۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
سطح تخلفات شوراهای شهر نسبت به جمعیت آن، پایین است
رییس شورای عالی استان‌ها:

سطح تخلفات شوراهای شهر نسبت به جمعیت آن، پایین است

سروری، رییس شورای عالی استان‌ها گفت: سطح تخلفات در شوراهای شهر و روستای کشور نسبت به جمعیت آن پایین است.

به گزارش بازار، پرویز سروری روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح عملکرد دوساله شورای عالی استانها، درخصوص آمار تخلفات اعضای شوراهای شهر و روستای کشور، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده حدود نیمی از تخلفات انجام شده از سوی اعضای شورا بدلیل فقدان آموزش بوده است.

سروری با پایین دانستن تعداد تخلفات در شوراها با توجه به جمعیت ۱۲۷ هزار نفری آن در کشور، ادامه داد: در جلسه‌ای که با رییس قوه قضاییه داشتم به صراحت اعلام کردم ظلم به نظام شورایی وارد شده و کوچکترین خطا و دستگیری اعضای شورا، رسانه‌ای می‌شود.

رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مگر در هیچ وزارتخانه و دستگاهی تخلفاتی انجام نمی‌شود، افزود: درصد بالایی از اعضای شورا از سوی دادگاه تبرئه شده اند اما هیچ گاه خبر تبرئه آنها منتشر نمی‌شود و فقط خبر دستگیری است که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود.

سروری تاکید کرد: سطح تخلفات به نسبت جمعیت اعضای شورای پایین است ‌و نباید به نظام مردمی شورای شهرها و روستاها ظلم شود.

رییس شورای عالی استانها در ادامه سخنان خود درخصوص سامانه نظارت بر عملکرد شوراها، گفت: این سامانه که در دوره پنجم شورای عالی استان‌ها مصوب شد اکنون در همه استانها کار خود را شروع کرده و در فاز بعدی این سامانه به شهرستان‌ها هم خواهد رسید.

وی افزود: این سامانه آماده رونمایی است و رییس جدید شورای عالی استان‌ها این سامانه را رونمایی خواهد کرد.

رییس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: این سامانه کمک می‌کند که نظارت واقعی روی عملکرد شورای شهرها و روستاها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در گذشته با همکاری دبیرخانه شورای عالی استان‌ها نظارت انجام می‌شد اما با راه‌اندازی این سامانه بدنبال نظام مند کردن نظارت‌ها در شهرها و روستاها باشیم.

وی در واکنش به تخلیه ساختمان شورای عالی استان‌ها از سوی شهرداری تهران نیز گفت: واقعیت امر این است که ساختمان فعلی شورای عالی استان‌ها متعلق به شهرداری تهران است و شهرداری ۶ ماه فرصت داده که این ساختمان هشت طبقه بطور کامل تخلیه کامل شود و اکنون تنها ۲ طبقه آن تخلیه شده است.

سروری یادآور شد: به هر حال تیم مدیریت جدید شورای عالی استان‌ها با تفاهم و هماهنگی با دولت باید فکری به حال ساختمان اداری شورا کند و اگر من هم رییس باقی می‌ماندم شهرداری این تخلیه را انجام می‌داد چون طبق قانون این ساختمان متعلق به شهرداری و مردم تهران است.

پرویز سروری در حالی امروز به عنوان رییس شورای عالی استان‌ها در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد یکساله پرداخت که هفتم دی ماه و در بیست و چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با دستور کار انتخابات سومین سال از ششمین دوره شورای عالی استان‌ها در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور، شهرام دبیری نماینده شوراهای استان آذربایجان شرقی با کسب ۳۸ رای از ۷۵ رای ماخوذه به عنوان رییس جدید شورای عالی استان‌ها انتخاب شده است.

رییس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نوسازی بافت فرسوده در کلانشهرها به ویژه تهران گفت: اکنون این تسهیلات به ویژه در تهران کافی و روان نیست ولی با تفاهمی که با دولت سیزدهم داشتیم قرار است تسهیلات مناسبی در خصوص بافت‌های فرسوده به متقاضیان داده شود.

سروری افزود: یکی از موضوعاتی که در این دوره در مجلس به صورت ویژه به آن پرداخته شد برمی‌گردد به اساسنامه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که اتفاق بسیار بزرگی بود.
وی به برخی از اقدامات انجام شده در شورای عالی استانها در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه گزارشات تخلفات، راه‌اندازی سامانه مصوبات شورا و راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی از اقدامات انجام شده است.

سروری ادامه داد: پیش از این دوره از شورای عالی استان‌ها بودجه این نهاد ۳۸ میلیارد تومان بود که از این رقم ۲۱ میلیارد تومان تخصیص یافته بود که با پیگیری های انجام شده و همراهی دولت بودجه شورای عالی استان‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی هم کافی نیست، گفت: در استان‌های مختلف دبیرخانه شورای عالی استان‌ها فعال است که هر کدام چهار تا پنج نیرو دارد همچنین سطح توقعات از شوراها بسیار بالاست و نیاز به بودجه بیشتری در شورای عالی استان‌ها است.

رییس شورای عالی استانها درخصوص نظام پرداخت به شوراها نیز گفت: هم‌اکنون یک عضو شورای عالی استان‌ها با ۴۰ ساعت کار حق جلسه، ماهیانه حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان دریافت می‌کند.

به گفته سروری دریافتی اعضای شورای روستا با احتساب ساعت کاری در ماه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد که حتی به بسیاری از اعضا این رقم هم پرداخت نشده است.
رییس شورای عالی استان‌ها درخصوص تعداد طرح‌ها و لوایح در ۲ سال گذشته نیز گفت: ۲۴ طرح توسط شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، از این تعداد ۲ تا ۳ طرح در دستور کار هیئت ریسه قرار گرفته است‌ همچنین ۵ طرح به دولت ارسال شده است که از این تعداد ۲ طرح به تصویب رسیده است.
سروری به ورود جدی شورای عالی استان‌ها به موضوع فرونشست‌ها اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار با همکاری دولت و مجلس طرح فوریتی درخصوص فرونشست‌ها تهیه شده است.
وی افزود: در این دوره از شورای عالی استان‌ها در دو سال گذشته تلاش شد این نهاد از حالت تشریفاتی خارج شود.

رییس شورای عالی استانها در پاسخ به سوال دیگری درخصوص کمبود ساختمان اداری نیز گفت: ما در این دوره پیگیری‌ های لازم را برای احداث ساختمان شوراها در استان‌های مختلف انجام دادیم و جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم و در تهران نیز این موضوع پیگیری شده همچنین پیشنهادی داده شده تا ساختمان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تا آماده‌سازی ساختمان شورای عالی استان‌ها به صورت موقت در اختیار این مجموعه قرار بگیرد.
سروری با اشاره به برگردان املاک شهرداری تهران اظهار کرد: در طی این دوره از مدیریت شهری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از املاک شهرداری باز پس گرفته شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره رویکرد این دوره از شورای عالی استان‌ها گفت: در همان ابتدا تلاشمان تعامل و مطالبات حداکثری با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بود.

سروری با اشاره به عقب‌ماندگی ۲۰ ساله شوراها نیز گفت: در این دوره تلاش شد تعامل خوبی بین قوا و دستگاه‌ها شکل بگیرد به طوری که در دو سال گذشته از ششمین دوره شورای عالی استان‌ها ۱۳ وزیر در اجلاسیه شورای عالی حضور پیدا کردند و تقریباً با همه آنها تفاهم‌نامه امضا کردیم.

به گفته وی، در راستای تعامل با قوا جلساتی برگزار شد به طوری که رییس جمهور در سه نوبت در اجلاسیه شورای عالی استان‌ها حضور پیدا کرد همچنین با ریاست مجلس شورای اسلامی نیز جلساتی برگزار شد و اقدامات خوبی در راستای جایگاه شوراها در برنامه هفتم انجام شد و کارهای بزرگی در بخش درآمدهای پایدار شهرداری‌ها صورت گرفت.

کد خبر: ۲۶۵٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      آقای رئیس عزیزی که از شوراها دفاع میکنی یعنی چی که تخلف شوراها نسبت به جمعیت شان کم است یک برسی کامل کنید ببینید در زیر لوای شوراها چه بلای بر سر روستاهای کشور آمده اگر در هر شب یک ویلا ۱۰۰۰ متری در روستاها سراز خاک در زیر نظر شوراهای روستاه در میآورد ببین چه بلای بر سر اب خاک این کشور آمده یک روستاه پیدا کنید ونشان بدهید که هرشب زمین های کشاورزی با وجود شوراها تبدیل باغ ویلا نمیشود اگر نشان دادی حرف شما سند والا دفاع بی مورد نکنید اگرم جای توانستن از اتحام بگریزد نا اطلاعی قاضی محترم بوده
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      0 0
      یعنی چه مگر شورای شهر برای تخلف شون سقف دارند یعنی برای انجام مقداری تخلف وخلاف قانون می تونند انجام بدن .؟ عجب حرف هایی؟