۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کشتارگاه های دام در ایلام همچنان سنتی هستند
یادداشت؛

کشتارگاه های دام در ایلام همچنان سنتی هستند

ایلام- «استان ایلام در حالی یکی از قطب های دامپروری در کشور است که کشتارگاه های دام این استان همچنان سنتی هستند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: کشتارگاه به محلی گفته می شود که دام های سبک و سنگین در آن و به منظور تهیه گوشت به صورت صنعتی و سنتی ذبج می شوند، به عبارتی دیگر کشتارگاه یک پالایشگاه است که همواره از بروز بسیاری از مخاطرات و تهدیدات در زمینه سلامت جوامع بشری جلوگیری می کند.

راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر اینکه از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام جلوگیری می‌کند، شرایطی مناسبی برای به دست آوردن و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از دام، جلوگیری از تقلب، جلوگیری از فروش گوشت دامی به جای دام دیگر و ... را فراهم می‌کند.

همچنین با بهره برداری از این مجموعه بزرگ، بیش از پیش شاهد ارتقای سطح شاخص های بهداشتی در تولید انواع فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی در هر منطقه خواهیم بود.

تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی در ایلام

اهمیت کشتار صحیح دام و سلامت گوشت به اندازه‌ای است که در هر شهرستان باید یک کشتارگاه صنعتی با ابعاد مختلف متناسب با نیاز آن منطقه احداث شود.

استان ایلام هم یکی از استان هایی است که با برخورداری از جمعیت دامی بالغ بر چهار ملیون و ۴۴۳ هزار و ۳۳۵ رأس دام سبک و ٣۴ هزار و ۷۴٠ رأس دام سنگین و همچنین ۳۲۷ واحد دامداری یکی از قطب های اصلی دامداری در کشور به شمار می‌رود، از این رو وجود کشتارگاه صنعتی یکی از نیازهای اصلی در این استان است.

عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در شهر ایلام باعث شده تا سالانه چند هزار راس دام از این شهرستان به صورت زنده برای کشتار به دیگر استان‌های کشور صادر شود

با این حال استان ایلام به عنوان یکی از محل‌های عمده ترانزیت دام کشور، متاسفانه تنها کشتارگاه صنعتی در مرکز استان تعطیل است و در این استان کشتار دام به صورت سنتی حرف اول را می زند.

خطرات کشتار دام به صورت سنتی

لازم به ذکر است کشتار دام به صورت سنتی و خانگی، خطرات بهداشتی و انتقال بیماری های زیادی همچون تب مالت، تب کریمه کنگو، جنون گاوی و هاری به انسان را در پی دارد.

کشتارگاه های دام در ایلام همچنان سنتی هستند

از سوی دیگر نیز عدم وجود کشتارگاه صنعتی دام در شهر ایلام باعث شده تا سالانه چند هزار راس دام از این شهرستان به صورت زنده برای کشتار به دیگر استان‌های کشور صادر شود که این موضوع خود نه تنها موجب زیان به دامداران می شود بلکه پیامدهای منفی دیگری از قبیل گرانی گوشت، ورود دلالان به بازار دام و هزینه حمل و نقل را به دنبال داشته است.

با احداث کشتارگاه صنعتی در ایلام نه‌تنها این مهم موجب رونق صنعت در منطقه می‌شود بلکه می‌تواند گوشت مازاد مصرفی برخی کشورها و استان همسایه را نیز فراهم کند

البته در گذشته استان ایلام به یکی از مدرن ترین کشتارگاه های سطح کشور مجهز بود، اما اکنون دامی برای ذبح در آن نیست و سال هاست که حال و روز خوبی ندارد، چرا که این کشتارگاه مدت ها پیش پس از واگذاری به بخش خصوصی به صورت ناگهانی و به دلایلی غیر معلوم تعطیل شد.

واگذاری کشتارگاه ایلام

باتوجه به اینکه مالک این کشتارگاه در فرایند فعالیت این واحد صنعتی کشتار دام موفق نبود، لذا پس از کش و قوس های فروان و پیگیری های متعدد، طی چند روز گذشته مالکیت کشتارگاه از وی سلب شد و هم اکنون برای مالکیت این کشتارگاه درخواست هایی از سوی بخش های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی دریافت شده که طبق اخبار منتشر شده در هفته آینده روند واگذاری کشتارگاه به مالک جدید بررسی می شود.

همانطور که می دانیم اهمیت سلامت گوشت به اندازه‌ای است که ایجاد کشتارگاه صنعتی برای ایلام را توجیه‌ می‌کند، از سوی دیگر کشتارگاه صنعتی تحول مهمی در صنعت دامپروری این شهرستان به همراه خواهد داشت.

همچنین با احداث کشتارگاه صنعتی در ایلام نه‌تنها این مهم موجب رونق صنعت در منطقه می‌شود بلکه می‌تواند گوشت مازاد مصرفی برخی کشورها و استان همسایه را نیز فراهم کند.

با توجه به اهمیت احداث کشتارگاه در استان ایلام امید می رود هم اکنون که قدمی در راستای راه اندازی کشتار گاه دام ایلام برداشته شده، به این موضوع و سر و سامان دادن به کشتارگاه که مدت هاست دست از فعالیت کشیده توجه جدی شود و با همکاری دستگاه های اجرایی هر چه سریع تر این معضل چند ساله در استان مرتفع گردد.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha