۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کمک ایران خودرو به زنجیره تامین در ساخت قطعات خودروهای برقی| واردات خودرو برقی بودجه می خواهد
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

کمک ایران خودرو به زنجیره تامین در ساخت قطعات خودروهای برقی| واردات خودرو برقی بودجه می خواهد

کاکایی کارشناس صنعت خودرو در خصوص تولید خودروهای برقی توسط ایران خودرو به بازار گفت: این گروه صنعتی در طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی خودروهای برقی به زنجیره تامین کمک کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی با تکیه به توان داخل و استفاده از پتانسیل دانش جوانان ایرانی، سبب تولید محصولات ریرا و تارا شده است. نگاه حمایتی این خودروساز از استفاده دانش جوانان منطبق به منویات مقام معظم رهبری است، این واحد خودروساز نیز به تازگی توانسته از اتوبوس برقی جهت رفع نیاز شهرداری های کشور رونمایی کرده است. اما این رونمایی نیازمند حمایت نهادهای مانند مجلس شورای و شهرداری ها جهت استفاده در شهر است، برای بررسی این موضوع با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

* دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو در تولید خودروهای برقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به سایر شرکت های فعال در این صنعت پیشرو تر بوده و ۱۵ سال پیش خودروهای نمونه با فناوری الکتریکی و هیبریدی طراحی و تولید کرده است. این واحد صنعتی توان تولید خودرو براساس پیشرفت های زنجیره تامین جهانی دارد، هرچند برای این موضوع نیازمند واردات برخی از قطعات جهت مونتاژ است. به هر میزان گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی پیشرفت داشته، به همان میزان باید سایر صنایع به ویژه الکترونیک و انرژی در کشور رشد کنند. باتری، بردهای الکترونیکی و قطعات افزایش ولتاژ از مهم ترین اجزای خودروهای برقی است که کشور هنوز وابستگی دارد.

* بسیاری از شرکت های خودروساز به دنبال واردات محصولات برقی برای ناوگان تاکسیرانی هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

علاوه بر گروه صنعتی ایران خودرو حدود ۲۸ شرکت دیگر نیز به دنبال واردات خودروهای الکتریکی برای ناوگان تاکسیرانی هستند. فارغ از بحث توانمندی تامین محصولات این ناوگان توسط ایران خودرو، مشکل اصلی عرضه تاکسی برقی در کشور موضوع اقتصادی آن است. سیاستگذاران صنعتی در کشور شاید دنبال تولید و عرضه انبوه این محصولات باشند، اما نمی دانند که مشتریان این محصولات هنوز توان مالی خرید ندارند. تقاضا در عرضه خودروهای برقی متناسب با نیاز آن نبوده و معتقدم تاکسیرانی توان خرید انبوه این محصولات را ندارد.

کمک ایران خودرو به زنجیره تامین در ساخت قطعات خودروهای برقی| واردات خودرو برقی بودجه می خواهد

* برای توسعه خودروهای برقی در کشور، مانع اصلی عدم توسعه خودروسازی یا نبود بازار برای خرید این محصولات است؟

خودروسازان کشور به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو توانایی لازم برای ساخت انواع خودروهای برقی را دارند. یکی از چالش های اصلی ساخت این محصولات تامین باتری آن است که مدعیانی در کشور جهت عرضه این باتری ها وجود دارند. تیراژ انبوه خودروهای برقی و آماده سازی خط تولید برای ساخت این محصولات نیازمند بازارسازی و افزایش توان مالی مشتریان است. نمی توان یک یا چند خط تولید را فقط برای این محصولات آماده نگهداشت تا شاید روزی قدرت مالی خریداران متناسب با تقاضا آن شود.

توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در ساخت خودروهای برقی، متصل و هوشمند قابل تقدیر و توجه است

* توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین سازنده خودرو در کشور برای تولید محصولات الکتریکی و هوشمند را چگونه ارزیابی می کنید؟

توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در ساخت خودروهای برقی، متصل و هوشمند قابل تقدیر و توجه است. ساخت خودروهای برقی نسبت به محصولات بنزینی بسیار ساده و البته آسان تر است. نکته قابل توجه اینجاست که این گروه صنعتی نه تنها دانش فنی طراحی قطعات محصولات برقی را دارد، بلکه در طراحی و ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی خودروهای برقی به زنجیره تامین نیز کمک کرده است. اما سوال اینجاست که صنعت الکترونیک در کشور توان ساخت کابل های برق و بردهای جدید الکترونیک را دارد؟

مسئولینی که در کشور اقدام به تعریف سیاست های تکلیفی در خصوص ساخت و واردات خودروهای برقی می کنند، باید بازار و بودجه موردنیاز آن را جهت عرضه این محصولات تامین کنند

* جهت توسعه بازار خودروهای برقی و ایجاد تقاضا برای مشتریان وزارت صمت باید چه اقدامی انجام دهد؟

مسئولینی که در کشور اقدام به تعریف سیاست های تکلیفی در خصوص ساخت و واردات خودروهای برقی می کنند، باید بازار و بودجه موردنیاز آن را جهت عرضه این محصولات تامین کنند. چرا که شرکت های خودروساز مانند ایران خودرو در شرایط زیان قرار داشته و توان واردات ندارند. از سوی دیگر تولید نیز براساس سفارش گذاری لازم انجام می شود، در صورت اخلال در روند این موضوع نباید توقع استقبال از خودروهای برقی در بازار را داشت.

کد خبر: ۲۵۹٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha