۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
فولاد آلیاژی درآمد و اشتغال را چندین برابر می کند| دولت در تولید فولاد به کمیت اهمیت داده تا کیفیت!
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی مطرح کرد؛

فولاد آلیاژی درآمد و اشتغال را چندین برابر می کند| دولت در تولید فولاد به کمیت اهمیت داده تا کیفیت!

تولید فولاد آلیاژی در کشور می تواند ارزش افزوده بیشتری به محصولات داده و ارز آوری بیشتری هم داشته باشد؛ به شرطی که این محصولات به صورت واقع گرایانه در ایران تولید شود.

بهناز صفری؛ بازار: در بخش تولید فولاد از جمله محصولاتی است که دارای ارزش افزوده فراوان بوده و می تواند از نظر اقتصادی برای کشورمان به صرفه باشد، تولید فولادهای آلیاژی یا صنعتی که در دنیا جایگاه ویژه ای را به خودش اختصاص داده است. اما مساله ای که در ایران وجود دارد این است که طی سال های گذشته بیش از آن که تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا افزایش یابد، به افزایش میزان تولید در صنایع بالادستی اهمیت داده شده است. یعنی در بسیاری از مواد در صنایع بالا دستی حتی مازاد تولید بسیار زیادی وجود داشته است، ولی در بخش پایین دستی فولاد و فولادهای صنعتی کمتر کار شده است.

درحالی که فولاد صنعتی و آلیاژی بیش از محصولات دیگر می تواند در بخش صادرات ارزآوری داشته و سود بیشتری را نصیب تولید کنندگان کنند و اقتصاد کشور را بهبود بخشد، ولی هنوز روی این بخش از محصولات کار زیادی انجام نگرفته است. البته توجه به این نکته هم از اهمیت فراوانی برخوردار است که برای تولید فولادهای صنعتی باید واقع گرایانه و به دور از رویاپردازی انجام شود تا مانند سایر بخش های فولادی سرمایه های فراوانی برای مازاد تولید صرف نشود.

صنایع پایین دستی فولاد خیلی پیشرفت نکرده اند

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در گفت و گو با بازار بیان کرد: درحال حاضر فولاد آلیاژی توسط برخی شرکت ها تولید می شود، ولی هنوز مثل صنایع فولادی دیگر خیلی رونق پیدا نکرده است.

وی افزود: تاکنون بر روی محصولات فولاد آلیاژی کارهای زیادی صورت نگرفته است، البته در زنجیره فولاد در قسمت هایی هم فولاد آلیاژی تولید می شود، اما هنوز میزان تولید این محصول مانند محصولات فولادی دیگر افزایش نیافته است.

هرچقدر که کارخانه های فولادی بیشتر سمت تولید محصولات فولاد آلیاژی بروند به همان نسبت ارزش افزوده بیشتری می توان کسب کرد

شکوری تاکید کرد: هرچقدر که کارخانه های فولادی بیشتر سمت تولید محصولات فولاد آلیاژی بروند به همان نسبت ارزش افزوده بیشتری می توان کسب کرد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: حتی در ارتباط با بخش معدن مواد مانند: فرو آهن، فرومنگنز و مواردی این چنینی هم می تواند درآمدهای زیادی را برای بخش معادن و تولید کنندگان محصولان معدنی دربر داشته باشد.

دولت باید اشتیاق بیشتری را برای بخش های درآمدزا در کشور ایجاد کند، تا صاحبان سرمایه سمت این قبیل موارد بروند و در این مسیرها سرمایه گذاری کنند. زیرا هم می توانند درآمدزایی بیشتری را برای کشور ایجاد کنند و هم اشتغال زایی خوبی در بر داشته باشد

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: دولت باید اشتیاق بیشتری را برای بخش های درآمدزا در کشور ایجاد کند، تا صاحبان سرمایه سمت این قبیل موارد بروند و در این مسیرها سرمایه گذاری کنند. زیرا هم می توانند درآمدزایی بیشتری را برای کشور ایجاد کنند و هم اشتغال زایی خوبی در بر داشته باشد.

وی در خصوص این که به چه علتی هنوز در زمینه فولاد آلیاژی پیشرفت های خوبی نداشته ایم بیان کرد: این مساله به خاطر ظرفیت هایی بوده که در فولاد وجود داشته است، بیشتر تولید کنندگان به دنبال این بوده اند که ۵۵ میلیون تن فولاد را تا سال ۱۴۰۴ تولید کنند و به این چشم انداز برسند. برای همین در بخش فولادهای صنعتی کار کمتری صورت پذیرفته است.

شکوری افزود: درحال حاضربیشتر سرمایه گذاری ها در بخش فولاد به این صورت انجام می گیرد، ولی در ادامه زنجیره فولاد سرمایه گذاری ها به تناسب بیشتر نشده است. برای همین می بینیم که ما سهم بیشتری از فولاد تولیدی کشور صادر را می کنیم. درنتیجه صنایع پایین دستی فولاد خیلی پیشرفت نکرده است.

بیشترین تولید در خود فولاد صورت می گیرد نه محصولات پایین دستی که شاید هم امری طبیعی باشد. ولی اگر شرکت ها بتوانند سمت تولید فولادهای آلیاژی بروند طبیعتا می توانند سود بیشتری هم نصیب خود و کشور کنند

وی تاکید کرد: البته این مساله در مورد سایر مواد معدنی موجود در کشور هم صادق است. برای همین این مساله طبیعتا در فولاد هم وجود دارد و بیشترین تولید در خود فولاد صورت می گیرد نه محصولات پایین دستی که شاید هم امری طبیعی باشد. ولی اگر شرکت ها بتوانند سمت تولید فولادهای آلیاژی بروند طبیعتا می توانند سود بیشتری هم نصیب خود و کشور کنند.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد:هرچه شرکت ها جلوتر بروند طبیعتا تکنولوژی ها پیشرفته تر می شوند، زیرا دسترسی به تکنولوژی با توجه به تحریم هایی که در کشور وجود دارد مشکلات خاصی ایجاد کرده است.

صادرات فولادهای صنعتی نیازمند ارتباطات است

در این رابطه بهادر احرامیان مدیر عامل فولاد یزد بیان کرد: درمورد فولادهای با ارزش افزوده مثل فولادهای آلیاژی و صنعتی، در مقطعی که درحال حاضر در کشور قرار گرفته ایم نیازمند این هستیم که واقعیت گرا باشیم. در واقع باید با دید واقع بینانه تری سمت فولادهای آلیاژی برویم.

باید دورنمای واقعیت های موجود را در زمینه فولادهای صنعتی در نظر داشته باشیم. یعنی به چیزهایی بیاندیشیم که برایمان دست یافتنی تر است و آنها را از موارد رویاپردازانه جدا کنیم

وی افزود:باید دورنمای واقعیت های موجود را در زمینه فولادهای صنعتی در نظر داشته باشیم. یعنی به چیزهایی بیاندیشیم که برایمان دست یافتنی تر است و آنها را از موارد رویاپردازانه جدا کنیم.

احرامیان خاطرنشان کرد: درحال حاضر کشور چین، یک میلیارد تن فولاد تولید می کنید و تمامی فولادها را مصرف می کند، با این حال این کشور همچنان نیازمند واردات فولاد است و سالیانه حدود ۵۰ میلیون تن فولاد در گریدهای مختلف وارد می کند.

در مساله فولادهای صنعتی فقط بحث تکنولوژی فولاد مطرح نیست، بلکه بحث دانش فن آوری هم اهمیت دارد. دانش فنی هم فقط برای تولید محصولات نیست، بلکه این موضوع هم مهم است که محصولی که دارد تولید می شود با چه درصدی ریجکت می شود. زیرا باید این نوع تولیدات صرفه اقتصادی هم داشته باشد

وی تاکید کرد: در مساله فولادهای صنعتی فقط بحث تکنولوژی فولاد مطرح نیست، بلکه بحث دانش فن آوری هم اهمیت دارد. دانش فنی هم فقط برای تولید محصولات نیست، بلکه این موضوع هم مهم است که محصولی که دارد تولید می شود با چه درصدی ریجکت می شود. زیرا باید این نوع تولیدات صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

احرامیان گفت: برای همین مساله است که حتی کشوری مثل چین هم که خودش همه چیز تولید می کند ترجیح می دهد یکسری از محصولات را از سایر کشورها وارد کند، زیرا در این صورت صرفه اقتصادی بیشتری برایشان دارد.

برای تولید فولادهای صنعتی، به خصوص برای صادر کردن، باید ارتباط بسیار زیادی با دنیا وجود داشته باشیم. در فولادهای ساختمانی حدود ۱۱ میلیون صادرات داشته ایم، ولی در دنیا بسیاری از کشورها واردات از ایران را به نام دیگری بیان می کنند

مدیر عامل فولاد یزد اظهار کرد: برای تولید فولادهای صنعتی، به خصوص برای صادر کردن، باید ارتباط بسیار زیادی با دنیا وجود داشته باشیم. در فولادهای ساختمانی حدود ۱۱ میلیون صادرات داشته ایم، ولی در دنیا بسیاری از کشورها واردات از ایران را به نام دیگری بیان می کنند.

وی تاکید کرد: ولی در فولادهای صنعتی اصلا شرایط مثل فولاد ساختمانی نیست، چون همه چیز بین خریدار و فروشنده باید شفاف سازی شود. در نتیجه باید بین فروشنده و خریدار ارتباط مستمری وجود داشته باشد و معامله محصولات فولادی صنعتی و آلیاژی به روشنی و شفافی انجام گیرد. درواقع تولیدکننده باید تمام نیازهای مصرف کننده را شناسایی کند و اطلاعات کافی از نوع مصرف انها داشته باشد.

درواقع در بحث فولادهای آلیاژی فقط مساله مبادله کالا وجود ندارد، بلکه بحث خدمات هم اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی علاوه براین که اصل محصول در اختیار خریدار قرار می گیرد، خدمات هم باید به همراهش ارائه شود و همین مساله باعث تفاوت قیمت فولادهای صنعتی با فولادهای دیگر است

احرامیان ادامه داد: درواقع در بحث فولادهای آلیاژی فقط مساله مبادله کالا وجود ندارد، بلکه بحث خدمات هم اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی علاوه براین که اصل محصول در اختیار خریدار قرار می گیرد، خدمات هم باید به همراهش ارائه شود و همین مساله باعث تفاوت قیمت فولادهای صنعتی با فولادهای دیگر است.

او تصریح کرد: در ایران بخش زیادی از سرمایه ها برای ایجاد اضافه ظرفیت هدر شد، درحالی که اگر مسیر توسعه را در پیش می گرفتیم شرایطمان درحال حاضر خیلی بهتر بود. برخی محصولات در ایران تولید می شود و برای این تولیدات هم هزینه های زیادی مصرف می شود، درحالی نیاز واقعی بازار خیلی کمتر از میزان تولید است.

مدیر عامل فولاد یزد گفت:در دنیا بیشتر محصولات آلیاژی در مقاطع طویل مورد مصرف قرار می گیرد، اگر نسبت تولید فولاد ۳۰ به ۷۰ در بخش تخت و طویل باشد، اگر در بخش تخت نگاه کنیم سهم ۸ درصدی میانگین روی ۱۵ درصد می رود، بنابراین در بخش طویل است که سهم آلیاژی ها کمتر هستند، باید جهت سرمایه گذاری هایمان را با دقت بیشتری انجام دهیم.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha