۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
تحقق ۲۷۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی استان همدان
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان عنوان کرد:

تحقق ۲۷۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی استان همدان

همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: طی شش سال گذشته از طریق مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ۲۷۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی استان ممکن شده است.

به گزارش بازار، منصور ستوده صبح شنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان همدان که در استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای صرفه جویی در منابع آب برنامه‌های مختلفی در دستور کار است تا با به‌کارگیری و عملیاتی کردن آن، ضمن صرفه‌جویی  کسری مخازن آب زیرزمینی  جبران شده و هیدروگراف سفره‌های زیرزمینی را بهبود بخشیم.

ستوده به نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز با اضافه برداشت اشاره کرد و گفت: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری کشاورزی، تعیین تکلیف چاه‌ها، پر و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و کنترل و هدایت رواناب و استحصال آب به کمک عملیات آبخیزداری در حال بهره‌برداری و جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز مدنظر است.

وی گفت: جایگزینی پساب با حقابه محیط زیست و همچنین استفاده از پساب برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز صنعت و سردهنه سازی و صدور پروانه مصرف بهینه آب سطحی نیز برنامه ریزی شده است.

افزایش راندمان با استفاده از روش‌هایی مانند آبیاری نوین
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه افزایش راندمان با استفاده از روش‌هایی مانند آبیاری نوین، کشت‌های کم آب‌بر در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: این پروژه‌ها در راستای عملیاتی شدن طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری به صورت همزمان در سراسر استان همدان در حال اجرا است.

ستوده ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه‌ها طبق پیش‌بینی انجام شده شاهد صرفه‌جویی منابع آب در سال‌های آینده خواهیم بود و امیدواریم در نتیجه آن صرفه‌جویی پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۵ که معادل ۳۷۳ میلیون متر مکعب است محقق شود.

وی عنوان کرد: طی شش سال گذشته از طریق مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ۲۷۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آبی استان ممکن شده و خوشبختانه با این صرفه‌جویی‌ها از کاهش ذخایر آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آمده است ضمن آنکه علاوه بر آن در برخی از دشت‌ها نظیر تویسرکان و نهاوند گراف آب زیرزمینی بهبود یافته است.

چشم‌اندازی برای صنایع و کشت‌های کم‌آب‌بر درنظر گرفته شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز بیان کرد: اگر طبق بارندگی سالانه برای میزان مصرف آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و شرب برنامه‌ریزی شود، می‌توان از خسارات بسیاری جلوگیری کرد.

با توجه به میزان آب موجود در همدان و محدودیت‌های آن باید چشم‌اندازی برای صنایع و کشت‌های کم‌آب‌بر درنظر گرفته شود تا با استفاده از آن بتوانیم برای توسعه استان برنامه‌ریزی کنیم

محمودرضا عراقی ادامه داد: با توجه به میزان آب موجود در استان و محدودیت‌های آن باید چشم‌اندازی برای صنایع و کشت‌های کم‌آب‌بر درنظر گرفته شود تا با استفاده از آن بتوانیم برای توسعه استان برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با همراهی سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت آب و فاضلاب برنامه‌های خوبی برای تحقق صرفه جویی‌ها داشته‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ادامه داد: با توجه به اقدامات اکیپ‌های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای، میزان نصب کنتورهای حجمی، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز با استفاده از کنتورهای هوشمند و همچنین میزان بارش باعث شده گراف آب‌های زیرزمینی شرایط بهتری پیدا کند.

عراقی عنوان کرد: با وجود اقدامات ارزشمندی که در سال‌های اخیر صورت گرفته کسری مخزن آب زیرزمینی همچنان پابرجاست به این معنا که طی سال‌های متمادی برداشت از این مخازن بیش از حد مجاز بوده و کسری قابل توجهی ایجاد کرده است.

کد خبر: ۲۶٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha