۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
وزارت صمت اراده ای برای ساماندهی خودروسازان ندارد|ورشکستگی خودروسازان دولتی ناشی از سیاست های اشتباه
عضو کمیسیون صنایع خانه ملت در گفت و گو با بازار:

وزارت صمت اراده ای برای ساماندهی خودروسازان ندارد|ورشکستگی خودروسازان دولتی ناشی از سیاست های اشتباه

دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: در ساختار دولت به ویژه وزارت صمت اراده ای برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو دیده نمی شود.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو با کاهش تیراژ تولید و عدم عرضه مناسب محصولات خارجی احتمالا بزودی وارد شوک جدیدی خواهد شد. وزارت صمت با توجه بیش از حد به خودروهای برقی رشد تیراژ محصولات فعلی صنایع خودروسازی را فراموش کرده است. از سوی مشتریان خودروهای مونتاژی با انصراف از خرید در انتظار واردات خودروهای خارجی هستند. این موضوع بزودی می تواند تهدیدی برای وضعیت نقدینگی خودروسازان بخش خصوصی تلقی شود. در شرایط فعلی صنعت خودرو ظاهرا تنها راه حل تعادل بازار خودرو افزایش عرضه حتی با واردات بیشتر است. برای بررسی این موضوعات با الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

هماهنگی لازم برای تدوین یک برنامه راهبردی ویژه صنایع خودروسازی در دولت سیزدهم وجود ندارد

* یکی از چالش های اصلی صنعت خودرو قیمت گذاری دستوری است که منجربه زیان چند صد هزار میلیارد تومانی شده، رویه قیمت گذاری چه زمانی آزاد خواهد شد؟

قیمت گذاری دستوری تا زمانی که صنعت و بازار خودرو وارد فضای رقابتی نشود، ادامه دارد. مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی خودرو را تصویب و به دولت اجازه داد برای ایجاد تعادل بازار خودرو، محصولات صفر کیلومتر و کارکرده وارد کند. طرح های دو فوریتی در این خصوص در خانه ملت با هدف رقابت و تعادل تصویب شد. علیرغم این موضوع در ساختار دولت به ویژه وزارت صمت اراده ای برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو دیده نمی شود، ظاهرا هماهنگی لازم برای تدوین یک برنامه راهبردی ویژه صنایع خودروسازی در دولت سیزدهم وجود ندارد.

* به نظر می رسد که عباس علی آبادی توجه ویژه ای به تولید خودروهای برقی دارد، در شرایط فعلی این سیاست برای بازار خودرو قابل قبول است؟

باتوجه به اینکه در دنیا سیاست استفاده از انرژی و خودروهای پاک در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است، در داخل کشور نیز باید خودروهای برقی با هدف کاهش آلایندگی در کلانشهرها مورد استفاده قرار گیرد. بررسی ها نشان می دهد که طی ۲۰ سال آینده در دنیا خودرو بنزینی یا گازوئیلی وجود نخواهد داشت. بنابراین در کشور باید تولید خودروهای برقی دنبال شود و سیاست فعلی وزارت صمت نیز در این خصوص قابل قبول است.

وزارت صمت اراده ای برای ساماندهی خودروسازان ندارد|ورشکستگی خودروسازان دولتی ناشی از سیاست های اشتباه

در کشور خودروهایی تولید می شود که مصرف سوخت آن ها در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۱۰ لیتر است

* کارشناسان معتقد هستند که خودروهای در شرایط فعلی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

اکنون در کشور خودروهای تولید می شود که مصرف سوخت آن ها در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۱۰ لیتر است، اما دنیا خودروها به طور متوسط ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارند. مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی مضاف بر مشکلات زیست محیطی، هزینه هنگفت به مصرف انرژی در کشور تحمیل می کند. از همین رو وزارت صمت باید یک برنامه میان مدت برای کاهش مصرف سوخت داشته باشد، همچنین به موازات این برنامه باید بستری جهت تولید خودروهای جدید مبتی بر استانداردها و فناوری های روز در کشور فراهم کند.

شرایط فعلی صنعت خودرو نشان از آن دارد که دو خودروساز بزرگ در ورشکستگی هستند

* کیفیت خودروهای تولید داخل طی یک دهه اخیر مورد نقد و اعتراض مشتریان بوده، باتوجه به رشد قیمت خودروها این موضوع چه زمانی بهبود خواهد یافت؟

متاسفانه بازار خودرو طی چهار دهه اخیر فقط انحصاری بوده است، برای مقابله با این موضوع قانون وظیفه قیمت گذاری را به شورای رقابت سپرده است. اگر وزارت صمت فضای جهت رقابت میان خودروسازان بخش خصوصی و دولتی توام با واردات محصولات روز دنیا مهیا کند، قیمت گذاری دستوری حذف خواهد شد. بررسی و آمار نشان می دهد که «کیفیت» پایین خودروهای در حال تولید فقط به مشتریان هزینه های نگهداری فراوان تحمیل می کند. شرایط فعلی صنعت خودرو نشان از آن دارد که دو خودروساز بزرگ در ورشکستگی هستند، عدم پیشرفت و زیان خودروسازان بزرگ نیز ناشی از سیاست های اشتباه گذشته در زمینه تولید و بازار خودرو است. در شرایط فعلی نیز به نظر می رسد که ساخت خودرو با کیفیت بالا و استانداردهای روز در کشور تعلیق به محال باشد.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha