۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کاهش صادرات به دلیل افزایش تقاضا در داخل| کمبود خوراک داریم، با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنیم
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در گفتگو با بازار:

کاهش صادرات به دلیل افزایش تقاضا در داخل| کمبود خوراک داریم، با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنیم

انصاری نیک، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از کاهش صادرات به دلیل افزایش تقاضا در بازار داخل خبر داد و گفت: به دلیل کمبود خوراک، تنها از ۴۰ درصد ظرفیت پالایشی خود استفاده می کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کمبود خوراک را می توان دغدغه مشترک این روزهای تمامی واحدهای پتروشیمی دانست. دغدغه ای که باعث شده ظرفیت زیادی از واحدهای پتروشیمی بلااستفاده باقی بماند. آنگونه که سپهدار انصاری نیک، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام به بازار می گوید: این واحد ظرفیت دریافت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه ان جی ال در روز را دارد اما تنها ۷۰ هزار بشکه از این محصول را دریافت می کند و همین مساله باعث که ۶۰ درصدظرفیت پالایشی این واحد عملا بلااستفاده باقی بماند.

او در بخش دیگری از گفتگوی خود از تولید حدود ۳ میلیون تن محصول از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته تولیدات خود را امسال باید به ۴.۵ میلیون تن افزایش دهیم.

انصاری نیک در بخش دیگری از گفتگوی خود ضمن رد هر گونه کاهش عرضه برای افزایش قیمت ها در بورس کالا، گفت: پتروشیمی بندر امام طبق سیاست های شرکت صنایع پتروشیمی و وزارت بازرگانی عمل کرده و تمام pvc های تولیدی خود را در بورس عرضه داشته است و صادراتی در این محصول ندارد.

متن کامل گفتگوی بازار با سپهدار انصاری نیک مدیرعامل پتروشیمی بندر امام را در ادامه می خوانید:

برای سال هم ۱۴۰۲ هدف گذاری کردیم که تولیدات خود را به ۴.۵ میلیون تن بوده برسانیم. تولیدات ما تا حالا چیزی حدود ۳ میلیون تن بوده و امیدواریم که تا پایان سال تمامی این هدف گذاری محقق شود

*پیش بینی می کنید پتروشیمی بندر امام در سال جاری تا چه اندازه تولید داشته باشد؟

مقدار تولیدات پتروشیمی بندر امام در سال ۱۴۰۱ حدود ۴ ملیوین تن بوده است. برای سال هم ۱۴۰۲ هدف گذاری کردیم که تولیدات خود را به ۴.۵ میلیون تن بوده برسانیم. تولیدات ما تا حالا چیزی حدود ۳ میلیون تن بوده و امیدواریم که تا پایان سال تمامی این هدف گذاری محقق شود.

*در حال حاضر بسیاری از واحدهای پتروشیمی نسبت به وضعیت صادرات به دلیل برخی از سیاست ها گله مند هستند، به نظر می رسد که پتروشیمی امام هم شاهد روند کاهشی در صادرات خود بوده، دلیل اصلی این افت صادرات چیست؟

پتروشیمی بندر امام در سال گذشته حدود ۶۰ درصد تولیدات خود که چیزی حدود ۷۵۰ میلیون دلار بوده را صادرکرده است. اما از آنجاییکه بخشی از محصولات ما به عنوان مواد پایه فرآورده بنزین است، بخش عمده ای از تولیدات خود را تحویل شرکت پخش و پالایش می دهیم. به همین دلیل سهم صادرات ما نسبت به سال گذشته کاهش یافته و بیشتر تولیدات ما در سال ۱۴۰۲ در بازار داخل مصرف شده است.

تنها ۳۰ درصد محصولات خود را صادر و ۷۰ درصد آن را در داخل مصرف کردیم. به همین دلیل درآمدهای ما بیشتر حالت ریالی دارد چرا که سیاست اصلی ما تامین نیازهای داخلی است

*با این اوصاف امسال چقدر از تولیدات خود را صادر و چه مقدار آن را در بازار داخل عرضه کردید؟

تقریبا می توان گفت که تنها ۳۰ درصد محصولات خود را صادر و ۷۰ درصد آن را در داخل مصرف کردیم. به همین دلیل درآمدهای ما بیشتر حالت ریالی دارد چرا که سیاست اصلی ما تامین نیازهای داخلی است.

*کدام یک از محصولات تولیدی در پتروشیمی بندر امام قابلیت صادرات دارد؟ ضمن اینکه افت صادرات ممکن است باعث کاهش سود دهی شرکت و افت ارزش سهام پتروشیمی بندر امام شود؟

تولیدات ما شامل ۳۰ محصول است که در بازار داخل عرضه شده و قابلیت صادرات به بازارهای جهانی را هم دارد. افت صادرات به معنی کاهش درآمدهای ما نیست و نگرانی از این جهت برای سهامداران پتروشیمی بندر امام وجود ندارد.

پتروشیمی بندر امام طبق سیاست های شرکت صنایع پتروشیمی و وزارت بازرگانی عمل می کند. البته در یک مقطعی به دلیل شدت تقاضا در قیمت ها رقابت ایجاد شد؛ اما حالا بازار تعدیل شده و محصولات ما تقریبا به قیمت پایه عرضه می شود

*با وجود اینکه شما مدعی هستند که عرضه در بازار داخل را افزایش داده اید اما بسیاری از صنایع پایین دست مدعی اند که مقدار عرضه از طرف پتروشیمی امام کاهش یافته و همین مساله باعث افزایش قیمت ها در بورس شده است. آیا این ادعا درست است؟ در صورت درست بودن دلیل کم شدن عرضه چیست؟

تمام محصول ما طبق سیاست های اعلامی دفتر بازرگانی در بورس عرضه می شود و هیچ قسمتی از محصول پی وی سی خود را صادر نمی کنیم. در یک مقطعی به دلیل شدت تقاضا در قیمت ها رقابت ایجاد شد؛ اما حالا بازار تعدیل شده و محصولات ما تقریبا به قیمت پایه عرضه می شود. باید بگویم که پتروشیمی بندر امام طبق سیاست های شرکت صنایع پتروشیمی و وزارت بازرگانی عمل می کند. هم اکنون واحد پی وی سی ما بر اساس خوراکی که از پتروشیمی اروند دریافت می کند با حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار است.

*چه میزان پی وی سی امسال تولید کرده اید؟

ظرفیت واحد ما ۱۸۰ هزار تن در سال است و تا حالا حدود ۱۳۰ هزار تن تولید داشتیم که همه آنها در بورس داخلی عرضه شده است.

*در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان پتروشیمی بندر امام چه اقداماتی را تا حالا انجام داده است؟

در راستای این هدف بندر امام حمایت از کاتالیست سازها را در دستور کار خود قرار داده و با سازندگان کاتالیست حدود ۲۰ میلیون دلار قرارداد بسته است. البته قراردادهای ما به همین جا ختم نشده و تا پایان سال بازهم قراردادهایی را خواهیم داشت.

کمبود خوراک باعث شده که تنها از ۴۰ درصد از ظرفیت پالایشی خود استفاده کرده و ۶۰ درصد آن بلا استفاده باقی بماند. هم اکنون ۷۰ هزار بشکه ان جی ال دریافت می کنیم در حالیکه ما ظرفیت دریافت حدود ۲۰۰ هزار بشکه از این محصول را در روز دارا هستیم. برای حل این مشکل در حال همکاری و مذاکره با شرکت ملی نفت برای انجام سرمایه گذاری ها و رفع گلوگاه ها برای دریافت خوراک مورد نیاز خود هستیم

*مهم ترین چالشی که هم اکنون پتروشیمی بندر امام با آن مواجه است، چیست؟

مهم ترین چالش ما اکنون کمبود خوراک است. همین مساله باعث شده که تنها ۴۰ درصد از ظرفیت پالایشی ما مشغول به کار بوده و ۶۰ درصد آن بلا استفاده باقی بماند. خوراک ما از مناطق نفت خیز جنوب تامین می شود. هم اکنون ۷۰ هزار بشکه ان جی ال دریافت می کنیم در حالیکه ما ظرفیت دریافت حدود ۲۰۰ هزار بشکه از این محصول را در روز دارا هستیم. این نشان دهنده پتانسیل بالایی برای دریافت خوراک هستیم.

برای حل این مشکل، در حال همکاری و مذاکره با شرکت ملی نفت برای انجام سرمایه گذاری ها و رفع گلوگاه ها برای دریافت خوراک مورد نیاز خود هستیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha