودند که هر کسی نمی توانست خریداری کند پس ما باید با استفاده از قدرت شرکت های دانش بنیان خودمان دستگاه های کاربردی با پدیده های جدید علمی و قیمت مناسب درخور مصرف هموطنان، نیروگاه های تجدید پذیر را تاسیس و مورد استفاده قرار دهیم.

مرادی اضافه کرد: قرار بر این بود که با پیش بینی دولت در برخی از نیروگاه ها یا مخازن زیرزمینی مانند بی بی حکیمه گاز یا ال پی جی ذخیره شود تا اگر زمستان سرد باشد مشکلی پیش نیاید. تدابیر به این شکل باید اندیشیده شود برای مصرف باید طوری باشد که بتوانیم در زمان فشار بر روی شبکه روش های جبرانی داشته باشیم و کمبود گاز را جبران کنیم.

وی گفت: این طرح ذخیره سازی سال گذشته به صورت موردی و کم انجام شد اما کفایت ندارد اگر سرمای زیر ۱۰ درجه داشته باشیم قطعا با مشکل مواجه می شویم امیدوارم با رعایت مردم مصرف کاز کمتر و صرفه جویی شود زیرا در عین حال اینکه بیت المال است، در صورت صرفه جویی دولت می تواند یارانه کمتری پرداخت کند بنابراین بر همه واجب است تا تلاش بیشتری داشته تا حتی الامکان میزان مصرف را پایین بیاوریم.

کد خبر: ۲۶۶٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha