۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
ظرفیت‌های کم‌ نظیر ایران برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک
مخبر در دیدار مقام حزب کمونیست چین تاکید کرد

ظرفیت‌های کم‌ نظیر ایران برای سرمایه‌گذاری‌ مشترک

مخبر، معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران و چین می‌توانند با سرمایه‌گذاری و تولید مشترک، به یک نقطه مرکزی برای تأمین بعضی از محصولات لازم برای کشورهای منطقه تبدیل شوند.

به گزارش بازار، محمد مخبر در دیدار «لیو جیان چائو» وزیر بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با اشاره به حضور و فعالیت شرکت‌های چینی در ایران، اظهار داشت: ایران آمادگی دارد که زمینه فعالیت، سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی بیشتر برای دو کشور را فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری ظرفیت‌های گسترده کشورمان نظیر منابع نفت و گاز، وجود معادن بزرگ و موقعیت جغرافیایی استثنایی برای توسعه حمل و نقل کالا، تصریح کرد: عملیاتی کردن موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین می‌تواند زمینه مناسبی را برای تامین منافع دو کشور با بهره برداری از این ظرفیت‌ها فراهم آورد.

وی با اشاره به ذخایر نفت و گاز و میعانات قابل استحصال در ایران افزود: مجموع این میزان ذخایر در دنیا اول است که این موضوع ظرفیت و فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و چین به شمار می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش و اثرگذاری حزب کمونیست چین در امور این کشور و نیز مسائل بین المللی، اظهار امیدواری کرد که شاهد پیگیری جدی و اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.

مخبر به سفر اخیر خود به شانگهای و توافقات خوبی که انجام شد نیز اشاره کرد و افزود: در این سفر توافقات خوبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، انتقال فناوری و تولید خودرو حاصل شد که امیدوارم با پیگیری‌های دو طرف، شاهد عملیاتی شدن این توافقات باشیم.

وی از مواضع دولت چین در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین پشتیبانی از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس قدردانی کرد و گفت: این جنایات و کشتار زنان و کودکان، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است و متأسفانه مجامع بین‌المللی به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند و عکس‌العمل موثری انجام نمی‌دهند.

وزیر بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در این دیدار با اشاره به تبادل هیئت‌های دو کشور در یک سال گذشته، تصریح کرد: رفت و آمد و دیدارهای مقامات عالی‌رتبه دو کشور، نشانه اراده دو طرف بر گسترش مناسبات و توسعه همکاری‌های دو جانبه است.

وی با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: چین آمادگی دارد با استفاده از تجربیات گذشته، راهکارهای مناسبی را برای ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور پیدا کند.

لیو جیان چائو، همچنین از آمادگی وزارت بین‌الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برای همراهی و هماهنگی در جهت توسعه مناسبات تهران و پکن خبر داد و اظهار داشت: امیدوارم با فراهم شدن زمینه مناسب برای فعالیت شرکت‌های چینی در ایران، شاهد توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف باشیم.

کد خبر: ۲۶۰٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha