۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
چین با خودروی برقی صنعت اروپا را پشت سر گذاشت| درخواست وزارت صمت از پکن برای تدوین استراتژی
بازار گزارش می دهد؛

چین با خودروی برقی صنعت اروپا را پشت سر گذاشت| درخواست وزارت صمت از پکن برای تدوین استراتژی

دی میو رئیس انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرده است: علیرغم برنامه سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای خودروهای برقی، وضع قوانین دست و پاگیر عامل اصلی عقب ماندگی خودروسازان اروپایی از چینی است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی رئیس انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرده است که برنامه برقی سازی صنعت خودرو این قاره احتمالا تا پایان دهه جاری طول بکشد. این انجمن روز گذشته از نقشه راه خود جهت انجام ماموریت برقی سازی در اتحادیه اروپا با شعار «صنعت رقابتی خودرو اروپایی که انقلاب تحرک را پیش می برد» رونمایی کرد.

همزمان با تصمیمات بیست ‌و هشتمین اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل یا همان کاپ ۲۸، انجمن خودروسازان اروپا برنامه جدید خود جهت انتقال سبز با رویکرد عملی مشخص مبتنی بر تولید، عرضه و تقاضا را به خودروسازان ابلاغ کرد.

دی میو رئیس انجمن خودروسازان اروپا: به طور متوسط تا ۲۰۳۰ سالانه هشت قانون جدید برای صنعت خودرو وضع می شود که نتیجه آن اخلال در روند تولید است

برنامه ۲۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای خودروهای برقی

لوکا دی میو، رئیس انجمن خودروسازان اروپا و مدیرعامل گروه خودروسازی رنو در خصوص برقی سازی گفت: «قوانین برای تولید خودروهای برقی باید تغییر کند، صنعت خودرو فقط بخشی از راه حل کاهش انتشار دی اکسید کربن است. پارلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا باید ضرب الاجل خود در خصوص برنامه برقی سازی تا ۲۰۲۴ را تغییر دهند.»

رئیس انجمن خودروسازان اروپا در خصوص وجود قوانین و مقررات متناقض اظهار داشت: به طور متوسط سالانه هشت قانون جدید در خصوص مسائل زیست محیطی برای صنعت خودرو وضع می شود، اگر در سیستم خودروسازی اشکالی وجود دارد باید آن را به صورت شفاف اعلام کنند. از این رو نیاز است که این اتحادیه یک سیاست صنعتی منسجم را ارائه دهد تا «خودروهای برقی» اروپا در سطح دنیا قابلیت رقابت را داشته باشد.

دی میو در خصوص هدف تولید خودروهای برقی در اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا قصد دارد ۲۵۰ میلیارد یورو برای برقی سازی هزینه کند، بزرگترین چالش این سرمایه گذاری که مانع رقابتی بودن خودروهای اروپایی با سایر محصولات در دنیا است، وضع قوانین دست و پاگیر است. همانطور که اشاره کردم به طور متوسط تا ۲۰۳۰ سالانه هشت قانون جدید برای صنعت خودرو وضع می شود که نتیجه آن اخلال در روند تولید است.

مدیرعامل گروه خودروسازی رنو اعلام کرد: رنو تا سال ۲۰۲۶ خودرو برقی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو با کاربری شهری معرفی می کند، این خودروساز در حال تقویت زنجیره تامین برق و قطعات اروپا است. کلید اصلی برقی سازی معرفی خودروهای است که باتری «کوچکتر» و متناسب برای کاربری شهری دارند. خودروهای که مجهز به باتری «بزرگتر» هستند فقط فاجعه زیست محیطی ایجاد می کنند.

چین ها با خودروی برقی صنعت اروپا را پشت سر گذاشت| درخواست وزارت صمت از چینی ها برای تدوین استراتژی

وی افزود: قوانین اروپا طی بیست سال گذشته فقط وزن و ابعاد خودروها را افزایش داده است، اما رقابت خودروهای الکتریکی میان محصولات آمریکایی و چینی به دلیل حمایت دولت آمریکا و تعریف مشوق های مالی برای داخلی سازی توجیهی قابل توجه دارد. صنعت خودروهای برقی چین یک دهه بعد از اروپا آغاز به کار کرد، اما اکنون چینی ها بیشتر از یک دهه پیشتازی نسبت به خودروسازان اروپایی دارند.

رئیس انجمن خودروسازان اروپا در خصوص تسلط چین به زنجیره ارزش خودروهای برقی توضیح داد: چین از استخراج تا پالایش لیتیوم، ساخت باتری، طراحی و تولید قطعات خودروهای الکتریکی و دست یابی به فناوری ساخت تراشه ها توانسته زنجیره تامین و ارزش جهانی ایجاد کند که اگر اروپا قصد انجام سیاست مشابهی را داشته باشد، به دهه ها زمان نیاز دارد. در حال حاضر چین سرآمد تعریف استاندارد و ایجاد زیرساخت برای خودروهای برقی در دنیا است. از آنجایی که اروپا برای رقابت در بازار آزاد ارزش قابل توجهی قائل است، منع ورود خودروهای برقی چینی راه حل مناسب برای توسعه این محصولات در اتحادیه نبوده و این امر سبب ایجاد تورم و افزایش ناکارآمدی خواهد شد.

پیش بینی می شود چین تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۲ میلیون کارگر برای ساخت قطعات خودروهای برقی نیاز داشته باشد

نگرانی چین از کمبود نیروی انسانی

خودروسازان چینی با کمک وام‌های بانک‌های دولتی و کمک‌های شهرداری‌ها، سریع‌تر از افزایش فروش، کارخانه‌های خودروهای برقی می‌سازند که باعث جنگ قیمتی شده است که باعث ضرر بیشتر شرکت‌ها شده است. از همین رو نگرانی اصلی خوردوسازان چینی کمبود نیروی انسانی متخصص برای تولید خودروهای برقی است.

با توجه به سرمایه گذاری های قابل توجهی که چین در ساخت خودروهای برقی انجام داده است، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۲ میلیون کارگر برای ساخت قطعات خودروهای برقی نیاز داشته باشد، از همین رو خودروسازان این کشور نگران کمبود نیرو انسانی هستند. چین ۱۱ میلیون فارغ التحصیل رشته های مهندسی دارد که شرکت های خودروساز عهده دار آموزش فنی آن ها جهت جذب و فعالیت در این صنعت هستند.

باتوجه به اینکه تویوتا به عنوان بزرگترین خودروساز جهان در حال تولید و فروش محصولات هیبریدی است، این موضوع صدمه جدی به تولید خودروهای برقی چینی در بازارهای جهانی وارد کرده است. از همین رو برنامه اصلی خودروسازان چینی طی پنج سال آینده افزایش تولید محصولات برقی اقتصادی جهت حذف خودروهای هیبریدی است.

چین ها با خودروی برقی صنعت اروپا را پشت سر گذاشت| درخواست وزارت صمت از چینی ها برای تدوین استراتژی

یکی از مدیران خودرویی چین در کشور: چندی پیش وزارت صمت با دعوت از مدیران چینی خواستار کمک به تدوین و برنامه جهت برقی سازی محصولات داخلی شد

عدم وجود برنامه ریزی برای ساخت خودروهای برقی

وضعیت پیشرفت صنعت خودروسازی چین حاکی از وجود یک استراتژی منسجم جهت تولید محصولات برقی است، استراتژی که خودروسازان اروپایی مشابه آن را نداشته و در تلاش جهت تدوین هستند. این در حالی است که عباس علی آبادی به عنوان سکان دار وزارت صمت با ایجاد فشار به واردات خودروهای برقی تاکنون نتوانسته یک برنامه یا نقشه راهی جهت تشویق خودروسازان به تولید محصولات برقی پایدار تدوین و تعریف کند.

یکی از مدیران خودرویی چین در کشور در گفتگو با بازار و در خصوص عدم راهبرد خودروهای برقی گفت: «چندی پیش وزارت صمت با دعوت از مدیران چینی خواستار کمک به تدوین و برنامه جهت برقی سازی محصولات داخلی شد. بنچ مارک استراتژی خودروسازان چینی برای تولید خودروهای برقی در کشور می تواند نتیجه عکس داشته باشد. سیاست های وزارت صمت نشان از آشفتگی جدی در خصوص تولید یا مونتاژ خودرو دارد، در حال حاضر تنها راه حل نجات این صنعت آزادسازی قمیت ها است.»

کد خبر: ۲۶۰٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha