۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
صنایع دستی، خاستگاه ها، دگرگونی ها و چشم اندازها

صنایع دستی، خاستگاه ها، دگرگونی ها و چشم اندازها

به تازگی کتابی توسط انتشارات دانشگاه سوره‌ تحت عنوان صنایع دستی، خاستگاه ها، دگرگونی ها و چشم انداز ها به قلم مهران هوشیار منتشر شده است.

به گزارش بازار، به گفته مولف: این کتاب برداشتی است از حضور در عرصه های گوناگون آموزشی، اجرایی، اقتصادی و هنری که با نگاهی به تمامی جوانب این رشته و تجمیع نظر اندیشمندان و پیشکسوتان حوزه صنایع دستی به زبان و بیانی ساده به نگارش در آمده است.

در این کتاب تلاش شده است تا ضمن معرفی واژگان کلیدی و اصطلاحات مربوط به حوزه صنایع دستی، ارتباط ماهوی آن با سرچشمه و ذات هنر و از آن میان هنر سنتی مورد واکاوی و دقت زیاد قرار گیردو هر آنچه یک هنر جوی رشته صنایع دستی و یا یک ایرانی علاقمند به هویت، اصالت و هنر کاربردی بومی و سنتی باید بعنوان مبانی اولیه و در ابتدای راه بداند مطرح و ارائه می‌گردد. این کتاب در ۱۰ فصل تحت عناوین صنایع دستی آمیزه ای از خلاقیت، مهارت و باور، صنایع دستی، هنر یا صنعت- کاربرد یا زیبایی-جادوی تمدن های باستان-حکمت، عرفان، شهود-اقتصاد، هنر و صنایع دستی-صنایع دستی امروز-صنایع دستی معاصر-صنایع دستی و آموزش عالی-صنایع دستی فردا، به نگارش در آمده است که در بر گیرنده بخشی از هویت ملی، باورهای مذهبی و سنت در تمدن ایرانی-اسلامی است.

قصد مؤلف در این کتاب آموزش مهارت و یا آشنا ساختن خواننده با روشهای تولید و حتی شناخت ابزار یا مواد اولیه و خاستگاه جغرافیایی و بومی هر یک از این هنرها نیست. اما امیدوار است تا ضمن آشنایی با انواع دسته بندی و نام گذاری این تولیدات در کمترین کارکرد خود بتواند زمینه علاقمندی و ایجاد حس کنجکاوی را برای مخاطبین به خصوص نسل جوان و دانشجو ایجاد نماید.

دربخش پایانی این کتاب به چشم انداز صنایع دستی ایران و ترسیم نقشه راه فردای این هنر-صنعت در زمینه آموزش و فرهنگ سازی بنیادین از دیدگاه نویسنده پرداخته شده و عنوان می‌شود که این هنر-صنعت چگونه می‌تواند به عنوان یکی از کم هزینه ترین و توانمند ترین روشهای برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی و سیاسی مورد اهمیت و توجه سیاستمداران و دولتمردان امروز و فردای کشور قرار گیرد.

این کتاب در ۴۵۰ صفحه با نثری زیبا و روان، کاغذی با کیفیت و ابعادی مناسب به بازار کتاب عرضه شده است.

صنایع دستی، خاستگاه ها، دگرگونی ها و چشم اندازها

کد خبر: ۲۶۲٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha