۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
نخست وزیر قطر شرایط تمدید آتش‌بس در غزه را تبیین کرد

نخست وزیر قطر شرایط تمدید آتش‌بس در غزه را تبیین کرد

نخست وزیر قطر، از خواست رژیم صهیونیستی برای تمدید این آتش‌بس خبر داد و شرایط تحقق آن را از زبان طرف‌های درگیر تبیین کرد.

به گزارش بازار، فایننشال تایمز نوشت: آتش بس چهار روزه ای که از روز جمعه آغاز شده قرار است امروز پایان یابد. به عنوان بخشی از این توافق حماس موافقت کرد تا ۵۰ زن و کودک را آزاد کند.

در مقابل رژیم صهیونیستی، با انتقال کمک ها به غزه و آزادی ۱۵۰ فلسطینی که در زندان های این رژیم بسرمی بردند، موافقت کرد.

با این حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر به فایننشال تایمز گفت گمان می رود بیش از ۴۰ نفر دیگر از زنان و کودکانی که در غزه اسیر هستند در اسارت حماس نیستند و در اختیار باندهای تبهکار و غیرنظامیان هستند.

وی گفت: آتش بس موقت می تواند تمدید شود اگر حماس بتواند از این وقفه در درگیری برای شناسایی محل نگهداری این اسرا استفاده کند.

شیخ محمد در این مصاحبه اظهار داشت: اگر آنها بتوانند زنان و کودکان بیشتری را پیدا کنند، آتش بس تمدید خواهد شد. ما هنوز اطلاعات شفافی درباره چگونگی یافتن آنها نداریم زیرا یکی از اهداف این آتش بس این است که حماس بتواند وقت کافی برای جستجوی بقیه افراد مفقود شده داشته باشد.

نخست وزیر قطر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی فهرستی متشکل از اسامی بیش از ۹۰ زن و کودک را ارائه داده که در حمله هفتم اکتبر حماس (۱۵ مهر) ناپدید شده اند. در این حمله ۲۴۰ نفر اسیر گرفته و به غزه منتقل شدند که شامل سربازان و دیگر افراد مسن می شوند.

این مقام قطری گفت، رژیم صهیونیستی تمایل دارد آتش بس موقت را تمدید کند البته اگر «ثابت شود» که حماس زنان و کودکان بیشتری را آزاد می کند.

وی گفت، حماس به قطر گفته است که نیروهایش، افراد غیرنظامی را به اسارت نگرفته اند و دیگر گروه ها را مقصر می داند.

محمد آل ثانی اظهار داشت: با اجرای توافق آتش بس قرار شد ۵۰ و زن و کودک آزاد شوند زیرا حماس می گفت می تواند این تعداد افراد را آزاد کند.

فایننشال تایمز نوشت: حماس روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال تمدید آتش بس موقت از طریق افزایش «تعداد افراد آزاد شده از زندان» است اما این گروه مشخص نکرد منظور آن، اسرای غزه یا فلسطینی هایی است که در زندان های (رژیم) اسرائیل بسر می برند.

این مقام قطری اظهار داشت: از دید ما، می خواهیم این جنگ متوقف شود تا امکان یافتن راه حلی برای رفع نگرانی های (اسرائیلی ها) ایجاد شود اما تاکنون تنها تمایلی که برای مذاکره درباره وقفه در درگیری ها یا آتش بس وجود دارد، با مساله اسرا در ارتباط است. اگر مسائل در مسیر درست خود حرکت کند ما می توانیم وارد مذاکره بر سر دیگر طبقه بندی مربوط به اسرا شویم.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، از زمان اجرای توافق آزادی اسرا در روز جمعه، حماس ۳۹ زن و کودک و ۱۸ تبعه خارجی را آزاد کرده است. رژیم صهیونیستی نیز ۱۱۷ زن و کودک فلسطینی را از زندان های خود آزاد کرده است.

قطر به عنوان میزبان دفتر سیاسی حماس در دوحه، مقاماتی را به تل آویو و غزه برای انجام هماهنگی های لازم اعزام کرده است.

شیخ محمد که همچنین وزیر امور خارجه قطر است، هشدار داد ناکامی در حفظ و تمدید آتش بس موقت خطر گسترش جنگ و بی ثباتی کل منطقه را به دنبال دارد.

وی از دولت های غربی به دلیل خودداری از فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ انتقاد کرد و هشدار داد: بمباران رژیم صهیونیستی و محاصره غزه خطر تندروی نسل جوانان عرب را در پی دارد.

مقامات فلسطینی اعلام داشتند که به دنبال حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان در غزه به شهادت رسیده اند.

وزیر امور خارجه قطر با بیان این که به اقدامات بیشتری برای حفظ آتش بس نیاز هست، گفت: واکنش غرب باعث ناامیدی بزرگی در منطقه شده است.

وی افزود: انتظار داشتیم غرب کشته شدن مردم فلسطین را محکوم کند و با استانداردها و اصول مشابهی که در دیگر جنگ ها به آن واکنش نشان می دهند، برخورد کند.

این مقام قطری ضمن انتقاد از رژیم صهیونیستی گفت: هدف بیان شده این رژیم برای نابودی و پاکسازی غزه از حماس، واقع گرایانه نیست.

وی اضافه کرد: در نهایت، نابودی حماس با تداوم این جنگ هرگز رخ نخواهد داد و فقط باعث تشدید تندروی و رادیکالیسم می شود. ما به راه حل سیاسی که امنیت مردم دو طرف را تامین می کند نیاز داریم.

نخست وزیر قطر خاطرنشان کرد فلسطینی ها در غزه و اراضی اشغالی کرانه باختری به یک «افق سیاسی» برای تشکیل کشور خود نیاز دارند تا بتوانند رهبری خود را انتخاب کرده و دولتی داشته باشند که هر دو منطقه را اداره کند. در غیر این صورت، راه حلی وجود نخواهد داشت. اما اکنون برنامه ما، توقف این جنگ است.

شیخ محمد گفت: صحبت از روز بعد از جنگ در حالی که کشتار و قتل عام ادامه دارد، درست مانند تأیید این جنگ است. میزان خشم و آشفتگی در جمعیت عرب منطقه با مشاهده این تصاویر بی سابقه است و هیچ کس جلوی آن را نمی گیرد.

کد خبر: ۲۵۸٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha