۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
پس لرزه‌های اقتصادی کرونا؛ اصناف ناراضی و مسئولان از خودراضی
بازار گزارش می‌دهد؛

پس لرزه‌های اقتصادی کرونا؛ اصناف ناراضی و مسئولان از خودراضی

ساری- کرونا به ماه پنجم رسید و اصناف مازندران از وعده‌های کاغذی حمایتی خسته و دل‌زده هستند اما مسئولان از عملکرد خود رضایت دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۱۶۰ هزار واحد صنفی، بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، ۱۵ هزار فعال گردشگری و بخش‌های مختلف تولیدی و کسبی مازندران چشم به وعده‌های دولت دوختند تا تبعات ناشی از کرونا را کم اثر کنند.

باگذشت پنج از ماه از بیتوته کردن کرونا هنوز درصدی از مشاغل پرریسک و پرخطر نظیر تالارها و برخی صنوف به مدار تولید بازنگشتند و حال‌وروز مازندران ازنظر کرونایی نیز یک روز زرد و روز دیگر قرمز می‌شود.

برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحدهای تحت پوشش اصناف مازندران در دوران شیوع کرونا هرماه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند و این ویروس ناشناخته درمجموع اقتصاد استان را نیمه تعطیل کرد.

با ورود به تابستان و بازگشت بسیاری از واحدهای صنفی و تولید به مدار تولید، پس‌لرزه‌های تعطیلات کرونایی در تولید و اقتصاد مازندران خود را نشان می‌دهد و اینک فصل یاری و همت مسئولان است تا از مردم و اصناف که در دوران اوج کرونا همراهی داشتند، حمایت کنند.

اینک فصل یاری و همت مسئولان است تا از مردم و اصناف که در دوران اوج کرونا همراهی داشتند، حمایت کنند

کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره برنامه حمایتی این وزارتخانه از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده می‌گوید: بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده به استان تخصیص داده شد که تسهیلات در سه سطح ۶۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون ریالی تقسیم بنده شده است.

وی بابیان اینکه ۱۴ رسته و ۵۵۰ زیررسته با ۵۷ هزار کارگر مشمول برای دریافت تسهیلات شناسایی شدند، یادآور شد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

اظهارات مدیرکل تعاون مازندران در حالی است که هنوز برخی از کارگران بیکارشده که در سامانه بیمه کاری دوران کرونا ثبت‌نام کردند، ریالی بابت بیمه کاری دریافت نکردند.

«علیرضا» کارگر بیمه‌شده یک واحد صنفی در مازندران که ماه‌های اسفند و اردیبهشت را بیکار بوده و در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده است، می‌گوید: باگذشت چند ماه هنوز مقرری بیکاری به حسابم واریز نشده است.

وی ادامه داد: آخرین باری که به سامانه مراجعه کردم برای واردکردن شبای حساب دچار مشکل بودم و همچنان این مسئله رفع نشده است.

وعده‌ها روی کاغذ ماند
اصناف مازندران نیز از وعده‌های دولت برای جبران خسارت و ارائه تسهیلات به آسیب دیدگان ناشی از کرونا گلایه‌مند هستند و معتقدند هنوز وعده‌های دولت روی کاغذ مانده است. عباس رمدانی نماینده اتاق اصناف مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت کلان واردشده به حوزه اصناف براثر شیوع کرونا، حمایت‌های دولت را تاکنون کمرنگ دانست و گفت: وعده‌های ارائه‌شده عملی نشده است.

وی میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف اصناف را بیش از هشت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در دوره کرونایی بیش از ۷۰ درصد بازار تعطیل بود اما وعده‌های حمایتی همچنان روی کاغذ مانده است.

وی بابیان اینکه هنوز برخی مشاغل پرخطر به چرخه فعالیت وارد نشده است، فعالیت دیگر اصناف و مشاغل را مستلزم رعایت برنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برشمرد و گفت: کار و کسب بسیاری از صنوف نظیر رستوران‌ها و مشاغل صنفی پرخطر راکد و تعطیل است.

نماینده مازندران در اتاق اصناف ایران با عنوان اینکه مقرر بود تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برای اصناف در نظر گرفته شود، یادآور شد: تاکنون فقط ۱۰ درصد حمایت‌ها محقق نشده است و میزان تسهیلات پرداختی نیز از این رقم فراتر نرفته است.

گلایه اصناف در حالی است که مسئولان دولتی معتقدند ۸۰ درصد اصناف و واحدهای صنفی مازندران به دلیل نداشتن کارگران بیمه‌شده مشمول مرحله اول تسهیلات حمایتی نشده‌اند. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه اصناف برای بهره‌مندی از تسهیلات حمایتی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند، افزود: ۱۴ رسته از مشاغل می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و شرط دریافت تسهیلات، داشتن کارگران بیمه‌شده و پرداخت حق بیمه است.

وی با اظهار اینکه اکثر اصناف استان به دلیل نداشتن کارگران بیمه‌شده نتوانستند از تسهیلات حمایتی بهره گیرند، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اصناف یک نیروی کاردارند و کارگران بیمه‌شده ندارند نتوانستند از تسهیلات مرحله اول بهره‌گیری کنند.

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اصناف یک نیروی کاردارند و کارگران بیمه‌شده ندارند نتوانستند از تسهیلات مرحله اول بهره‌گیری کنند

قوانلو یادآور شد: واحدهای صنفی که دارای ۱۵ تا ۱۶ کارگر بیمه‌شده بودند توانستند از تسهیلات حمایتی مشاغل آسیب‌دیده استفاده کنند و تاکنون گزارشی مبنی بر پرداخت تسهیلات به ما اعلام‌نشده است.

رئیس سازمان صمت مازندران با اظهار اینکه هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات سهمیه استان برای حمایت از مشاغل آسیب ده در نظر گرفته‌شده است، افزود: این اعتبار برای کل کارگران بیمه‌شده اصناف در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: پیشنهاد دادیم با توجه به اکثر اصناف استان بیمه‌شده ندارند ولی دارای مجوز هستند از تسهیلات کم‌بهره برخوردار شوند.

قوانلو با اشاره اینکه ماهانه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده واحدهای صنفی ما است، اظهار داشت: هدف از تسهیلات کم‌بهره این است که حمایتی از واحدهای خسارت‌دیده شود تا بتوانند حقوق کارکنان را پرداخت کنند.

روزها از پی هم می‌گذرد و اصناف و واحدهای کسبی و فعالان حوزه‌های مختلف چشم به دست دولت دوخته‌اند تا با ارائه تسهیلات و حمایت‌های وعده داده‌شده بتوانند روزهای سخت شیوع کرونا را که خسارت‌های میلیاردی بر بخش‌های مختلف وارد کرده است را مرهم نهند.

کد خبر: ۲۶٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha