۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام داتام در بورس
آنچه باید درباره گروه مالی داتام بدانید

عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام داتام در بورس

مطابق با اطلاعیه شرکت بورس تهران، روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲، مجموعا یک میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت «گروه مالی داتام» با نماد «داتام» عرضه می‌شود.

به گزارش بازار گروه مالی داتام سال ۸۸ تاسیس شد و همزمان فعالیت خود را آغاز کرد. داتام شامل یک شرکت اصلی است و شرکت‌های کارگزاری حافظ، مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، پاک انرژی نیکو گستر، لیزینگ ایران زمین، چاوش‌همراه سرزمین ایرانیان و شرکت خدمات ارزی‌وصرافی ایران زمین نیز از زیرمجموعه‌های این گروه به شمار می‌روند.
در همین راستا مراسم معارفه پذیره‌نویسی شرکت داتام (سهامی‌عام) با حضور علی عالی‌زاده مدیرعامل گروه مالی داتام، عباس فارسی رئیس هیات‌مدیره گروه مالی داتام، نماینده تامین سرمایه امید به عنوان ارزشگذار و جمعی از مدیران و کارشناسان بانک ایران زمین و گروه مالی داتام در سالن‌ همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد که به موجب آن قرار است ۱۰ درصد سهام داتام فردا چهارشنبه هفته جاری در بورس تهران عرضه اولیه شود و شرکت توسعه تجارت داتام عرضه‌کننده این سهم خواهد بود.
علی عالی‌زاده مدیرعامل گروه مالی داتام در این مراسم با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی مجموعه؛ از مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی، عرضه اولیه زیرمجموعه، درخواست تاسیس سه صندوق و سیاست تقسیم سود خبر داد و گفت: شرکت لیزینگ ایران زمین با مالکیت ۱۰۰ درصدی، شرکت کارگزاری حافظ با مالکیت مستقیم ۵۴ و نیم درصدی و به صورت موثر ۵۷ درصدی هستند که فعالیت می‌کنند.
مدیرعامل گروه مالی داتام با بیان اینکه سرمایه شرکت بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: ۹۴.۹ درصد سهام به شرکت توسعه تجارت داتام و ۵ درصد دیگر به شرکت تامین آتیه سرزمین ایرانیان تعلق دارد. به همین دلیل با توجه به عملی شدن برنامه افزایش سرمایه در سالجاری؛ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در دستور کار قرار ندارد. تمرکز اصلی بر روی فعالیت شرکت‌های حوزه صنعت مالی است و عمدتا هلدینگ‌های وابسته به بانک‌ها و گروه‌های بازار سرمایه در راستای بازار حرکت می‌کنند.
عالی‌زاده با اشاره به فعالیت در مشارکت تعهد پذیره‌نویسی توضیح داد: اولین پروژه تامین مالی در این حوزه برای شرکت حایر به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان مهر ماه امسال اجرایی شد. دومین پروژه انتشار اوراق‌مرابحه برای گروه انتخاب الکترونیک آرمان به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان و با نرخ ۲۶ درصدی خواهد بود و ۲.۵ هزار میلیارد تومان هم پروژه تامین مالی در دستور کار قرار دارد.
وی هچنین گفت: در همین راستا شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ با مالکیت ۴۹ درصدی وجود دارد. با توجه به اینکه ۵۱ درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت کارگزاری حافظ است؛ عملا به صورت موثر حدود ۷۸ سهام این شرکت تحت‌ کنترل گروه مالی داتام قرار دارد.
مدیرعامل گروه مالی داتام همچنین خاطرنشان کرد: شرکت پاک انرژی نیرو گستر که در واقع یک شرکت سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود؛ جزو این هلدینگ بوده که در مراحل نهایی تبدیل شدن به شرکت سرمایه‌گذاری تغییر نام قرار داشته است و قبل از پایان سالجاری با نام جدید معرفی خواهد شد.
وی عنوان کرد: شرکت صرافی ایران زمین نیز با مالکیت ۳۵ درصدی به عنوان شرکت وابسته و دو شرکت زیرمجموعه دیگر نیز به عنوان سرمایه‌گذار داریم.
وی با بیان اینکه شرکت کارگزاری حافظ با ۱۹ شرکت در سراسر کشور با سرمایه ۴۵۰ میلیارد تومان به مشتریان سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی دارند، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ شرکت کارگزاری حافظ در بین شرکت‌های کارگزاری جایگاه بیست‌وهفتم را دارد و در سال ۱۴۰۱ به جایگاه بیستم ارتقاء یافته و طی هفت ماه ابتدایی امسال کارگزاری حافظ تا پایان مهر ماه رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.
عالی‌زاده با بیان اینکه ترکیب درآمدهای شرکت‌های کارگزاری حافظ سال گذشته حدود ۷۰ درصد بوده است، تصریح کرد: با توجه به پروژه توسعه‌ای که در کارگزاری حافظ تعریف شده؛ بخش معاملات کالایی فعال‌تر از این سهم شده است.
مدیرعامل گروه مالی داتام در ادامه به دلایل کاهش سهام درآمدهای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: از مهمترین دلایل کاهش سهم درآمدهای سرمایه‌گذاری طی ۶ ماه نخست امسال تعلیق درصد سهم‌هاست.
وی اضافه کرد: با مروری بر روند درآمدزایی و سودآوری شرکت کارگزاری می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی ۲۰۵ میلیارد تومان وجود داشت که با کاهش ۳۰ درصدی به ۱۴۳ میلیارد تومان رسید.
عالی‌زاده در ادامه به مهمترین و موثرترین دلیل کاهش اشاره کرد و گفت: بخشی از این کاهش مربوط به تحولات بازار سرمایه به شمار می‌رفت که فضای رکودی حاکم بود و در کنار این موضوع درآمد از محل شرکت مشاوره نیز کاهش داشته است.

افزایش ۱۰۸ درصدی کارگزاری
وی بیان داشت: طی ۶ ماه اول امسال درآمدهای شرکت کارگزاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰۸ درصد رشد یافته است.
مدیرعامل گروه مالی داتام تاکید کرد: از نظر سودآوری هم طی ۶ ماه اول امسال ۷۵ میلیارد تومان سود خالص شرکت کارگزاری بوده که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.
وی به روند خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: بزرگترین صندوق در حال حاضر مربوط به بانک ایران زمین از نوع درآمد ثابت است؛ بر همین اساس از ابتدای سالجاری تاکنون شاهد افزایش دارایی‌های یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده‌ایم.
عالی‌زاده با بیان اینکه برنامه توسعه فراوانی را برای شرکت سرمایه‌گذاری در دستور کار داریم، تاکید کرد: بر اساس ضوابط و قوانین به دنبال تاسیس صندوق‌های جدید با هدف توسعه و پیشرفت و ارائه خدمات بیشتری هستیم.
وی به فعالیت شرکت لیزینگ اشاره کرد و افزود: بیشترین بخش فعالیت این حوزه مربوط به کمک‌رسانی و اشتغالزایی برای افرادی است که در زمینه حمل‌ونقل کار و فعالیت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت لیزینگ از حوزه‌های کم‌ریسک به شمار می‌رود، گفت: مطالبات معوقه در این شرکت بسیار کمتر از میزان استاندار است؛ چراکه افراد اقساط خود را به موقع پرداخت می‌کنند.
مدیرعامل گروه مالی داتام به یکی دیگر از پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: انتشار اوراق مرابحه برای گروه انتخاب الکترونیک آرمان به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان و با نرخ ۲۶ درصدی خواهد بود و ۲.۵ هزار میلیارد تومان هم پروژه تامین مالی در دستور کار است که این اقدام فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت به شمار می‌رود.
وی همچنین گفت: دامنه قیمتی که بورس تهران برای ثبت‌سفارش در نظر داشته؛ کف قیمت ۱۲۶ تومان و سقف قیمت ۱۵۵ تومان است که امیدوارم فرآیند عرضه سهام بدون هیچ مانع و مشکلی و به نحو احسن فرآیند انجام شود.
عالی‌زاده از برنامه پذیرش و عرضه اولیه لیزینگ ایران زمین، راه‌اندازی شعب در شهرهای دیگر، ارائه خدمات به طور ۲۴ ساعته، درخواست تاسیس صندوق‌های املاک‌ومستغلات، زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت دولتی خبر داد و گفت: برای سال مالی جاری و آتی تقسیم سود به میزان حداقل ۹۰ درصد سود خالص سال قابل پیش‌بینی است.

سوپر مارکت مالی داتام
عباس فارسی رئیس هیات‌مدیره گروه مالی داتام نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه ویژه «داتام» بین زیرمجموعه‌های بانک ایران زمین و هلدینگ توسعه تجارت داتام گفت: تمامی فعالیت‌های مالی در حوزه بازار سرمایه به این گروه محول شده است. در همین راستا یکی از رسالت‌های اصلی این گروه در زنجیره ارزش بانک؛ استفاده از بازار سرمایه در کنار بازار پول و تامین مالی شرکت‌های اقتصادی است که تمامی نیازهای بیزینس‌لاین‌ها و فعالیت‌های بازار سرمایه را برای مشتریان طراحی کرده و رقم می‌زند.
وی در ادامه افزود: سوپرمارکت مالی هم در این گروه طراحی شده که با توجه به حوزه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه از جمله لیزینگ، صرافی، کارگزاری و مشاوره سرمایه‌گذاری تمامی نیازهای مشتریان در بازار سرمایه را پاسخگو خواهد بود.
این مقام مسئول ادامه داد: ظرفیت‌هایی هم در فعالیت فرعی دیده شده تا هم در پروژه‌های تولیدی و ساختمانی سرمایه‌گذاری شود و هم در خدمات مرتبط با بازار سرمایه از جمله پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی و ضامن اوراق بهادار حضور فعال داشت.
رئیس هیات‌مدیره گروه مالی داتام در پایان گفت: طی دو سال قبل تکلیفی که بانک‌مرکزی بر عهده بانک ایران زمین و هلدینگ توسعه تجارت داتام قرار داد؛ در راستای قانون رفع موانع تولید از طریق مولدسازی برخی شرکت‌ها و واگذاری شرکت‌های دیگر و همچنین اصلاح ساختار مالی به دنبال عرضه مستقیم این شرکت در بورس بوده‌ایم که امروزه این اتفاق در حال انجام شده است

کد خبر: ۲۶۳٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha