۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
بیش از ۶۰ هزار دانشجو بیمه تامین اجتماعی هستند
معاون سازمان تأمین اجتماعی:

بیش از ۶۰ هزار دانشجو بیمه تامین اجتماعی هستند

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیش از ۶۰ هزار دانشجو تحت پوشش بیمه این سازمان هستند که نسبت به سال گذشته ۷۲درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، دانشجویان مانند بسیاری از اقشار می‌توانند با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند و در دوران تحصیل، برای خود سوابق بیمه‌ای ایجاد کنند؛ طرح بیمه دانشجویان یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می رود که در ردیف بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می گیرد.

دانشجویان در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی سازمان تأمین‌اجتماعی و بدون مراجعه به شعب از خدمات این طرح بهره‌مند شوند. بیمه دانشجویی در سه طرح ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد است و پس از ثبت‌نام، حق‌بیمه هر ماه حداکثر تا پایان دو ماه بعد، قابل پرداخت است.

همچنین دانشجویان تحت پوشش خدمات درمانی به تبع بیمه‌پردازی والدین، می‌توانند کماکان از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند. ‌

دانشجویان و افراد تحت تکفل آنان با پرداخت حق سرانه درمان، می‌توانند از امکانات مراکز درمانی ملکی و همچنین امکانات مراکز طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی استفاده کنند.

بر اساس طرح بیمه دانشجویی تأمین‌ اجتماعی تمامی دانشجویان کشور در هر مقطع تحصیلی و دانشگاهی که مشغول تحصیل هستند، می‌توانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه، تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند که در این صورت، سال‌های تحصیلات دانشگاهی برای آنها به ‌عنوان سابقه بیمه‌پردازی محسوب می‌شود.

برای ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی و پرداخت حق بیمه می‌توان از طریق مراجعه سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir یا از طریق نرم افزار «تأمین من» اقدام کرد و البته ثبت‌نام حضوری در شعبه یا کارگزاری‌های بیمه نیز ممکن است.

بیمه فراگیر خانواده ایرانی/طرح بیمه دانشجویان
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه ایرنا گفت: بر اساس آخرین آمار در خصوص بیمه فراگیر خانواده ایرانی (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌ دار و دختران، دانشجویان، ادامه بیمه به طور اختیاری و کارفرمایان صنفی)، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد قرارداد بیمه دانشجویان فعال ۳۴هزار و ۳۸۲ نفر بود.

مجید حسن زاده افزود: با توجه به اقدامات اخیر صورت گرفته تعداد دانشجویان بیمه ‌شده سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با افزایش ۷۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین و اثرگذارترین سازمان بیمه ‌ای کشور نقش اساسی در توسعه و گسترش پوشش بیمه‌ای و فراهم کردن بیمه پایه برای آحاد جامعه ایفا می‌کند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی با یادآوری اینکه قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی را حقی همگانی می‌داند، به سیاست های کلی تامین اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت بنیان، کرامت بخش و جامع برای تامین اجتماعی همگانی مورد تاکید این سازمان است.

استمرار بیمه ‌پردازی در قالب بیمه دانشجویان عمومیت ندارد
معاون سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این سازمان بر اساس وظیفه قانونی خود نسبت به شناسایی گروه ‌ها و اقشار مختلف جامعه که تاکنون تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند، با ایجاد سازوکارهای لازم اقدام کرده و بر همین مبنا موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به طور اختیاری از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ پیگیری شده است.

حسن زاده با یادآوری اینکه هدف از تحصیل دانشجویان کسب مهارت برای اشتغال در آینده کاری است، افزود: این سازمان با هدف ممانعت از هدررفت فرصت بیمه پردازی در دوران تحصیل، بیمه دانشجویان را طراحی و از دی ماه سال ۹۷ اجرایی کرد؛ بر این اساس، استمرار بیمه ‌پردازی در قالب بیمه دانشجویان عمومیت ندارد همچنان که بعد از فراغت از تحصیل نیز مطابق با ضوابط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با این قبیل از بیمه‌ شدگان رفتار می‌شود.

معاون سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه با فارغ التحصیلی دانشجویان و ورود آنها به بازار کار، ماهیت شغلی آنها در ردیف های بیمه ای سازمان تامین اجتماعی تغییر می کند، خاطر نشان کرد: دانشجویان با کسب دانش، مهارت و توانمندی در دوران تحصیل به عنوان سرمایه ای ارزنده نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند و با آگاهی مبتنی بر دانش در تولید و اشتغال نقش اساسی ایفا می‌کنند.

به گفته وی، تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در تمامی مقاطع و در تمامی دانشگاه‌های کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه دانشجویی مدت زمان تحصیل را جزء سوابق بیمه‌ای خود قرار دهند.

حسن زاده خاطر نشان کرد: حمایت درمانی دانشجویانی که در زمان انعقاد قرارداد دانشجویی به سبب کفالت پدر و مادرشان تحت پوشش بیمه هستند و از خدمات درمانی بهره‌مند هستند، در صورت بیمه دانشجویی قطع نمی شود و حتی می توانند با پرداخت بیمه دانشجویی، پدر یا مادر خود را در صورت احراز شرایط قانونی سنی، تحت پوشش بیمه خود قرار دهند.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha