۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت نامطلوب دارند
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد:

اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت نامطلوب دارند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: اکثر صندوق‌های بازنشستگی کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارند و دولت سخاوتمندانه در این حوزه وارد شده و کمک می‌کند.

به گزارش بازار، حجت کاظمی امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی در سیاست‌های کلان جزو سومین بحران‌های مهم کشور است. در بحث صندوق‌های بازنشستگی نیازمند برنامه‌های کلان هستیم در قانون بودجه سال جاری ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ درصد بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به حقوق مستمری‌بگیران سه صندوق اختصاص داده شده است.

وی گفت: در اکثر دنیا دولت به صندوق‌ها کمک نمی‌کند؛ بلکه صندوق‌ها هستند که به دولت کمک می‌کنند. اما در کشور ما دولت سخاوتمندانه وارد کار شده است. سال به سال وابستگی به این تعهدات در صندوق‌ها بیشتر می‌شود. اکثر صندوق‌های ما در وضعیت نامطلوب و در لبه ورشکستگی قرار دارند.

کاظمی خاطرنشان کرد: در دنیا یک شاخص برای ورشکستگی صندوق وجود دارد که به آن ضریب پشتیبانی می‌گویند ۶-۵ نفر بیمه‌پرداز و یک نفر مستمری‌بگیر دارد. در صندوق بازنشستگی کشوری ۷۰۰ هزار بیمه شده و ۱۶۰۰ مستمری‌بگیر داریم و ضریب پشتیبانی زیر یک است. اما در صندوق فولاد ما اصلاً ورودی جدید نداریم و به نوعی بازنشسته کامل هستیم. صندوق فولاد یک صندوق بسته است ۴ هزار نفر بیمه‌پرداز داریم که بین ۲۷ تا ۳۰ سال سابقه دارند و در ازای آن ۸۷ هزار مستمری‌بگیر داریم.

وی تاکید کرد: عاملی که باعث ورشکستگی یا وضعیت نامطلوب صندوق‌ها شده عدم رشد سن و سابقه همگام با دنیا است. در سیری که در دنیا رخ داده ما نتوانستیم کاری کنیم. قوانین ما به ۱۳۵۰ برمی‌گردد زمانی که امید به زندگی ۵۶ سال بود. الان این نرخ به ۸۷ سال رسیده است؛ اما متوسط سن بازنشستگی ۵۱ سال است. کشور ما آخرین کشوری محسوب می‌شود که بین امید به زندگی و سن بازنشستگی ۲۵ سال سابقه است که در کشورهای پیشرفته این سن حدود ۱۵ سال است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد افزود: مورد دیگر که به بحران در صندوق‌های بیمه‌ای منجر می‌شود، مدیریت دارایی‌ها است. چیزی که به داد صندوق می‌رسد حوزه سرمایه‌گذاری است که در کشور ما در این بخش موفق نبودیم. مساله دیگر تنظیم بخشی است. صندوق‌های ۱۸ گانه در کشور نیازمند نظام تنظیم بخشی در کشور هستند.

وی تصریح کرد: برای کاهش بحران‌ها نیاز به عزم جدی است تا مشکل صندوق‌ها را حل کنیم. در برخی کشورهای دنیا نظام مالی صندوق‌ها حداقل ۶ ماه یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما در ایران هنوز به همان قوانین ۵۰ سال قبل استناد می‌کنیم. نظام مالی در صندوق‌ها برنامه راهبُردی هستند که باید تغییر کنند و بازنگری شوند. البته دستورالعمل‌های آن در حال تدوین است.

کد خبر: ۲۶۳٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      0 0
      وقتی که دولت ها مالک صندوق های بازنشستگی هستند و با پول همین بازنشته ها مبادرت به اخداث کارخانه های بزرگ فولاد و ... می زنند باید طبق رزش های روز حقوق بازنشسته ها را نیز افزایش دهد و اما مگر نفت ملی نیست چرا نباید ملت ایران و بازنشته ها هم سود ببرند