۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
دستاورد جهش تولید در دیم زارهای ایلام؛ برداشت ۲۵ درصد افزایش داشت
بازار گزارش می دهد؛

دستاورد جهش تولید در دیم زارهای ایلام؛ برداشت ۲۵ درصد افزایش داشت

ایلام- طرح جهش تولید در اراضی دیم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت جهاد کشاورزی در استان ایلام دستاوردهای مناسبی داشته،از جمله اینکه تولید در مزارع دیم استان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح جهش تولید در دیم زارها که در سال ۱۳۹۹ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزارت جهاد آغاز شده، فرصت مناسب برای انتقال بیش از پیش یافته‌های تحقیقاتی برای کمک به کشاورزی دیم است.

هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها این بود که در قالب این طرح، افزایش تولید و سطح زیرکشت محصولات دیم نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی با توجه به امکانات و شرایط موجود مد نظر قرار گیرد.

خوشحالی کشاورزان استان ایلام از طرح جهش تولید

یکی از کشاورزان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نزدیک به چهار هکتار زمین کشاورزی دیم دارم که بیشتر به کشت جو و گندم اختصاص داده شده است.

قاسم احمدی بیان کرد: زمین‌های کشاورزی من به صورت دیم هستند، در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی با مشکلاتی مواجه شدیم ولی هم اکنون با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان بسیاری از مشکلات در بخش‌های کاشت، برداشت و افزایش راندمان تولید حل شده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که باعث رونق اراضی دیم در طرح جهش تولید شده بحث قرار دادن بذرهای مناسب جو و گندم است.

احمدی تصریح کرد: ستاد اجرایی همچنین یک سری تسهیلات کم بهره به کشاورزان اعطا کرده که بتوانیم نهاده‌ها را خریداری کنیم.

این کشاورز ایلامی با اشاره به اینکه عمده مشکلات ما کشاورزان برطرف شده است، ادامه داد: انتظار ما از مسئولان امر این است که بتوانند این تسهیلات و نهاده‌ها را در هرساله اختیار همه کشاورزان قرار دهند که بیشتر مشکلات برطرف شود.

۸۰ هزار هکتار از دیم زارهای استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد تفاهم نامه جهش تولید در دیم زارها برای تولید ۵ محصول گندم، جو، عدس، نخود و دانه روغنی گلرنگ در ۱۱ شهرستان ایلام اجرایی شده که در این طرح ۸۰ هزار هکتار از دیم زارهای استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام: استان ایلام به لحاظ برخورداری از تنوع خاص آب و هوایی یکی از استان‌های مستعد برای فعالیت کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، تولیدات کشاورزی ایلام هم اکنون ۳ برابر مصرف استان است و مازاد این محصولات به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود

آذرنوش عموزاده بیان کرد: طرح جهش تولید در دیم زارها در تمام شهرستان‌های استان به جز مناطقی که از نظر فنی قابلیت کشت دیم در آنها وجود ندارد، اجرایی شده است.

دستاوردهای جهش تولید در دیم زارهای ایلام| تولید ۲۵ درصد افزایش یافت

وی گفت: در این طرح تسهیلاتی مثل تسهیلات قرض الحسنه برای خرید ماشین آلات کاشت، مساعدت در بیمه مزارع، تامین بذور موردنیاز کشاورزان و مشارکت در تغذیه مزارع با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی حضرت امام (ره) به عمل می‌آید.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم استان میزان ۲۵ درصد عملکرد مزارع دیم با به کارگیری اصول صحیح زراعی افزایش یافته و استان ایلام در بحث محصولات زراعی باغی با تولید سالانه یک میلیون تن انواع محصول در جایگاه مناسبی قرار دارد.

عموزاده اضافه کرد: استان ایلام به لحاظ برخورداری از تنوع خاص آب و هوایی یکی از استان‌های مستعد برای فعالیت کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، تولیدات کشاورزی ایلام هم اکنون ۳ برابر مصرف استان است و مازاد این محصولات به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

افزایش عملکرد گندم در استان ایلام با اجرای طرح جهش تولید

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های حوزه کشاورزی در استان ایلام کمبود منابع آبی است.

حجت عارف بیان کرد: منابع آبی در حوزه کشاورزی استان در خط قرمز قرار دارد و استفاده از آب یکی از چالش‌های کشاورزی در استان است و بر همین اساس اجرای طرح‌هایی نظیر جهش تولید در اراضی دیم استان بسیار مهم با اهمیت است.

وی افزود: در طول سه سال گذشته ایلام یکی از استان‌های موفق در کشور از لحاظ اجرای طرح جهش تولید در کشور بوده است، در این طرح محصولات کشاورزی که اهمیت بیشتری داشتند جزو اولویت کشت قرار گرفتند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: همچنین در راستانی کیفی سازی تولیدات، علاوه بر غلات گندم و جو محصولاتی مثل حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای که نقش اساسی در افزایش و حاصلخیزی خاک و همچین افزایش تولیدات داشتند، در اولویت کشت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ایلام یکی از استان‌هایی بود که افزایش عملکرد گندم در آن، در واحد سطح بیش از ۲ تن در هکتار بود که این یک دستاورد بسیار خوبی در کشاورزی استان و کشور است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام: امسال نیز به مانند سال گذشته طرح جهش تولید در دیم زارهای استان ایلام در سطح ۱۲ شهرستان استان و در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود

عارف با اشاره به اینکه غالباً کشاورزان دیم کار استان کشاورزان ضعیفی هستند و باید از آنها حمایت شود، افزود: افزایش ضریب دانش از اهداف مهم طرح جهش تولید در دیم زارهای استان ایلام بوده است.

برنامه ریزی برای افزایش پوشش اراضی دیم استان ایلام

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۶۸ کارشناس دولتی و بخش خصوصی درتمامی نقاط استان و دهستان‌های استان نظارت بر طرح جهش تولید را بر عهده داشتند.

دستاوردهای جهش تولید در دیم زارهای ایلام| تولید ۲۵ درصد افزایش یافت

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در طرح جهش تولید دیم زارها حدود ۸۰ هزار از اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفت و اقدامات فنی و حمایتی خوبی از طرف سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تولید، فرآوری و توزیع بذور ارقام گندم دیم به میزان سه هزار و ۵۰۰ تن، توزیع یک هزار و ۳۰۰ تن ارقام جو اصلاح شده در دیم زارهای استان، تامین و تدارک بذور دانه‌های روغنی و همچنین بذور گیاهان علوفه‌ای از دیگر اقدامات صورت گرفته در این طرح بوده است.

وی ادامه داد: امسال نیز به مانند سال گذشته طرح جهش تولید در دیم زارهای استان ایلام در سطح ۱۲ شهرستان استان و در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می‌شود.

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود، بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام با کشاورزی امرار معاش می‌کنند، اجرای طرح‌هایی نظیر جهش تولید در دیم زارهای استان فرصتی بی نظیر برای توسعه اقتصادی استان و افزایش درآمد مردم استان است.

کد خبر: ۲۵۷٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha