۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
عدم نظارت مسئولان بر کیفیت نان در استان ایلام
یادداشت؛

عدم نظارت مسئولان بر کیفیت نان در استان ایلام

ایلام- «کیفیت نان در شهرهای مختلف همچنان پایین است و نظارت کافی از سوی مسئولان در این بخش صورت نمی گیرد» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

بازار؛ گروه استان ها: نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارها دارد و غذای اصلی و پایه بسیاری از مردم در کشورهای جهان است که روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن را تامین می کند، به عبارتی دیگر نان یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار مردم است که به عنوان غذای اصلی خانواده ها به حساب می آید و کیفیت آن تاثیر بسزایی بر سلامت مردم دارد.

کیفیت پایین نان در ایلام

با این حال این روزها شهروندان ایلامی که برای تهیه نان به نانوایی ها مراجعه می کنند یا با نان خمیر یا نان خشک و نیمه سوخته مواجه می شوند، که این امر نارضایتی عموم مردم استان را به دنبال داشته است.

کیفیت پایین نان، گلایه مصرف کنندگان و خرید ناچار نان بی کیفیت از نانوایی ها در حالی است که استان ایلام یکی از قطب های مهم تولید کننده گندم است و از لحاظ کیفیت گندم و به تبع تولید آرد عموما نباید مشکلی داشته باشد

لازم به ذکر است استان ایلام همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح نان مواجه است.

پایین بودن کیفیت نان در ایلام یکی از بحث‌های و دغدغه‌های تکراری مردم این استان است که بارها نسبت به آن ابراز نارضایتی کرده اند، اما هنوز هم نان در سفره ایلامی ها کیفیت لازم را ندارد.

کیفیت پایین نان، گلایه مصرف کنندگان و خرید ناچار نان بی کیفیت از نانوایی ها در حالی است که استان ایلام یکی از قطب های مهم تولید کننده گندم است و از لحاظ کیفیت گندم و به تبع تولید آرد عموما نباید مشکلی داشته باشد.

عدم نظارت مسئولان بر کیفیت نان

از طرفی دیگر مسئولان مربوطه هم معتقدند نظارت بر نانوایی ها به صورت مستمر انجام شده و با متخلفین برخورد جدی می شود، با ابن وجود باز هم در استان ایلام به رغم تاکید و پیگیری مسئولان امر، کیفیت نان در این شهر ارتقا نیافته و انتقادات و گلایه مصرف کنندگان همچنان پابرجاست.

اینکه آرد چه کیفیت و ساختاری داشته باشد، فرآوری و تخمیر خمیر نان با چه روشی انجام می گیرد، چگونگی پخت نان و شکل و ظاهر و عطر و طعم نان و در پایان اینکه نان با چه شرایطی و توسط چه کسی، آماده شود و از نظر بهداشتی به دست مصرف کننده برسد، همه عواملی هستند که در کیفیت نان تاثیر گذارند.

عدم نظارت مسئولان بر کیفیت نان در استان ایلام

در کنار کیفیت نان، توجه به بهداشت نانوایی‌ها و سلامت جسمی، روانی و توان حرفه‌ای فعالان این عرصه نیز امری بسیار مهم بوده و در چگونگی برخورد نانوا با مشتریان بسیار تاثیر گذار است.

همچنین دولت در کنار افزایش نان باید راهکارهایی را برای دسترسی سهل و آسان مردم به نان ارائه دهد تا در استان‌های محرومی نظیر ایلام که مصرف برنج در آن در چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته مردم گرفتار تأمین قوت غالب خود نشوند

از این رو ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها از دیگر دلایلی است که برای کاهش کیفیت نان مطرح می‌شود، نانواها در مقابل این صفوف طولانی باید با سرعت بیشتری کار کنند و کیفیت را فدای سرعت می کنند ، شلوغی نانوایی‌ها به نانوا فرصت پخت کیفی نان را نمی دهد.

توجه به بهداشت نانوایی‌ها

در کنار کیفیت نان، توجه به بهداشت نانوایی‌ها و سلامت جسمی، روانی و توان حرفه‌ای فعالان این عرصه نیز امری بسیار مهم بوده و در چگونگی برخورد نانوا با مشتریان بسیار تاثیر گذار است.

نان مرغوب که یکی از ضرورتهای مهم بهداشت غذایی و سلامت جامعه محسوب می شود موضوعی انکارناپدیر است، از این رو افزایش کیفیت نان خریداری شده نیز از خواسته‌های عمده مردم است که ضروری است یکی از ملاک‌های اصلی تمدید مجوز نانوایی‌ها منوط به قبولی در آزمون عملی پخت نان برای افزایش کیفیت نان و کاهش دورریز این ماده غذایی ارزشمند و گرانبها باشد.

همچنین دولت در کنار افزایش نان باید راهکارهایی را برای دسترسی سهل و آسان مردم به نان ارائه دهد تا در استان‌های محرومی نظیر ایلام که مصرف برنج در آن در چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته مردم گرفتار تأمین قوت غالب خود نشوند.

افزایش تعداد نانوایی‌ها در محلات و تخصیص سرانه آرد برای این نانوایی‌ها، کنترل خرید نان از سوی مردم و عدم خرید اضافی و دورریز آن نیز از دیگر اقداماتی است که باید هم دولت و هم مردم برای رسیدن به یک آرامش نسبی در بازار نان به آن توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      2 0
      یارانه را مستقیما به خود مردم که بالغ ،عاقل، رشید و هوشمند هستند دهید تا با آن نان و دیگر کالاهای اساسی بخرند ، آنگاه خواهید دید ریشه فساد در حوزه آرد و نان از بین می رود، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.
    • علوی _ اذربایجان شرقی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      با سلام عزیزان هم وطن ، جایی هست تو این مملکت نظارت باشه، نظارت در حد شعاره ... .