۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
شرایط جدید برای صدور مجوز روزنامه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد

شرایط جدید برای صدور مجوز روزنامه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، همه درگاه‌های نشر که بیشتر از ۵ هزارنفر دنبال‌کننده دارند باید ثبت شوند و یک سامانه برای این منظور راه‌اندازی کرده‌ایم.

به گزارش ایران، محمدمهدی اسماعیلی در نشست امروز هیئت منصفه مطبوعات با بیان این مطلب، افزود: در طول حیات طیبه انقلاب اسلامی که اکنون در دهه پنجم آن قرار داریم، با همه فراز و نشیب‌ها که وجود داشته، روند توجه به مقوله آزادی بیان و آزادی نشر در سطح بسیار بالاتری از استانداردهای برخی از مدعیان آزادیِ بیان دنبال شده است؛ البته این به معنای چشم پوشی از کاستی‌ها و اشکالات نیست.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه ما اعداد و ارقام را مایه تفاخر نمی‌دانیم ولی بر اساس گزارش سامانه جامع رسانه‌ها هم‌اکنون نزدیک به ۱۴ هزار رسانه مجوزدار داریم، افزود: رویه جدید صدور مجوز روزنامه با رعایت کامل ضوابط و شرایط و پس از بررسی دقیق و در صورت دارا بودن سوابق قابل قبول رسانه‌ای برای فرد متقاضی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، همه درگاه‌های نشر که بیشتر از ۵ هزارنفر دنبال‌کننده دارند باید ثبت شوند و یک سامانه برای این منظور راه‌اندازی کرده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به تغییر نام معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ها و تبلیغات که با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی صورت گرفت، به بیان گزارشی اجمالی از عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان به مطبوعات آگهی داده‌ایم و بسیاری از رسانه‌هایی که مخالف دولت هستند نیز بیشترین استفاده را از یارانه‌های دولتی داشته اند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: ما شفاف‌ترین سامانه را داریم و همه کمک‌هایی که به مطبوعات صورت گرفته در سامانه جامع رسانه‌ها قابل مشاهده است و اعداد و ارقام کاملا شفاف است و حاکمیت در اتاق شیشه‌ای قرار دارد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ما برخوردهایمان در حوزه تخلفات مطبوعات به‌صورت حداقلی است که بابت آن مورد انتقاد بسیاری از دوستان هم هستیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت نقش موثر هیات منصفه درجهت عدالت‌گستری در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها افزود: بنده گزارش مفصلی برای ارائه به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ریاست محترم قوه قضاییه با رونوشت به شورای محترم نگهبان در مورد لزوم ارتقای نقش هیات منصفه در محاکم رسانه‌ای آماده کرده‌ام.

وزیر فرهنگ گفت: روزی که اعضای هیئت منصفه را انتخاب می‌کردیم از دوستانی با سلایق فکری مختلف که در کار خود بهترین هستند و سابقه درخشان آنها برای ما محترم و حضورشان مغتنم است، دعوت به همکاری کردیم.

وی افزود: هیئت منصفه مطبوعات یک ظرفیت فوق‌العاده قانونی در اختیار جمهوری اسلامی است و ضروری است که اثرگذاری این نهاد قانونی را با مشارکت روسای سه قوه، شورای نگهبان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی افزایش دهیم.

وزیر فرهنگ در پایان با انتقاد از ترویج خشونت در برخی رسانه‌ها، به ویژه نمایش خانگی ادامه‌ این وضعیت را غیر قابل تحمل دانست و تاکید کرد که در این زمینه باید اصلاح جدی به عمل آورد.

کد خبر: ۲۶۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha