۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
قاچاق سالانه ۱۷ میلیارد نخ سیگار به کشور
رئیس انجمن دخانیات اعلام کرد

قاچاق سالانه ۱۷ میلیارد نخ سیگار به کشور

رئیس انجمن دخانیات گفت: با مصرف سالانه ۸۵ میلیارد نخ سیگار در کشور که ۶۷ میلیارد نخ آن تولید داخل بوده، بیش از ۱۷ میلیارد نخ سیگار از مبادی غیررسمی به کشور قاچاق می شود.

به گزارش بازار، محمدرضا تاجدار اظهار داشت: زمانی که عوارض و مالیات غیرمنطقی وضع می‌شود و هر سال قانونی مصوب می‌شود که تولیدکنندگان داخلی با نشان بین‌المللی ۴۰درصد مالیات و سالانه ۵ واحد درصد به این مالیات افزوده می‌شود، قاچاق سیگار افزایش می‌یابد.

تاجدار افزود: در سال ۱۴۰۲ در قانون ارزش افزوده سالانه ۵ واحد درصد به مالیات سیگار افزوده شد و تمام عوارض و مالیات قبلی ملغی شد ولی کمتر از ۶ماه در قانون مالیات نخی مجدد اضافه شد که طبق آن تولیدکننده با نشان داخلی با برند ایرانی ۵۰۰ هزار تومان در هر کارتن و با نشان بین‌المللی یک میلیون تومان مالیات نخی می‌بایست پرداخت کنند.

وی با اشاره به قانون برنامه هفتم که به تازگی در مجلس نهایی شده بیان داشت: به مالیات نخی قانون بودجه نیز سالیانه ۲۵درصد اضافه شد که این عدد به قیمت سیگار افزوده می‌شود و با توجه به اینکه هیچ برخورد انتظامی و اطلاعاتی با ورود کالای قاچاق صورت نمی‌گیرد، قاچاق سیگار به کشور افزایش یافت.

رئیس انجمن دخانیات با تأکید بر عدم دقت حوزه‌های تصمیم‌گیر و قانونگذار به محدوده جفرافیایی کشور تصریح کرد: در مناطق آزاد کشورِ امارات بالغ بر ۱۰۰ میلیارد نخ ارزان قیمت تولید و از مبادی غیررسمی به کشور قاچاق می‌شود، از سوی دیگر در کردستان عراق علاوه بر ۵۰ واحد تولیدی سیگار، با طرح هر خانه یک کارخانه تنها با ۵هزار دلار خط تولید سیگار با تولید روزانه ۱۰تا ۱۵ تن سیگار راه‌اندازی شده که به جای توتون از گیاه دریایی استفاده می‌شود و با برندهای تولید داخل مثل بهمن، وینستون و مالبرو به راحتی به کشور قاچاق می‌شود و به راحتی به اقتصاد این صنعت در کشور و سلامتی مردم جامعه آسیب می‌رساند.

وی تأکید کرد به دلیل عدم نظارت لازم بر قاچاق این کالا، تولیدات مشابه تولید داخل بدون علائم هشدار دهنده سلامتی و بهداشتی روانه بازار ایران شده که مردم می‌توانند قاچاق بودن کالا با اصل آن را از این راه دریابند.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha