۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
۱۰۰ کشتی مسیر خود را از کانال سوئز تغییر دادند

۱۰۰ کشتی مسیر خود را از کانال سوئز تغییر دادند

روزنامه گاردین نوشت، در سایه تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی، بیش از ۱۰۰ کشتی حامل کانتینر مسیر خود را از کانال سوئز تغییر دادند.

به گزارش بازار، روزنامه انگلیسی نوشت، در پی تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل عملیات‌های ارتش یمن در حمایت از ساکنان نوار غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و آن‌هایی که در حال حرکت به سمت بنادر آن هستند، بیش از ۱۰۰ کشتی حامل کانتینر مسیر کوتاه کانال سوئز را رها کرده و سفر دریایی خود را از سمت دماغه «امید نیک» در ساحل آفریقای جنوبی انجام می‌دهند.

با این تغییر مسیر، حدود ۶۰۰۰ مایل دریایی به سفر تجاری میان آسیا و اروپا افزوده شده و این سفر سه تا چهار هفته طولانی‌تر می‌شود.

روزنامه گاردین گزارش داد، هر ساله حدود ۱۹ هزار کشتی از کانال سوئز عبور می‌کند؛ به این ترتیب این کانال که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای عبوری جهان به ویژه برای انتقال سوخت‌های فسیلی و کالاها میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود، تنش‌ها در مسیرهای عبوری کشتی‌ها نقش موثری در افزایش قیمت نفت داشت.

در این راستا شرکت حمل‌ونقل و خدمات لجستیک «Kuehne and Nagel» که دفتر آن در سوئیس قرار دارد، اعلام کرد که ۱۰۳ کشتی پیش از این مسیر خود را تغییر دادند و پیش‌بینی می‌شود نفت‌کش‌های بیشتری از مسیر دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی عبور کنند.

«مایکل الدویل» یکی از اعضای هیأت مدیره این شرکت اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود سفرهای طولانی بر ۲۰ درصد ترافیک دریایی جهان تاثیر گذاشته و موجب تاخیرهایی شود.

همچنین مسیرهای نفت‌کش‌ها و کشتی‌های حامل گاز تغییر کردند. شرکت بریتیش پترولیوم (BP) اعلام کرد که مسیر کشتی‌های نفت و گاز خود را تغییر داده است.

شرکت نروژی «Hoegh Autoliners» نیز اعلام کرد، پس از آنکه اداره دریایی نروژ خطر در دریای سرخ را بالاترین سطح رساند، حمل‌ونقل‌ها از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده است.

همچنین شرکت‌های مختلف دیگری از جمله شرکت دانمارکی حمل‌ونقل و خدمات لجستیک «Maersk»، شرکت بلژیکی حمل‌ونقل «Euronav»، گروه فرانسوی حمل‌ونقل « CMA CGM» و شرکت آلمانی حمل‌ونقل «Hapag-Lloyd» تصمیم گرفتند که موقتا از عبور از دریای سرخ خودداری می‌کنند.

پیش از این ارتش یمن تاکید کرد که دریانوردی در دریای سرخ برای تمامی کشتی‌ها تنها به استثنای کشتی‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی تا پایان حملاتش علیه کودکان و غیرنظامیان بی‌دفاع در غزه، ایمن و بی‌خطر خواهد بود.

دولت نجات ملی یمن اعلام کرده است: قطعا صنعاء بیشترین تاکید را بر حفظ امنیت دریانوردی و احترام به منافع جهان دارد و ما این مساله را در گذشته ثابت کردیم اما همچنان به کشتی‌های رژیم صهیونیستی اجازه عبور و مرور در دریای سرخ را نمی‌دهیم.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha