۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در دو سال گذشته
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز عنوان کرد

افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در دو سال گذشته

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز گفت: در دو سال گذشته نیروگاه‌ها ۲۰ درصد و مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف گاز داشته‌اند.

به گزارش بازار، دومین میزگرد تخصصی خانه گاز با عنوان چالش‌های مدیریت تولید و مصرف گاز طبیعی، برنامه‌ها، راهکارها و اقدامات انجام شده، برگزار شد.

مظلوم فارسی باف مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، در این برنامه گفت: بیشترین مصرف گاز در تابستان مربوط به نیروگاه‌ها و در زمستان مربوط به مصارف خانگی است.

وی افزود: با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی می‌توان روزانه ۱۰۵ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد که این عدد در ایام اوج مصرف، می‌تواند تا ۲۲۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش داد.

حسینعلی محمدحسینی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز هم در ادامه گفت: تجربه نشان داده که با کارهای فرهنگی در فصل سرد سال، می‌توانیم بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم.

وی همچنین گفت: مجموع میزان تولید ما یک میلیارد و ۷۴ میلیون متر مکعب است و ۲۰ پالایشگاه، ۳۹ هزار کیلومتر خط فشار قوی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر ۲۷.۵ میلیون مشترک شهری در ۱۲۵۵ شهر، ۳۹۷۰۰ روستا و ۱۳۳ نیروگاه گازرسانی شده‌اند.

وی سهم گاز را در سبد انرژی در برنامه ششم ۵۶ درصد و اکنون ۷۴ درصد ذکر کرد و گفت: در ۲ سال گذشته مصرف گاز نیروگاهی ۲۰ درصد معادل ۳۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و مصرف کنندگان عمده صنعتی ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز رقم افزایش ظرفیت پالایشی را ۴۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و با بیان اینکه هوشمندساری کنتورها را آغاز کرده‌ایم، گفت: برای این منظور ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا در راستای بهینه سازی مصرف گام برداریم.

وی در ادامه درباره تزریق گاز مایع به خطوط لوله سراسری گاز گفت: در دو سال اخیر موفق شدیم تزریق گاز مایع به خطوط لوله گاز را ۵۲ درصد کاهش دهیم؛ زیرا بازاریابی خوبی برای فروش گاز مایع صورت گرفته و سبد متنوعی از مشتریان را برای صادرات داریم که در حال احداث اسکله اختصاصی صادرات گاز مایع در پارس جنوبی هستیم.

کد خبر: ۲۵۸٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha