تکمیل پروژه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم| جریمه اپراتورها در صورت عدم اجرای تعهدات
معاون سازمان تنظیم مقررات خبر داد

تکمیل پروژه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم| جریمه اپراتورها در صورت عدم اجرای تعهدات

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات گفت: با توجه به مشوق‌های درنظر گرفته شده برای توسعه فیبرنوری، اعمال جریمه اپراتورها توسط رگولاتوری در صورت عدم اجرای تعهد وجود دارد.

به گزارش بازار، مهدی روحانی‌نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، درباره آخرین آمار پروژه ملی فیبرنوری و نحوه مشارکت اپراتورها در این طرح اظهار کرد: اکنون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها به ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۸۷ مشترک رسیده است. اپراتورهای فعال در طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها (پیش از پیوستن شرکت مخابرات به این طرح) به طور تقریبی همان ۲۰ میلیون پوشش را متعهد شده‌ بودند، اما شرکت مخابرات هم الحاقیۀ unsp (پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی) خود را دریافت کرد و اجرای ۵ میلیون پوشش (بدون مشوق) و ۲ میلیون پوشش فیبرنوری (با مشوق) را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: ایجاد پوشش دارای مشوق توسط مخابرات صرفاً در شهرهایی اجرا خواهد شد که اپراتور متعهد آن مشخص نشده باشد یا اپراتور متعهد در ماه‌های گذشته کم‌کاری داشته است و تصمیم بر واگذاری تعهد گرفته می‌شود.

روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: اکنون در عمل تمام اپراتورهای مؤثر و بزرگ کشور در طرح حضور دارند، البته چند شرکت کوچک هم همچنان درخواست صدور الحاقیه دادند، اما اضافه شدن احتمالی آن‌ها چندان تأثیری در سرعت اجرای طرح نخواهد داشت.

برخی از منتقدان توسعه فیبرنوری عمل به این تعهد را دور از ذهن می‌دانند، اما معاون سازمان تنظیم مقررات، مهمترین ضمانت اجرای این طرح را قید شدن میزان تعهد اجرای فیبرنوری در پروانۀ اپراتورهای مجری فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها می‌داند و در این خصوص، گفت: پیش از این چنین نبود اما اکنون که تعداد تعهد هر اپراتور در پروانه قید شده، اگر هر شرکتی به تعهد خود عمل نکند در وهلۀ اول امکان دریافت مشوق را نخواهد داشت و بعد از آن نیز امکان ضبط ضمانت‌نامه مجموعه یا اعمال جریمه در رابطه با اپراتور وجود دارد.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری افزود: اگر اپراتور ثابتی در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند، رگولاتوری علاوه بر اعمال جریمه امکان ضبط ضمانت‌های یکصد میلیارد تومانی آن‌ها را نیز خواهد داشت. ایفای این تعهدات در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان دولت به طور کامل امکان پذیر است.

وی درباره میزان پیشرفت این طرح گفت: باید به این نکته توجه کنیم که در ماه‌های اول اجرای این طرح، با چالش‌هایی از قبیل عدم همراهی جدی مجموعۀ مدیریت شهری شهرها در اعطای مجوز حفاری یا تأمین مالی روبرو بودیم اما به مرور این چالش‌ها در حال کم شدن است بنابراین با این تحولات جدید معتقدم این طرح در موعد مقرر به پایان خواهد رسید.

وی درباره مشوق‌هایی که برای افزایش مشارکت اپراتورها در این طرح درنظر گرفته شده است، تاکید کرد: دولت در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها دو نوع مشوق در نظر گرفته، نخستین امتیازی که برای اپراتورها وجود دارد، دریافت مشوق پوشش است که بعد از تأیید نقطۀ حضور آن‌ها توسط رگولاتوری، پرداخت می‌شود.

روحانی‌نژاد ادامه داد: مشوق دوم هم مربوط به اتصال است به این معنا که هر اپراتوری یک کاربر را به شبکۀ فیبرنوری منازل و کسب و کارها متصل کند، امکان برخورداری از مشوق دو میلیونی دولت را پیدا خواهد کرد.

معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: درست است که کاربر نهایی این مشوق را به طور مستقیم دریافت نمی‌کند، اما زمانی که دو میلیون تومان از هزینۀ تمام شدۀ کاربر توسط دولت تأمین می‌شود، به طور خودکار هزینۀ اتصال برای کاربر نهایی نیز کاهش چشم‌گیر پیدا می‌کند.

پروژه فیبرنوری هنوز در تهران به شکل جدی آغاز نشده است، وی درباره برنامه ایجاد پوشش برای این شهر گفت: کلانشهر تهران در حال حاضر با وجود پوشش ۴۰۰ هزار مشترک جزو نقاطی از کشور محسوب می‌شود که پوشش قابل قبولی دارد، البته با توجه به جمعیت بالای این کلانشهر هنوز راه زیادی در پیش داریم؛ بنابراین تهران از لحاظ کمی شهری دارای پوشش مناسب است اما با توجه به جمعیت این استان و کلان شهر تهران، فرآیند ایجاد پوشش با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.

ویمعاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری گفت: ایجاد پوشش در تهران زمانی بیش از پیش سرعت خواهد گرفت که موضوع تفاهم‌نامه با شهرداری و مجوز حفاری‌ها نیز نهایی شود؛ هرچند شرکت مخابرات هم شبکۀ خوبی در تهران ایجاد کرده و سازمان با پرداخت مشوق نقطۀ اتصال تلاش خواهد کرد تا انگیزۀ کافی جهت گسترش شبکۀ مشترکین را ایجاد کند.

روحانی‌نژاد درباره رقابتی که اکنون بین اپراتورها برای توسعه فیبرنوری شکل گرفته است، بیان کرد: باید اذعان کرد که وجود چنین رقابتی یک ضرورت است.

وی تأکید کرد: سال ۸۴ نیز برخی معتقد بودند که وقتی اپراتور اول در کشور وجود دارد، چه دلیلی دارد که مجوز جدیدی برای یک اپراتور دیگر صادر کنیم؟ علیرغم وجود چنین مقاومت‌هایی اما ایرانسل به عنوان دومین اپراتور در کشور شروع به فعالیت کرد و رقابت سازنده میان آن‌ها سبب ارتقاء کیفی هر دو شد.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری افزود: به همین جهت معتقدم که رقابت میان اپراتورهای مختلف در طرح فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها سازنده خواهد بود، همانطور که در همۀ دنیا رقابت عنصری سازنده و در خدمت منافع مردم است.

روحانی‌نژاد تصریح کرد: اپراتورها براساس مفاد عمومی پروانۀ فعالیت خود ملزم به ۳۰ درصد عمده فروشی هستند؛ همچنین اپراتور موظف است که دو کانال از هفت راه میکروداکت (یک سیستم فیبر نوری است که برای حمل و محافظت از کابل‌های فیبر نوری در شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌شود) خود را در اختیار رگولاتوری قرار دهد و براساس نظر سازمان، این دو راه در اختیار سایر اپراتورها قرار دهد تا رقابت سازنده در همۀ نقاط کشور به طور جدی وجود داشته باشد. همچنین مشوق اتصال به اپراتوری داده می‌شود که اتصال نهایی را برقرار کند.

کد خبر: ۲۵۸٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha