۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
هشدار برای کشاورزان و دامداران | سرما مهمان استان سمنان شد
گزارش بازار؛

هشدار برای کشاورزان و دامداران | سرما مهمان استان سمنان شد

سمنان- استقرار سامانه کم فشار بارشی در استان سمنان سبب کاهش دمای هوا و همچنین بارش برف و باران شده است موضوعی که هشداری برای کشاورزان و دامداران تلقی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار، نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که استان سمنان از روز گذشته میزبان سامانه کم فشار بارشی شده است سامانه‌ای که بیشترین تاثیر آن به صورت وزش باد شدید، بارش برف و باران و کولاک خواهد بود.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی اوج فعالیت این سامانه از شب گذشته در استان سمنان آغاز و تا آخر هفته نیز ادامه خواهد داشت. این سامانه کم فشار بارشی در ارتفاعات استان سمنان به صورت بارش های برف خودش را نشان می دهد.

در اطلاعیه‌ای که سازمان هواشناسی به همین منظور صادر کرده آمده است: احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال اختلال در تردد محورها احتمال خسارات ناشی از باد شدید، مهمترین مخاطرات سامانه ناپایدار جوی روزهای آینده در استان سمنان است.

بارش در نیمه شمالی

نیمه شمالی استان سمنان از بامداد امروز سپید پوش شده است تا جایی که در تاش ۳۰ میلیمتر برف باریده است. بیشترین میزان بارش ها اما در بخش کالپوش و سپس شهرستان دامغان بوده است. استقرار این سامانه همچنین سبب شده تا هواشناسی استان سمنان هشدار نارنجی را صادر کند.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان سمنان از امروز دمای هوا در استان سمنان پنج الی هشت درجه سردتر می‌شود و به عبارت دیگر در نقاط شمالی استان سمنان از امروز کمینه دمای هوا به زیر صفر نیز خواهد رسید. در هشدار هواشناسی همچنین نسبت به احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی هشدار داده شده است.

شرایط نامساعد جوی همچنین نگرانی را برای کشاورزان استان سمنان از بابت سرمازدگی محصولات پائیزی و همچنین درختانی که قرار است در میانه فصل زراعی محصول دهند، ایجاد کرده است. امشب در بسیاری نقاط استان سمنان به خصوص ارتفاعات شاهرود، دامغان، بسطام، مهدیشهر و شهمیرزاد و کالپوش دمای هوا به زیر صفر می رسد.

دمای هوا کاهش می‌یابد

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای ۲۴ ساعت آینده ۱۲ درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر، دامغان ۱۳ درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر، کالپوش هفت درجه بالای صفر و صفر، شهمیرزاد هفت درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر، سمنان ۱۲ درجه بالای صفر و دو درجه بالای صفر و ۱۶ و چهار درجه بالای صفر خواهد بود.

در این خصوص مدیریت بحران استانداری سمنان نیز اطلاعیه ای را صادر کرده و در آن بابت احتمال ایجاد مخاطره در ارتفاعات شمال شهرستان‌های میامی مناطق سیل‌زده رضوان و کالپوش، شاهرود، دامغان و مهدیشهر بارش‌ها هشدار داده است.

از آنجا که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دمای هوا بین پنج تا هشت درجه کاهش خواهد داشت و در نیمه شمالی استان همزمان با شامگاه و بامداد هوا به زیر صفر می رسد، نیاز است که کشاورزان و دامداران مراقبت های مقابله ای با سرمازدگی را مد نظر قرار دهند.

گفتنی است سازمان هواشناسی در اطلاعیه خود اعلام کرده است: خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آبروها، پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد، تمهیدات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی توصیه ما به مردم استان سمنان است.

احتمال سرمازدگی

احتمال کولاک و کاهش دید در نواحی کوهستانی و سردسیر احتمال خسارت ناشی از تگرگ و سرمازدگی، پیش بینی هواشناسی استان سمنان برای هوای این منطقه طی ۲۴ ساعت آتی است. هم اکنون تمام محورهای استان سمنان باز هستند اما همراه داشتن لوازم مرتبط با زمستان مانند زنجیر چرخ در فصل زمستان الزامی است.

از دیگر نکات قابل ذکر در هشدار نارنجی هواشناسی برای امروز و فردا در استان سمنان می توان به مراقبت های کشاورزی نیز اشاره کرد در اطلاعیه هواشناسی آمده است: خودداری از سمپاشی یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع به ویژه در بعدازظهر توصیه سازمان هواشناسی به کشاورزان است.

استفاده از قیم برای نهال ها، به واسطه تندبادهایی که بعضاً در شهرستان های شاهرود و دامغان حتی سرعتشان از ۷۰ کیلومتر هم بالاتر می رود، دیگر توصیه مسئولان هواشناسی برای کشاورزان و نهال کاران استان سمنان است.

گفتنی است سامانه کم فشار بارشی و برودتی از جمعه کم کم استان سمنان را ترک می کند اما دمای هوا از یکشنبه هفته آتی سیر نزولی خود را ادامه خواهد داد و دوباره استان سمنان شاهد سرما، برف و باران خواهد بود در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آتی کمینه دمای هوای اغلب نقاط استان به زیر صفر خواهد رسید.

کد خبر: ۲۵۷٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha