۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
چرا کابل شبکه نگزنس

چرا کابل شبکه نگزنس

امروزه هنوز اتصال بین تجهیزات شبکه از طریق کابل‌ها نیز برقرار می‌شود.

به گزارش بازار، امروزه هنوز اتصال بین تجهیزات شبکه از طریق کابل‌ها نیز برقرار می‌شود. هرچند که روند رشد تکنولوژی به سمتی بوده که بتوانید از اتصالات بی‌سیم برخوردار باشید، اما اتصالات با کابل‌های شبکه منسوخ نشده و کاربردهای بسیاری نیز دارد. کابل شبکه نگزنس از محصولاتی است که می توانید برای اتصال‌های شبکه خود تهیه کنید. فراموش نکنید که برای خرید کابل شبکه باید پارامترهای متفاوتی را در نظر داشته تا یک خرید موفق داشته باشید.کابل شبکه نگزنس یکی از بهترین کابل های تجهیزات پسیو در دنیا می باشد. شبکه و نحوه عملکرد آن کاملا بستگی به این دارد که چه کابلی برای راه اندازی آن استفاده شده است. در واقع در بین تمام تجهیزات نگزنس و لوازمی که برای راه اندازی یک شبکه وجود دارد، مهمترین وسیله کابل شبکه است . همانطور که گفته شد یکی از برند هایی که در جهان بسیار معروف است و حرف اول را می زند، کابل شبکه نگزنس می باشد. این شرکت با تولید بهترین و با کیفیت ترین کابل های شبکه جایگاه ویژه ای در بین تمام شرکت های فعال در این صنعت دارد. کابل شبکه برند نگزنس در مدل های مختلف و با ویژگی های متفاوت تولید و به بازار تجهیزات شبکه ارائه می شود. در کابل های شبکه معمولا از دو نوع روکشLSZH  و PVCاستفاده می شو . روکش های LSZH در ترکیبات خود فاقد هالوژن هستند. این ویژگی سبب می شود هنگام وقوع حادثه آتش سوزی اگر حرارت به کابل ها رسید، گاز های سمی تولید نشود. روکش PVC که همان پلاستیک می باشد نیز به عنوان روکش دیگر برای کابل شبکه نگزنس مورد استفاده قرار می گیرد. از مزیت های آن قیمت مناسب آن می باشد. به طور کلی بیشتر محصولات کابل شبکه نگزنس از جنس مس است، رنگ کابل شبکه نگزنس نارنجی می باشد که در بازار تجهیزات شبکه عرضه می شود، جالب است بدانید که تا ۱۰۰ متر از این کابل از قابلیت ارسال داده خوبی برخوردار است.

انواع کابل شبکه:

انواع کابل شبکه نگزنس بر اساس دسته بندی:

کابل‌های شبکه از لحاظ فنی، استاندارد بر اساس سرعت و نسل تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها به چندین دسته تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی از Cat۱ تا Cat۸ درجه بندی می‌شوند. امروزه اغلب از کابل‌های Cat۵ به بالا استفاده می‌شود.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۵

این نوع کابل اترنت یکی از قدیمی‌ترین انواع کابل‌های شبکه است. همچنین کابل شبکه نگزنس cat۵ یک کابل زوجی به هم تابیده است که از ۴ جفت سیم تشکیل شده و در شبکه‌های خانگی و تجاری استفاده می‌شود. حداکثر استاندارد کارایی آن تا ۱۰۰ مگاهرتز است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی ساخت کابل شبکه و همچنین انواع دیگری از کابل‌ها با سرعت و پهنای باند بیشتر وارد بازار شده‌اند و کابل‌های cat۵ کاربرد چندانی ندارند.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۵e

کابل شبکه cat۵e، نسخه پیشرفته‌تری از کابل cat۵ است و یکی از پرکاربردترین کابل‌های اترنت در بازار است. حرفe  اضافه شده به معنای enhance است و نشان می‌دهد که این کابل lan نسخه پیشرفته‌تر کابل cat۵ است. سرعت آن در حد ۱ گیگابایت بر ثانیه و پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتز است. برای کابل کشی شبکه‌های مختلف در ساختمان‌های مسکونی می‌توان از این کابل استفاده کرد. همچنین میزان تداخل دو سیم موجود در این کابل تا حد زیادی کاهش یافته است و همین باعث بهبود کارایی آن می‌شود.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۶

این نوع کابل، یک کابل lan استاندارد جفت تابیده شده است. طبق استاندارد این کابل از پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این نوع کابل به خوبی با نویزهای موجود در سیستم و کانال الکتریکی مقابله می‌کند. کابل cat۶ از ۴ جفت سیم مسی تشکیل شده است و سرعت انتقال اطلاعات در آن به ۱۰ گیگابایت می‌رسد. این کابل ابزاری مناسب برای اتصال کامپیوتر، سرور به مودم و ISP است. همچنین برای اتصال کامپیوتر به دستگاه‌های مختلفی چون چاپگر، اسکنر و غیره می‌توان از کابل cat۶ استفاده کرد.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۶a

این نوع کابل در واقع نسخه تقویت شده کابل cat۶ است و همانند سایر کابل‌های لن از ۴ جفت سیم تشکیل می‌شود. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در این کابل به ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. همچنین پهنای باند در این کابل به ۵۰۰ مگاهرتز می‌رسد. این کابل دارای ضخامت بیشتری بوده و تداخل امواج الکترومغناطیسی در آن به حداقل رسیده و کیفیت اطلاعات منتقل شده توسط آن بالاتر است. یکی از تفاوت‌های اصلی این کابل نسبت به نسخه قبلی خود، این است که کابل cat۶a اطلاعات را با سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه تا مسافت ۱۰۰ متری منتقل می‌کند در حالی که این مسافت در کابل cat۶ ۵۰ متر است بیشترین کاربرد این نوع کابل شبکه برای محیط‌های صنعتی است و اکثرا به شکل STP تولید می‌شود. انعطاف‌پذیری این کابل کم بوده و استفاده از آن در محیط‌های مسکونی توصیه نمی‌شود.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۷

این نوع کابل شبکه که در دسته‌بندی کابل شبکه CAT۷ قرار دارد می‌تواند سرعت انتقال ۲۵ گیگابایت بر ثانیه را با پهنای باند ۶۰۰ مگاهرتز فراهم کند. با افزایش شماره این دسته بندی، سرعت بیشتر، نویز کمتر و پنهای باند بیشتر می‌شود. به عنوان مثال کابل شبکه  ۶Cat  نسبت به ۵Cat، سرعت و پهنای‌باند بیش‌تر و نویزپذیری کمتری دارد.

  • کابل شبکه نگزنس Cat۸

این نوع کابل جز سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین کابل‌های اترنت است که سرعت آن به ۴۰/۲۵ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و پهنای باند آن ۲۰۰۰ مگاهرتز است.

انواع کابل شبکه نگزنس از لحاظ نویز پذیری:

این کابل‌ها از لحاظ نویز پذیری و نوع شیلد به ۳ گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • کابل شبکه نگزنس بدون شیلد (UTP)

این نوع کابل را می‌توان از ساده ترین کابل‌های شبکه نام برد. معمولا این نوع کابل‌ها هیچگونه لایه محافظی بر روی زوج سیم‌ها نداشته و روکشی از جنس PVC آن ‌را محافظت می‌نماید. این نوع کابل‌ها در صورتیکه در حوضه نویز قرار داشته باشند نویز پذیر بوده و مشکلاتی در هدایت اطلاعات بوجود می‌آورند. (استفاده این نوع کابل با توجه به نوع پروژه و انتخاب نوع کابل توسط طراح می‌باشد.)

  • کابل شبکه نگزنس FTP

بسیار شبیه کابل UTP بوده با این تفاوت که در زیر روکش این کابل یک محافظ آلومینیوم به کار رفته است. این لایه نازک آلومینیوم می‌تواند از ایجاد نویز و اختلال در هدایت اطلاعات در کابل جلوگیری نماید.

  • کابل شبکه نگزنس شیلددار (SFTP)

در کابل شبکه SFTP حفاظت بیش‌تری برای جلوگیری از نویز در نظر گرفته شده است زیرا هم شیلد و هم ورقه آلومینیوم بر روی زوج سیم‌ها قرار گرفته شده است. زمانی که اطلاعات از حساسیت بسیاری برخوردارند می‌توان از این نوع کابل استفاده نمود. این نوع کابل‌ها گران‌تر هستند.

انواع کابل شبکه نگزنس بر اساس روکش:

تمامی کابل‌های شبکه از لحاظ جنس روکش به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند.

  1. روکش LSZH: در ساختار این نوع کابل از هیچگونه هالوژنی استفاده نشده است و در هنگام آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی‌کند.
  2. روکش PVC: دارای انعطاف پذیری مناسبی بوده و نسبت به کابل با روکش LSZH دارای قیمت پایین تری است.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha