۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

علت بوی بنزین در ماشین چیست؟

باید توجه داشته باشید که به مشام رسیدن بوی بنزین داخل خودرو نشانه‌ای از یک نقص فنی است.

به گزارش بازار، باید توجه داشته باشید که به مشام رسیدن بوی بنزین داخل خودرو نشانه‌ای از یک نقص فنی است. مشکلی که اگر با سهل‌انگاری نسبت به رفع آن اقدام نکنید، خطرات جدی را در پی خواهد داشت. در این مقاله تصمیم داریم دلایل ایجاد بوی بنزین داخل کابین خودرو را بررسی کنیم. همچنین در پایان راه‌های از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم با این مشکل در خودروی خود روبه‌رو هستید، با مطالعه این مطلب می‌توانید راه‌حل مناسب را بیابید.

چرا باید بوی بنزین در ماشین را جدی گرفت؟

بعضی از راننده‌ها نسبت به احساس بوی بنزین در ماشین خیلی حساسیت به‌خرج نمی‌دهند. این افراد ترجیح می‌دهند با باز گذاشتن پنجره‌ها مشکل را تا حدی برطرف کنند؛ چرا که تصور می‌کنند با معضل خیلی جدی روبه‌رو نیستند. این در حالی است که عوارض بوی بنزین داخل خودرو را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد:

1. عوارض بوی بنزین داخل کابین خودرو بر سرنشینان

بوی بنزین شدید در کوتاه مدت می‌تواند با دامن زدن به خستگی و خواب آلودگی راننده، سطح هوشیاری او را به‌شدت کاهش دهد. اتفاقی که یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز تصادفات مرگبار رانندگی است. حتی در مواردی که بوی بنزین شدید نیست هم مشکلاتی مانند سختی تنفس، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع راننده و سایر سرنشینان خودرو را تهدید می‌کند. ناگفته نماند که عوارض بوی بنزین داخل کابین خودرو برای کودکان معمولا شدیدتر از بزرگسالان است.

گاهی اوقات نشت بنزین می‌تواند خطرات بسیار جدی‌تری را در پی داشته باشد. اگر این مشکل در اثر تجمع بخارات سوخت در باک بنزین رخ دهد، در اثر تکانه‌های وارد شده به خودرو، احتمال آتش گرفتن بخارها ناشی از جرقه زدن وجود خواهد داشت. اتفاقی که گاهی اوقات باعث انفجار باک سوخت خودرو هم می‌گردد و خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار می‌آورد.

2. عوارض بوی بنزین برای ماشین

همان‌طور که اشاره کردیم، بوی بنزین در ماشین نشانه‌ای از نقص فنی در بخش‌های خاصی است. پیوستگی عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو باعث می‌شود تا در صورت آسیب دیدن یک جزء، سایر بخش‌های خودرو نیز در معرض خطر قرار بگیرند. به‌طوری که خیلی زود مشکلاتی نظیر افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، لرزش و صداهای غیرعادی در خودرو، ریپ زدن ماشین و ... خودنمایی می‌کنند. تعمیر خودرو در صورت آسیب دیدن می‌تواند هزینه‌های سنگینی را روی دست شما بگذارد.


 

دلایل بوی بنزین داخل خودرو چیست؟

نوبت به آن می‌رسد که دلایل بوی بنزین در ماشین را بررسی کنیم. شناخت دلایل این چالش کمک می‌کند تا نحوه از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین را راحت‌تر پیدا کنید. از جمله مهم‌ترین دلایل به مشام رسیدن بوی بنزین داخل خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی کنیستر

  • نشتی سوخت در خودرو

  • فرسایش درب باک سوخت

  • هوا گرفتن بنزین

  • خرابی سنسور اکسیژن

  • استارت زدن پیاپی هنگام روشن کردن ماشین

در ادامه هر یک از دلایل بوی بد بنزین در ماشین را بررسی می‌کنیم.


 

1. خرابی کنیستر

این امکان وجود دارد که در اثر گرما و فعال و انفعالات شیمیایی، شاهد بخار شدن بخشی از بنزین موجود در باک سوخت خودرو باشیم. نکته مهم این است که باید جلوی تجمع بخارات در باک بنزین را گرفت. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلاتی که بالاتر نام بردیم، وجود دارد.

وظیفه جذب بخارات بنزین درون باک سوخت بر عهده کنیستر است. کنیستر یک قطعه جعبه مانند است که داخل آن با مقدار زیادی زغال فعال پر می‌شود. این قطعه در مسیر خروجی باک سوخت خودرو قرار می‌گیرد. بعد از استارت زدن و روشن شدن ماشین، کنیستر بخارات جذب شده را به سمت موتور خودرو هدایت می‌کند.


 

Shape1


 

این احتمال وجود دارد که اتصالات و شیلنگ‌های ورودی و خروجی کنیستر دچار پارگی شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بخارات بنزین در مسیر حرکت از این اتصالات نشت پیدا می‌کنند. در نتیجه وارد فضای کابین خودرو می‌شوند. یکی از دلایل اصلی بوی بنزین در ماشین، خرابی کنیستر و اتصالات آن است.


 

2. نشتی سوخت در خودرو

رایج‌ترین دلیل بوی بنزین داخل کابین خودرو، نشتی سوخت است. باید توجه داشته باشید که نشتی سوخت از قسمت‌های مختلفی رخ می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • پاره شدن شیلنگ باک سوخت

  • آسیب دیدن لوله‌های انتقال سوخت

  • خرابی و گرفتگی فیلتر سوخت

  • مشکل پیدا کردن انژکتور

پاره شدن شلنگ باک یا آسیب دیدن لوله‌های انتقال سوخت باعث می‌شود که شاهد نشتی بنزین در زیر خودرو باشید. این موضوع معمولا هنگامی که خودرو برای مدت چند ساعت در جایی ثابت باقی بماند، به‌وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

گرفتگی فیلتر سوخت به‌مرور زمان هم اتفاق شایعی است که ضمن ممانعت از جریان پیدا کردن بنزین، باعث نشتی سوخت و همچنین به مشام رسیدن بوی بنزین در خودرو می‌شود.

در خودروهای انژکتوری، خرابی این قطعه باعث می‌شود که سوخت رسانی به موتور مختلف شود. این اتفاق تبعاتی مانند کاهش قدرت موتور، خام سوزی و ریپ زدن ماشین را در پی خواهد داشت. اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. بلکه نشتی سوخت در اثر فرسایش بدنه انژکتور هم گاهی اوقات رخ می‌دهد. این اتفاق هم بوی بنزین در ماشین را ایجاد می‌کند.


 

3. فرسایش درب باک سوخت

درب باک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و مواد مزاحم به داخل باک سوخت در نظر گرفته می‌شود. این احتمال وجود دارد که به مرور زمان شاهد فرسایش درب باک سوخت باشیم. این اتفاق هم باعث می‌شود که به‌مرور زمان نشتی سوخت از اطراف درب باک رخ دهد. در نتیجه نشتی بنزین از این قسمت احتمال به مشام رسیدن بوی بد آن درون خودرو هم وجود دارد.


 

4. هوا گرفتن بنزین

درباره شکل‌گیری بخارات بنزین درون باک خودرو توضیح دادیم. این احتمال وجود دارد که با افزایش دما، مقدار بخارات تولید شده درون باک افزایش پیدا کند. همچنین همواره هنگام بنزین زدن مقداری هوا به داخل باک سوخت راه پیدا می‌کند. اگر منافذ تخلیه گاز و هوا در باک به دلیل رسوب گرفتن، مسدود شوند و همچنین حباب گیر بنزین باک سوخت با مشکل روبه‌رو شود، عملا شاهد هوا گرفتن بنزین خواهیم بود.


 

Shape2


 

در این حالت احتمالا هنگام سوخت گیری مشاهده خواهید کرد که نازل مدام قطع می‌کند و سوخت با سختی وارد باک می‌شود. ضمن اینکه گاز خوردن ماشین هم با مشکل روبه‌رو می‌شود. احساس بوی بنزین در ماشین یکی دیگر از عوارض هوا گرفتن بنزین درون باک سوخت است.


 

5. خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در مسیر خروجی آلاینده‌های موتور به سمت اگزوز تعبیه می‌شود. این سنسور میزان اکسیژن موجود در آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه اندازه‌گیری‌های این سنسور نشان می‌دهد که کیفیت احتراق در موتور چگونه است. اگر سطح اکسیژن بالا باشد، در این صورت با پدیده خام سوزی در موتور مواجه هستیم.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که سنسور اکسیژن خراب شود و سیگنال‌های لازم برای تنظیم ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق را به کامپیوتر خودرو نفرستد. خام سوزی باعث می‌شود که بوی نامطبوعی به همراه آلاینده‌های خروجی از اگزوز به وجود بیاید. معمولا وقتی خودرو در حالت درجا کار می‌کند، این بوی نامطبوع به داخل خودرو نیز راه پیدا می‌کند.


 

Shape3


 

6. استارت زدن پیاپی هنگام روشن کردن ماشین

ممکن است گاهی اوقات با یک بار استارت زدن خودرو روشن نشود. این اتفاق در روزهای سرد سال بیشتر می‌افتد. اگر چند بار پشت سر هم استارت بزنید تا خودرو روشن شود، مقدار زیادی سوخت به محفظه احتراق منتقل می‌شود. به همین دلیل در ابتدای روشن شدن ماشین، راندمان احتراق افت پیدا می‌کند. موضوعی که ممکن است با بوی نامطبوع بنزین در کابین خودرو همراه باشید.


 

چرا هنگام کولر گرفتن بوی بنزین در ماشین احساس می‌شود؟

بعضی از راننده‌ها در مراجعه به تعمیرگاه صحبت از احساس بوی بنزین در ماشین بعد از کولر گرفتن می‌کنند. اگر کنیستر در نزدیکی رادیاتور قرار داشته باشد، خرابی این قطعه باعث می‌شود که بخارات بنزین به سمت رادیاتور هدایت شوند. علاوه بر آن ممکن است که اورینگ فیلتر سوخت دچار مشکل شده باشد. در این حالت هم بخارات بنزین خارج شده و احتمال دارد به سمت سیستم تهویه مطبوع ماشین حرکت کنند. موضوعی که باعث به مشام رسیدن بوی بنزین داخل خودرو پس از روشن کردن کولر می‌شود.


 

چطور بوی بنزین داخل ماشین را از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین باید ابتدا تشخیص دهید که منشاء مشکل کجاست. بعد از آن می‌توانید برای رفع آن اقدام کنید. مجموعه اقداماتی که برای از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین می‌توانند راهگشا باشند، عبارت‌اند از:

  • فیلتر سوخت را به ازای هر 20 تا 25 هزار کیلومتر یکبار تعویض کنید.

  • از استارت زدن پیاپی برای روشن کردن خودرو پرهیز کنید.

  • محل اتصالات شیلنگ‌ها و اتصالات سیستم سوخت رسانی ماشین را به دقت بررسی کنید.

  • کنیستر خودرو را بازرسی کرده و در صورت آسیب دیدن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • سلامت حباب گیر بنزین درون باک را بررسی کنید.

  • از عدم فرسایش درب باک سوخت اطمینان حاصل کنید.

  • در صورت سوراخ بودن بدنه انژکتور آن را تعویض کنید.

گاهی اوقات ممکن است بنزین کف خودرو بریزد. معمولا در این حالت بوی بد بنزین با باز گذاشتن پنجره‌ها و درب‌های ماشین برطرف نمی‌شود. در عوض می‌توانید برای از بین بردن بوی بنزین داخل ماشین از موادی مانند قهوه، جوش شیرین، شامپو فرش یا ... استفاده کنید تا بوی نامطبوع را به خود جذب کرده و از بین ببرند.

منبع متن: hamrah-mechanic.com/mag/smell-of-gasoline-in-the-car/ از سایت همراه مکانیک

کد خبر: ۲۶۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha