۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
کمبود زیرساخت در بنادر کشور |  ضعف بانک مرکزی در تخصیص ارز کالاهای استراتژیک
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان:

کمبود زیرساخت در بنادر کشور | ضعف بانک مرکزی در تخصیص ارز کالاهای استراتژیک

گرگان- رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: بانک مرکزی عامل مشکلاتی است که برای تاجران و بازرگانان به وجود آورده است.

به گزارش بازار، سعید صفوی سه شنبه در نشست دستیار وزیر امور خارجه با فعالان اقتصادی، با ابراز نگرانی بر کمبود زیر ساخت در بنادر کشور، اظهار کرد: زمانی که صادرکنندگان و یا واردکنندگان قصد دارند با مشقت های بسیار زیادی کالاهایشان را صادر یا وارد کنند، با کمبود بسیار زیاد زیرساخت در بنادر مواجه می شوند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: اگر به بندر امیرآباد، نوشهر و انزلی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد در راحت ترین نوع تخلیه کالا مانند گندم و جو، تاجران با مشکلاتی روبرو هستند و نبود مکانیزم سیستم، در تلف شدن کالا مؤثر است. این مسئله بسیار مهمی است که موجب هدر رفت سرمایه کشور می شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که که در استان گلستان حائز اهمیت است، نبود بندر به میزان کافی است. این آرزوی دیرینه ماست که یک بندر داشته باشیم زیرا از لحاظ زیستی و طبیعی این امکان وجود دارد اما متاسفانه ما از آن بهره مند نمی شویم. ما باید از مزیت هایی که در پیش روی ماست، به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی افزود: مسئله بعدی، مسئله تعرفه ترجیحی است. باید قراردادی تحت عنوان قرارداد تعرفه ترجیحی بسته شود تا تاجران بزرگ ایران و کشور های حاشیه دریای خزر از تعرفه ترجیحی و تخفیف ها بهره مند شوند.

صفوی با تأکید بر وجود مسیر تجاری از چین به ایران و اروپا، بیان کرد: در سال 97 بنده جزو اولین تاجرانی بودم که از چین به ایران کالا وارد کرده ام اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت و بی مهری های بسیار فراوان، این مسئله مشکلاتی را به وجود آورد.

وی بیان کرد: حتی کشور چین تمایل داشت کالا را از طریق انزلی ترانزیت کند و سپس به اروپا بفرستد اما با عوض شدن دولت ها و مدیران، توجیه کردن آنان دشوار شد.

صفوی تصریح کرد: با توجه به وجود مشکلاتی در مسائل روابط بین المللی، اگر مذاکراتی در زمینه کاهش هزینه های ترانزیت با ترکمنستان و قزاقستان داشته باشیم، برای تاجران و بازرگانان می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد که بتوانند کالا هایشان را به وسیله قطار حمل کنند.

وی در پایان یادآور شد: امروزه بزرگترین مسئله ای که در تجارت ایران وجود دارد، بانک مرکزی است. بانک مرکزی بزرگترین عامل مشکلاتی است که برای تاجران و بازرگانان صادرکننده و وارد کننده به وجود آورده است. میزان این مشکلات بسیار وسیع و گسترده است و علنی شده است.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha