۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
زمان بندی برای ارتقای استانداردهای کولر آبی تغییر نخواهد کرد
معاون وزیر نیرو:

زمان بندی برای ارتقای استانداردهای کولر آبی تغییر نخواهد کرد

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: برآورد ما با توجه به صحبت های مطرح شده در نشست گام دوم استاندارد برچسب انرژی در کولرآبی، این است که امکان تولید الکتروموتور به اندازه نیاز در کشور وجود دارد.

به گزارش بازار، محمود کمانی در نشست گام دوم استاندارد برچسب انرژی در کولرآبی خاطرنشان کرد: برنامه از یک سال و نیم پیش شروع شده و یک مرحله، استانداردها اصلاح شده است. شرکت‌ها در جریان این موضوع قرار گرفتند و خود را با این شرایط تطبیق دادند. حمایت‌ها از شرکت‌های موتورساز انجام شده و وام هایی به آنان اعطا شده است.

وی افزود: این نشست با این هدف برگزار شد تا مطمین شویم آیا ظرفیت لازم برای تولید الکتروموتور درکشور وجود دارد؟ برآورد ما با توجه به صحبت‌های مطرح شده در نشست این است که امکان تولید الکتروموتور به اندازه مورد نیاز در کشور وجود دارد اما برای اینکه به یقین برسیم و برای بررسی دقیق تر، نشست دیگری برگزار شود. اگر طبق براوردها به قطعیت رسیدیم کار انجام می شود در غیر این صورت به اندازه‌ای که نیاز است، زمان لازم برای تامین آن بخش از کمبود بازار قرار داده می‌شود.

کمانی تاکید کرد: زمان‌بندی برای ارتقای استانداردها تغییری نخواهد کرد و تنها می‌خواهیم مجموعه کولرسازان و موتورسازان با هم ارتباط برقرار کنند تا مطمین شویم که مشکلی پیش نمی آید.

وی تشریح کرد: برای استاندارد گذاری با هماهنگی وزارت نیرو، صمت و استاندارد، بازنگری در استانداردها در حال پیگیری است و مختص کولر آبی نیست و استانداردها برای لامپ و کولرگازی هم سختگیرانه شده است.

معاون وزیر نیرو معتقد است: باید بازنگری استاندارد بدون لطمه به تولید صورت گیرد و در دو مرحله انجام شده است. اصل این موضوع باید انجام شود ولی در نحوه اجرا، زمان‌بندی و کمک دستگاه‌های حاکمیتی باید راهکارهای ارائه شده توسط تولیدکنندگان دیده شود. درست است که این فعالیت دیر شروع شده اما به دلیل شرایط خاص کشور باید پیگیری شود.

کمانی تاکید کرد: شرکت‌های مختلف توانایی پاس کردن استانداردها را دارند اما باید صحت‌سنجی مجدد شود تا بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته با دقت بالاتر، این موضوع بررسی شود تا مشکلی برای کولرسازان به وجود نیاید و انتظار داریم که موتورسازان نیز خود را با شرایط موجود تطبیق دهند و آمار دقیقی برای سطح تولیدشان اعلام کنند. با همگرایی و ظرفیت موجود، مشکلات قابل حل است و اگر به زمان برای ارتقای استانداردها نیاز است این فرصت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ناترازی جدی در حوزه آب و برق وجود دارد، تصریح کرد: در پیک تابستان امسال، مصرف برق به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که دو ماه تداوم داشت در حالی که عملا تولید حداکثر نیروگاه‌های کشور حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بنابراین در حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد که سال آینده پیش بینی می شود به این میزان ۵ درصد اضافه شود.

کمانی با اشاره به مشکلات کشور برای جبران ناترازی برق در کشور عنوان کرد: در این مسیر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر ضروری و اجتناب ناپذیر است، چرا که ۸۰۰ میلیون مترمکعب تولید منابع سوخت فسیلی داشته‌ایم و مصارف ما ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است، بنابراین در فصل سرد سال، با محدودیت تامین گاز برای نیروگاه‌ها مواجهیم و تامین سوخت مایع نیز محدودیت های خاص خودش را دارد.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه‌ریزی پنج ساله زمان بر است، ادامه داد: یکی از مسیرهای مهم برای جبران ناترازی برق، کاهش مصرف است. وزارت نیرو در بخش خانگی با اعطای مشوق اقدام کرده است تا مصرف برق کاهش یابد که تاثیر خوبی نیز داشته است. در نتیجه این اقدام وزارت نیرو، در دو سال گذشته افزایش مصرف خانگی نداشتیم و عمده افزایش مصرف مربوط به صنعت بوده است به گونه‌ای که در تابستان ۱۴۰۲ برای اولین بار در تاریخ، مصرف برق صنعت از خانگی پیشی گرفته است که نوید بخش رونق تولید است.

بنا بر این گزارش نشست اطلاع رسانی اجرای گام دوم استاندارد برچسب انرژی کولرهای آبی در ساتبا با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو، زیاری، مدیر کل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی، گازر، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران و کولرسازان و موتورسازان برگزار شد. در این نشست کولرسازان و موتوسازان مخالف و موافق اجرای گام دوم ارتقای استاندارد رده برچسب انرژی به بیان نظرات خود پرداختند و مسایل و چالش های پیش روی تولید و هزینه های آن پرداختند.

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد، کولرهای آبی فقط باید دارای رده بهره وری انرژی A و بالاتر باشند تا اجازه تولید داشته باشند.

کد خبر: ۲۶۱٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha