۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
پنج هزار معدن در کشور فعال است
رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور:

پنج هزار معدن در کشور فعال است

تبریز- رییس شورای مرکزی و رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با بیان اینکه پنج هزار معدن در کشور فعال است، گفت: سهم معادن در اقتصاد کشور طبق قانون بودجه سال آینده، ۱۳ درصد تعیین شده است.

به گزارش بازار، رضا بستامی در تبریز، افزود: این در حالی است که امسال سهم یاد شده بیش از هشت درصد را شامل می شد که البته باید تلاش ها و همکاری ها بین بخش دولتی و خصوصی برای دست یابی به این هدف بیش از پیش باشد.

وی ارزش افزوده معادن در کشور را بسیار بالا توصیف و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالای معادن در کشور، دولت سهم این بخش از اقتصاد کشور برای سال آینده را به میزان پنج درصد افزایش داده است.

بستامی دست یابی به هدف یاد شده را بسیار سخت و دشوار و در عین حال قابل تحقق دانست و همکاری، تعامل و تلاش برای رفع موانع و مشکلات این حوزه بین وزارت صمت و سازمان نظام مهندسی معدن را لازمه این موضوع بیان کرد.

وی تعداد معادن دارای پروانه در سطح کشور را ۱۲ هزار مورد اعلام و اضافه کرد: متاسفانه از این تعداد معدن دارای مجوز تنها پنج هزار معدن اکنون در کل کشور فعال است که باید دلایل این موضوع به درستی احصاء و برای رفع آنها راهکارهای عملی ارایه شود.

بستامی مداخله اهالی محلی و بومی مناطق دارای معدن، ایجاد موانع متعدد از سوی منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، نبود سرمایه در گردش معدن داران و کمبود و نبود سرمایه های مورد نیاز برای اکتشاف و استخراج را از جمله دلایل عمده در غیر فعال بودن معادن کشور بیان کرد.

حدود چهار درصد از مساحت ایران به موضوع اکتشاف اختصاص دارد

بستامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها هفت درصد مجموع مساحت ایران به عملیات معدنی اختصاص دارد، یادآور شد: از این میزان نیز تنها حدود چهار درصد به موضوع اکتشاف اختصاص یافته است .

وی همکاری با شرکت های دانش بنیان در حوزه معدن را یکی از رویکردهای مهم سازمان نظام مهندسی معدن ایران اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس این شرکت ها در تمام نمایشگاه های معدنی کشور و حتی خارج از کشور دارای نماینده هستند و تلاش داریم این همکاری ها روز به روز توسعه یافته و از توان فنی و عملیاتی این شرکت ها برای توسعه معادن کشور بهره برداری کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن تعداد اعضای حقیقی و حقوقی این مجموعه را ۴۵ هزار نفر اعلام کرد که در ۳۱ سازمان استان ها دانش آموختگان رشته های مختلف مرتبط با معادن را عضوگیری می کند.

بستامی حفظ و افزایش بهره وری منابع معدنی به عنوان سرمایه های ملی تجدید ناپذیر، حرفه های فنی و مهندسی در فعالیت های معدنی، بسترسازی برای رشد و اعتلای مهندسی معدن در کشور، افزایش کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ها در بخش معدن، وضع مقررات به منظور اطمینان از رعایت اصول ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، حفظ محیط زیست، صرفه اقتصادی و نظارت بر اجرای آن را از جمله ماموریت ها و اهداف سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد.

وی ادامه داد: فراهم ساختن زمینه همکاری میان وزارت صمت و تشکل های مهندسی، حرفه ای و صنعتی در بخش معدن، ایجاد زمینه های مشارکت صاحبان حرفه های مهندسی معدن در تهیه و اجرای طرح های توسعه و عمرانی کشور و ایجاد و تحکیم روابط حرفه ای در سطح ملی و بین المللی و معرفی نمایندگان برای شرکت در مجامع علمی و فنی از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی معدن است.

کد خبر: ۲۶۵٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha