۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
زمینه کارآفرینی در کشور برای بخش خصوصی آماده است| باید نظارت دولت را افزایش داد
رئیس جمهور:

زمینه کارآفرینی در کشور برای بخش خصوصی آماده است| باید نظارت دولت را افزایش داد

رئیس جمهور صبح امروز در دومین همایش مسئولیت اجرای قانون اساسی، گفت: حمایت ما از غزه و فلسطین مبتنی بر قانون اساسی است، آن جا که حمایت از مظلوم به عنوان وظیفه اصلی در قانون اساسی تعیین شده است.

به گزارش بازار، ‌سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در دومین همایش مسئولیت اجرای قانون اساسی، گفت: قانون اساسی، اساس قوانین و مقررات و ارتباطات بین بخش های مختلف و اساس نظام اسلامی را به ما آموخته است.

وی افزود: قانون اساسی ما مترقی ترین قانون اساسی دنیا است. من سال گذشته هم این را گفتم که یکی از دوستان نزدیک نلسون ماندلا که مامور نوشتن قانون اساسی آفریقای جنوبی بود می‌گفت در مطالعه قوانین اساسی دنیا، قانون اساسی ایران به‌نظرم جزو مترقی‌ترین قوانین است، چراکه بین دموکراسی و آرمان جمع شده است.

رئیس جمهور گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی آن است که تمام نهادها و ساختارهای آن مبتنی بر رای مردم است و مردم نه به عنوان امری تشریفاتی بلکه حقیقتا مردم باور هستیم و رای مردم بسیار اهمیت دارد.

رئیسی تاکید کرد: ممکن است در موضوع بسط ید فقها اختلاف‌نظری داشته باشند اما از زمان شیخ طوسی به بعد، مسئله ولایت فقیه را مطرح کردند اما آن‌چنان که امام بحث کردند دیگران در این میزان بحث نکردند و می‌توان گفت صاحب نظریه و دکترین ولایت فقیه امام بزرگوار ما هستند.

وی افزود: همه نیازهای انسان معاصر که برای او فرض است، در قانون اساسی دیده شد و همه ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و روابط داخلی و خارجی و نهادها و ساختارهای ضروری برای پیشرفت کشور در این قانون گنجانده شده است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه اجرای قانون اساسی به صورت امر جامع باید دیده شود، گفت: قانون اساسی به ما تکلیف کرده به آرای عمومی مراجعه کنیم، ‌ اجرای قانون اساسی به صورت امر جامع باید دیده شود، و اگر آن را به صورت گزینش عمل کنیم زیبنده نیست، قانون اساسی یعنی همه اصول مورد تاکید مجریان باشد.

رئیس جمهور عنوان کرد: ضرورت دارد همه دانشجویان رشته حقوق و اقتصاد با قانون اساسی آشنا باشد و واحدهایی برای آشنایی همه رشته ها باید طراحی شود. آموزش قانون اساسی نباید به رشته حقوق خلاصه شود.

وی افزود: حمایت ما از غزه و فلسطین مبتنی بر قانون اساسی است، آن جا که حمایت از مظلوم به عنوان وظیفه اصلی تعیین شده است. لذا از اول انقلاب حمایت از فلسطین به عنوان مسئله اول انقلاب بود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: این جزو اصول و مبانی ما است نمی توانیم دست از این اصول برداریم، تمایلات برخی در منطقه این اصل قانون اساسی را از بین نمی برد. این روزها پرده‌ها کنار رفته و برای جهانیان حقیقت روشن شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ۶ هزار کودک در غزه به شهادت رسیدند تردید نداشته باشید دست انتقام الهی به حکومت جعلی صهیونیستی خاتمه خواهد داد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه باید به مردم میدان داد، گفت: جلوه دولت مردمی در اقتصاد آن است که به مردم و فعالان اقتصادی باید در زمینه های مختلف میدان داد. زمینه کار آفرینی در کشور برای بخش خصوصی آماده است، دولت ۳ شان هدایت، حمایت و نظارت را دارد.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید نظارت دولت را افزایش داد، گفت: باید بر کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت دولت تلاش کرد اما یک اشتباهی مدت‌ها قبل اتفاق افتاد که برخی تصور کردند اصل ۴۴ یعنی واگذاری به بخش خصوصی، اما بعد از آن چه؟ از مهم‌ترین کارهای دولت توانمندسازی بخش خصوصی و حمایت از اوست؛ لذا واگذاری پایان کار نیست بلکه آغاز کار است؛ با این تفاوت که آن روز دولت در کسوت تصدی‌گری بود و امروز در کسوت حمایت و نظارت است.

رئیس‌جمهور با تصریح بر اصل ۴۹ که به استرداد اموال نامشروع اشاره می‌کند، گفت: برخی می‌گویند این اصل مربوط به قبل از انقلاب است، که درست می‌گویند و با تلاش دادستانی‌ها آنها که اموال نامشروع کسب کرده بودند، اموالشان مسترد شد اما این اصل اطلاق دارد و صرفا به قبل انقلاب برنمی‌گردد؛ هرکس اموال نامشروع کسب کند؛ باید اموال وی مسترد شود و به بیت‌المال برگردد.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه و حوزه اتاق فکرهای دولت هستند، مسائل مختلف را اندیشه و بررسی کنید، پایان نامه ها نباید برای این انجام شود در کتابخانه خاک بخورد و باید برای اجرا تعریف شود. باید دانایی‌ها کنار توانایی‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: ما اعلام کردیم در کشور باید مسکن ساخت. قانون اساسی ما را مکلف به ساخت یک میلیون مسکن در سال کرده چون کشور به این عدد نیاز داریم، اگر سال‌ها ساخته نشده بود ما به همین مقدار عقب ماندگی داریم. ما هم اعلام کردیم می‌سازیم، حالا عده ای می گویند نمی شود، خب باید تلاش کرد تا انجام شود.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha