۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
کاهش ۱۵ درصدی هزینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با داخلی‌سازی اینورتر
رئیس ساتبا اعلام کرد

کاهش ۱۵ درصدی هزینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با داخلی‌سازی اینورتر

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: ۱۵ درصد هزینه ساخت هر نیروگاه خورشیدی مربوط به بخش اینورتر است که با داخلی‌سازی آن صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی حاصل می‌شود.

به گزارش بازار، محمود کمانی، در مراسم افتتاح خط تولید اینورتر ۲۵۰ کیلووات مکو افزود: تاکنون توسعه بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی کشور در بخش انشعابی محقق شده بود و هم اینک با تلاش‌هایی متخصصان داخلی در بخش نیروگاه خورشیدی هم محقق شد.

وی با اشاره به تلاش‌های که شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در دو سال گذشته انجام داده است، افزود: این شرکت توانست با کمک محققان ایرانی خط تولید اینورترهای ۲۵۰ کیلووات را ایجاد کند و بتواند در گام بعد ساخت اینورترهای خورشیدی را تا ظرفیت ۲ مگاوات به نتیجه برساند.

کمانی با بیان اینکه افتتاح این خط تولیدی، باعث بومی‌سازی تولید و صرفه‌جویی ارزی می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد هزینه ساخت هر نیروگاه مربوط به بخش اینورتر است که با داخلی‌سازی تولید آن صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی حاصل می‌شود.

محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) نیز در حاشیه افتتاح خط تولید اینورتر گفت: با توجه به نیاز داخل به ساخت اجزای نیروگاه فسیلی و خورشیدی، مکو از چند سال گذشته اقدام به تحقیق در زمینه ساخت اینورترهای خورشیدی کرده که در نتیجه آن با کمک متخصصان ایرانی، این خط تولید به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: ساخت اینورترهای خورشیدی سبب اشتعال‌زایی و نیز صرفه‌جویی ارزی می‌شود علاوه بر آنکه سیستم پدافند غیرعامل قوی‌تر و امنیت سایبری بالاتر می‌رود و نیاز به خارج رفع می‌شود.

رفان گفت: قبل از این، محصول از کشورهای اروپایی و چینی تأمین می‌شد، ولی هم اینک آمادگی داریم در پروژه‌های مربوط به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کشور، اینورترها را به‌صورت کاملاً بومی‌سازی شده تأمین کنیم.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha