۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
خودرو سازها مردم را موتور سوار کردند| نیازمند اجماع ملی در صنعت خودرو هستیم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خودرو سازها مردم را موتور سوار کردند| نیازمند اجماع ملی در صنعت خودرو هستیم

مشهد- سیاست‌ها و تصمیمات متناقض در عرصه تولید و فروش خودرو به گونه‌ای دچار سرگردانی شده که بنا بر تعبیر رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، مردم از خرید خودرو به خرید موتور سیکلت رسیده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی سال های گذشته بازار خودرو با تلاطم های بسیاری همراه بوده است که نتیجه ای به جز رانت؛ بازار سیاه و در نهایت سرگردانی و بلاتکلیفی مصرف کنندگان نداشته است.

از جمله این سیاست ها می‌توان به راه اندازی«سامانه یکپارچه خودرو» «قیمت‌گذاری خودرو»، «موارد مربوط به واردات خودرو» و همچنین «تولید خودرو» نام برد.

در این حوزه‌ها سیاست‌های مختلفی طی سال های گذشته اعمال شده که گاهی و تا مقطعی نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند و در مقاطعی دیگر نیز نتیجه حاصله منفی بوده است.

به منظور واکاوی و بررسی اجمالی بازار خودرو و صنایع تولیدی با علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحث و گفت و گو نشستیم.

* صنعت خودرو سازی ما با چه اشکالاتی همراه است؟

متاسفانه با توجه به قدرت خرید مردم تاکنون نتوانستیم خودرویی طراحی کنیم که علاوه بر برخورداری از استاندار های لازم مانند صرفه جویی در مصرف انرژی بتواند نظر مصرف کننده را جلب کند.

هر چند طی مطالعه صورت گرفته قرار بود تولید یک خودروی ارزان در دستور کار قرار گیرد و تمامی مردم بتوانند از خرید خودرو بهره مند شوند اما تاکنون به دلایل متعدد در رسیدن به این هدف بازماندیم.

متاسفانه ما پراید را به عنوان یک خودروی ارزان و عامه پسند از صحنه تولید خارج کردیم و لذا نتیجه همین می شود که مردم موتور سوار شدندبه اعتقاد بنده این موضوع خطای بزرگی بود چون پس از حذف تولید خودروی پراید ما هیچ محصول جایگزینی با این حدود قیمت در اختیار مصرف کننده قرار ندادیم این در حالی است که باید طراحی بهتر، حمایت دولتی، وام دهی مناسب به خودرو ساز و سیاست های تشویقی را در دستور کار قرار می دادیم

پیش از این طراحی چنین خودرویی با محاسبه هزینه های طراحی، ضایعات در نظر گرفته شده و همچنین استفاده از امکاناتی که مورد پسند مردم باشد حدود ۵ هزار دلار ارزیابی شده بود اما متاسفانه این هدف سال هاست که به نتیجه نرسیده است.

* بی توجهی به نیاز مردم در خصوص خودروی ارزان چه تبعاتی داشته است؟

متاسفانه ما پراید را به عنوان یک خودروی ارزان و عامه پسند از صحنه تولید خارج کردیم و لذا نتیجه همین می شود که مردم موتور سوار شدند.

به اعتقاد بنده این موضوع خطای بزرگی بود چون پس از حذف تولید خودروی پراید ما هیچ محصول جایگزینی با این حدود قیمت در اختیار مصرف کننده قرار ندادیم این در حالی است که باید طراحی بهتر، حمایت دولتی، وام دهی مناسب به خودرو ساز و سیاست های تشویقی را در دستور کار قرار می دادیم.

* راهکار منطقی برای حل این مشکل چیست؟

اگر نگاهی به سیاست ها و تصمیم گیری های انجام پذیرفته در این زمینه داشته باشیم متوجه می شویم که ما مدیریت منسجم و برنامه ریزی بلند مدتی برای حل این مشکل نداشتیم از همین رو یک روز بحث واردات خودرو را مطرح می کنیم، یک روز صحبت از کیفیت می زنیم، یک روز صحبت از تولید داخل را برجسته می کنیم و لذا این تصمیم گیری های متناقض و متعدد فقط به صورت موقت بر روی بازار خودرو تاثیر گذار است.

خودرو سازی نیازمند اجماع ملی است زیرا وقتی ما فقط بر روی قیمت خودرو تاکید داریم و حمایتی در این رابطه از خودرو ساز نداشته باشیم لذا خودرو ساز هم برای جلوگیری از ضرر و زیان از مواد بی کیفیت استفاده کرده و انگیزه ای برای رقابت و تولید خودروی با کیفیت ندارد

به اعتقاد بنده خودرو سازی نیازمند اجماع ملی است زیرا وقتی ما فقط بر روی قیمت خودرو تاکید داریم و حمایتی در این رابطه از خودرو ساز نداشته باشیم لذا خودرو ساز هم برای جلوگیری از ضرر و زیان از مواد بی کیفیت استفاده کرده و انگیزه ای برای رقابت و تولید خودروی با کیفیت ندارد.

* آیا می توان به توسعه این صنعت در کشور امیدوار دارد؟

صنعت خودرو بسیار بزرگ و با اهمیت است اما باید اذعان کرد که عده ای از افراد در کشور به دنبال تحقیر این صنعت هستند.

معتقدم صنعت خودروسازی در ایران جزو صنایع خوب و قوی کشور است اگر چه منکر نواقص آن نیستیم لذا قابل مشاهده است که مدیران این صنعت با برنامه ریزی به دنبال رفع مشکلات هستند.

در خصوص افق و آینده ای که برای این صنعت می توان متصور شد باید اذعان کرد با توجه به ورود و همکارهای گسترده شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه بدون شک برای این صنعت افق بسیار خوب و آینده مناسبی متصور هستیم.

در همین رابطه تمامی مسئولان اعتقاد دارند که میزان تولید خودروسازان باید با همین روند افزایش یابد تا ضمن پاسخگویی به نیاز داخلی رضایت عمومی جامعه را نیز کسب کنند و لذا این مهم با عرضه مستمر خودرو و خارج شدن محصولات از قرعه کشی در دستور کار قرار دارد.

* تا چه میزان اراده برای تولید خودروهای کم مصرف و یا برقی وجود دارد؟

یکی از موضوعاتی که در صنعت خودرو در کشور همواره مورد بحث بوده و مردم پیرامون آن اتفاق نظر دارند قیمت تمام شده خودرو است. باید این واقعیت را مد نظر قرار داد که قدرت خرید مردم در تولید خودرو و میزان سرمایه گذاری بسیار مهم و تاثیر گذار است.

یکی از پروژه های کشور در برنامه هفتم موضوع خودرو است که با ۱۵ همت سرمایه گذاری عظیمی را با پروژه خودرو برقی و تحول خودروهای جدید برای نسل جوان شاهد خواهیم بود

اگر چه در حال حاضر مطالعاتی برای بازار خودرو یا تولید خودرو های خاص در حال انجام است اما واقعیت اینست که ما نمی توانیم وعده های بزرگ و غیر واقعی در این زمینه به مردم بدهیم و مدعی شویم که به تولید خودرو های بسیار خاص می اندیشیم زیرا مردم با شرایط اقتصادی امروز امکان خرید این خودرو های خاص را با فناوری های پیشرفته را ندارند لذا همان طور که عنوان شد قدرت خرید مردم بر روی نوع خودروی تولید شده تاثیر گذار است.

* دربرنامه هفتم در خصوص خودرو چه تدابیری اندیشیده شده است؟

یکی از پروژه های کشور در برنامه هفتم موضوع خودرو است که با ۱۵ همت سرمایه گذاری عظیمی را با پروژه خودرو برقی و تحول خودروهای جدید برای نسل جوان شاهد خواهیم بود.

بر این اساس بدون شک تغییرات اساسی برای برقی کردن خودرو ها در دستور کار قرار دارد که البته این موضوع نیازمند سرمایه گذاری کلان است.

از مواردی که در برنامه هفتم و برای بهبود صنعت خودرو مد نظر قرار دارد همان طور که در چند سال اخیر هم در نمایشگاه های متعدد مشاهده می کنید بیش از گذشته به ذائقه و خواست مشتریان و مصرف کنندگان توجه شده است.

بدون شک طبق برنامه ما در سال های آتی شاهد تولید خودرو هایی خواهیم بود که ضمن برخورداری از تنوع دارای موتور های کم مصرف اما با شتاب قابل قبول برخوردار هستند و لذا در این مسیر تاکید بر روی ایمنی و قدرت مانور خودرو هم چنین تولید خودرو های اتوماتیک برای ایجاد آرامش در رانندگی از اهداف نقطه گذاری شده است.

* جایگاه خراسان رضوی در صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

بالغ بر ۵۰۰ قطعه ساز در کشور داریم که بخشی اعظمی از آن ها در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد اشتغال به کار و تولید دارند که برخی از این تولید کننده د سطح کشور دارای شهرت و آوازه هستند.

در حقیقت قطعه سازان خراسان رضوی در زمره تولید کنندگانی هستند با سابقه تولید محصولات با کیفیت حرف های یادی برای گفتن دارند.

به اعتقاد بنده با توجه به تعاملی که قطعه سازان خراسانی با سایر استان ها و هم چنین کارخانه های خودرو سازی دارند لذا خراسان رضوی این قابلیت را دارد که طلایه دار تحول مد نظر در برنامه توسعه باشد.

خراسان بزرگ تعاملات بسیار ارزشمندی در حوزه صادرات و واردات با کشور های همسایه دارد و همواره نقش پر رنگی در این حوزه داشته است لذا زمینه بستر رقابت با کشورهای آسیای میانه و همسایه و ورود به بازار های بزرگ از طریق تولید کنندگان این استان فراهم است و بسیاری از مسئولان صنعت خودرو بر این باورند که افق روشنی برای این استان وجود دارد.

کد خبر: ۲۵۹٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      چرا میگه جایگزین پراید نداریم؟ مگه تفاوت قیمت پراید و کوییک چقدره؟ اما ایشون به این سؤال پاسخ بده که اگه واردات آزاد بود الان با همین پول کوییک و پراید مردم چه ماشین‌هایی می‌تونستن بخرن توجه و تمرکزی كه بر حمایت از خودروسازان گذاشته شد اگه صرف صنایع مهم تر مثل پتروشیمی میشد و به جایش ماشین وارد میشد کلی به صرفه مردم و کشور بود حتی اگر هم بخواهیم خودرو تولید کنیم این راهش نیست متاسفانه هنوز بر ادامه راه غلط گذشته اصرار داریم