۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
کردستان رتبه اول کاهش تصادفات منجر به فوت|تردد در جاده های استان ۱۰ برابر افزایش یافت
بازار گزارش می دهد؛

کردستان رتبه اول کاهش تصادفات منجر به فوت|تردد در جاده های استان ۱۰ برابر افزایش یافت

سنندج – آمارهای رسمی اعلام شده از سوی پزشکی قانونی و پلیس راه حاکی است که شمار کشته های ناشی از تصادفات رانندگی در استان کردستان کاهش یافته و این استان رتبه اول کشور را در این بخش کسب کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کردستان طی چند سال اخیر در زمینه شمار کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی یکی از استانهای اول کشور بوده است و به همین دلیل سالانه صدها خانوار کردستانی در تصادفات رانندگی عزیزان خود را از دست داده اند.

وضعیت جاده های غیراستاندارد کردستان و همچنین ضعف در حوزه زیرساخت خودرویی و بی تفاوتی رانندگان به رعایت قوانین و مقررات از جمله دلایل اصلی وقوع تصادفات رانندگی در جاده های استان به شمار می رود که آمارهای اعلام شده نشان می دهد که تنها در شش ماهه سال گذشته بالغ بر ۲۷۰ نفر کشته شده اند.

هر چند که آمارها نشان دهنده افزایش تردد در جاده های استان کردستان طی چند سال اخیر است، ولی بر اساس اعلام استاندار کردستان، این استان در زمینه کاهش کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی در شش ماهه اول سال جاری رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

اسماعیل زارعی ‌کوشا استاندار کردستان در آخرین جلسه شورای ترافیک استان اظهار کرد: ارتقای جایگاه استان از رتبه ۲۸ کشوری در زمینه تصادفات جاده‌ای در شش ماهه نخست امسال به رتبه اول کشوری به لحاظ مقایسه ‌ای با دیگر استان‌ها امیدوارکننده است.

افزایش تردد خودرو در جاده های استان کردستان

وی با اشاره به بهبود شرایط جاده‌ ها در شاخص مرگ و میر ناشی از تصادفات در فاصله دو سال اخیر تاکنون در استان به رغم افزایش تردد به واسطه اربعین و افزایش میزان سفرها به ‌ویژه در جاده مریوان، افزود: در سال‌ جاری خوشبختانه آمار تصادفات جاده‌ای و مرگ و میرهای ناشی از آن کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در سال‌ های گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا و کاهش تردد، کردستان جزو استان هایی بود که بیشترین مرگ و میر جاده‌ای را داشت، اما در ظرف یک سال و نیم اخیر علی‌رغم افزایش چند برابری ترددها، از رتبه ۲۸ به رتبه اول دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اذعان به اینکه متأسفانه وضعیت محورهایی تردد در استان مناسب نیست و شرایط مطلوبی را ندارد، ادامه داد: کردستان نسبت به استان‌های دیگر کشور، جزو استان‌ های کم برخوردار از لحاظ کیفیت جاده‌ها است. با توجه به اینکه عمده جاده ‌های استان و محورهای مواصلاتی از لحاظ کیفیت جزو راه‌ های اصلی درجه دو با کیفیت پایین است، اما کارکرد ترانزیتی دارد.

زارعی ‌کوشا مدیریت راه‌ ها و ضرورت آمادگی اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای در راستای نگهداری و ایمنی راه‌ها با توجه به فرارسیدن فصل سرما را ضروری و به مسئولان این حوزه گوشزد کرد.

همزمان با اعلام وضعیت کاهش تصادفات از سوی استاندار کردستان در این استان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از سرمایه گذاری گسترده دولتی در راستای توسعه زیرساخت های ارتباطی این استان خبر داد.

اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای توسعه راه های استان کردستان

کیومرث حبیبی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سفرهای اول و دوم هیات دولت به استان کردستان در مجموع حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و تقویت زیرساخت های حوزه راه در این استان هزینه شده است.

کردستان رتبه اول کاهش تصادفات منجر به فوت|تردد در جاده های استان ۱۰ برابر افزایش یافت

وی ادامه داد: در سفر اول دولت به استان اعتبار شش هزار میلیارد تومانی به تصویب رسید که هم اکنون بخشی از این اعتبار هزینه شده و بخشی نیز در دست پیگیری برای تخصیص است و در سفر دوم نیز پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تصویب شده است که این اعتبار نیز طی سه سال آینده تخصیص و هزینه می شود.

وی با اشاره به کاهش تصادفات رانندگی در جاده های استان کردستان، افزود: متاسفانه در سنوات گذشته در زمینه شمار تصادفات و شمار مرگ و میرها کردستان جزو استانهای اول کشور بود که ما در زمینه کاهش شماره کشته شدگان در شش ماهه اول امسال رتبه اول کشور را کسب کرده ایم یعنی بیشترین میزان کاهش را داشته ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به برنامه ریزی ها در این بخش، یادآور شد: انتظار می رود که در سایه اقدامات صورت گرفته و همچنین فرهنگ سازی بهتری از سوی رانندگان وسائل نقلیه، شاهد تداوم این کاهش در استان کردستان باشیم.

اختصاص اعتبار ۵۲۰ میلیارد تومانی برای ایمنی های راه های استان کردستان

فرزاد حسنی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ایمن سازی راه های استان، گفت: تنها در سال جاری در راستای نگهداری راه های استان به طول ۳۸۶ کیلومتر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در راستای نگهداری از این میزان راه ارتباطی بین شهری در استان کردستان در مجموع ۳۷۹ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و در سایر بخش ها نیز بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز و افزایش ایمنی راه های استان کردستان هزینه شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تلاش های صورت گرفته با هدف تدام کاهش کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی در استان کردستان، اظهار کرد: تلاش می کنیم که علاوه بر اقدامات و فعالیت ها بر تقویت زیرساخت ها، فرهنگ سازی رانندگی بهتر و رعایت قوانین و مقررات نیز در سطح استان دنبال و پیگیری کنیم.

هر چند که مسئولان استان کردستان از کاهش شمار کشته شدگان بسیار خرسند و خوشنود هستند ولی آخرین اظهار نظر رئیس پلیس راه کشور نشان می دهد که کردستان در زمینه شمار تصادفات همچنان جزو استانهای اول کشور به شمار می رود.

سردار حسن مومنی اخیرا اعلام کرده بود که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ شمار تصادفات رانندگی در کشور با افزایش مواجه بوده است و کردستان نیز در کنار استان‌های خراسان جنوبی، فارس، اصفهان، خراسان رضوی بیشترین شمار تصادف را به خود اختصاص داده است.

کاهش شمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی یک خبر خوب و امیدوار کننده است و باید این روند را به صورت جدی ادامه داد ولی در کنار این مهم باید به فکر کاهش شمار تصادفات در استان کردستان نیز بود که این مهم تنها در سایه رشد زیرساخت های ارتباطی استان عملیاتی می شود.

توسعه راه های ارتباطی بین شهری استان، افزایش شمار پروازهای دو فرودگاه سقز و سنندج و همچنین افزایش شمار حرکت قطارهای مسافربری سنندج – همدان – تهران می تواند از دیگر راهکارهای کاهش تصادفات و کشته شدگان این حوادث است.

کد خبر: ۲۵۸٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha