۸ میلیون خانوار تا پایان سال تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند
معاون سازمان تنظیم مقررات:

۸ میلیون خانوار تا پایان سال تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: بخش عمده‌ای از حفاری‌های مربوط به پروژه ملی فیبر نوری انجام شده و تا پایان سال برای هشت میلیون خانوار، پوشش ایجاد خواهد شد.

به گزارش بازار، مهدی روحانی‌نژاد امروز (شنبه) در نشست خبری تبیین پروژه ملی فیبر نوری افزود: در اسناد بالادستی مانند سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده ۸۰ درصد جمعیت کشور را با ارتباطات پرسرعت ثابت (متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه) تحت پوشش قرار دهد.

وی بیان‌داشت: وزیر ارتباطات در ابتدای حضور در این وزارتخانه، این مهم را مبتنی بر فیبر نوری هدفگذاری کرد تا سرعت‌های حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

مدیر پروژه فیبرنوری ادامه‌داد: در جهان عمده ترافیک اینرنت بر بستر اینترنت ثابت است، اما در کشور ما برعکس است. اگر ارتباطات ثابت کشور در دهه گذشته کیفیت لازم را پیدا می‌کرد و کاربران از آن استفاده می‌کردند، فشاری که اکنون بر روی اینترنت سیار وجود دارد، کمتر می‌شد؛ اما این اتفاقات رخ نداد و به همین علت برای بهبود کیفیت شبکه ارتباطی نیازمند فیبر نوری بودیم.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: توسعه ارتباطات فیبر نوری در دنیا از ۱۰ سال قبل آغاز شده و تقریبا بسیاری از کشورهای پیشرفته تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است.

وی اضافه‌کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد پوشش در ابتدای دولت سیزدهم انجام و تکالیف دستگاه‌ها و اپراتورها نیز مشخص شد. در سال نخست باید مقررات مربوط به این کار مانند مجوز حفاری در شهرها را مشخص می‌کردیم. در ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ و بخش مهمی از سال ۱۴۰۱ بخش مهمی از قوانین مشخص و مصوب شد.

روحانی‌نژاد اظهار داشت: قدم بعدی تامین مالی این پروژه دیربازده بود. در بسیاری از کشورهای جهان، برنامه‌ریزی در این حوزه با حمایت‌های دولت رخ داد و از ابتدای ۱۴۰۲ با تشکیل صندوق توسعه فیبرنوری، مشکل تامین مالی این پروژه حل شد.

وی درباره برنامه پوشش فیبرنوری افزود: برنامه‌ریزی برای پایان امسال، ایجاد هشت میلیون پوشش است که تا کنون ۴.۵ میلیون آن محقق شده است. بخش زیادی از حفاری‌های مربوط به توسعه فیبرنوری انجام شده و تا پایان سال می‌توانیم به عدد هشت میلیون دست پیدا کنیم و در نهایت سال آینده این هدف سخت و چالشی را به نتیجه برسانیم.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه شرکت مخابرات از گذشته برای توسعه فیبرنوری مجوز داشته و اکنون با اعطای مجوز به ۹ شرکت دیگر توسعه فیبرنوری سرعت خواهد گرفت، خاطرنشان‌کرد: سه سال زمان کوتاهی برای دستیابی به این هدف بزرگ است، به همین دلیل استان‌های کشور را با توجه به ویژگی‌های شهری و سطح اقتصادی آن‌ها، بین ۱۰ اپراتور تقسیم کردیم و تکلیف شد که هر کدام ۲ یا سه استان را تحت پوشش قرار دهند.

مدیر پروژه فیبرنوری تاکید کرد: برای اینکه اینترنت پرسرعت فیبرنوری با قیمت مناسب به دست کاربر نهایی برسد، مشوق‌های اتصال برای اپراتورها در نظر گرفته شد.

وی گفت: برعکس بسیاری از پروژه‌های دیگر، کلان پروژه فیبرنوری را از شهرهای بزرگ آغاز نکردیم و کار از شهرهای کوچک آغاز شد.

روحانی‌نژاد بیان‌داشت: دیروز همزمان با حضور رئیس جمهور در استان البرز، پروژه فیبرنوری در شهر چهارباغ افتتاح شد و در هرمزگان بندر چارک را داشتیم و به این واسطه سعی کردیم عدالت ارتباطی را در کشور برقرار کنیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha