۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
وزارت رفاه موظف به ارائه خدمات رایگان به افراد نیازمند به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

وزارت رفاه موظف به ارائه خدمات رایگان به افراد نیازمند به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان

نمایندگان مجلس وزارت رفاه را موظف به ارائه خدمات رایگان به افراد نیازمند به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین کرد.

به گزارش بازار، در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با الحاق بندی به بند (ت) ماده ۳۱ این لایحه درباره ارائه خدمات رایگان به افرادی که به مراقبت های ویژه نیاز دارند با ۱۴۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با بند (ث) ماده ۳۱ این لایحه درباره تدوین اظهارنامه مالیاتی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با ۱۶۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابراین گزارش محمدتقی نقدعلی در مخالفت با بند (ث) ماده ۳۱ این لایحه، گفت: این بند می گوید سازمان امور مالیاتی مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه زمینه های لازم برای تکمیل اظهارنامه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه اطلاعات به وزارت تعاون به منظور شناسایی افراد دارای درآمد پایین فراهم کند، در حالی که افراد با درآمد پایین اصلا اظهارنامه مالیاتی نخواهند داشت.

وی افزود: این بند می خواهد از افرادی که درآمد بالایی دارند اظهارنامه مالیاتی بگیرد تا فقرا را شناسایی کند اما ظاهرا میان شناسایی مالیاتی افرادی که مشمول دهک های بالا هستند با دهک های پایین تناسبی وجود ندارد.

همچنین در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی در موافقت با بند مذکور، گفت: موضوع مالیات در کشور بسیار هم است لذا اگر عدالت در آن لحاظ شود می تواند در جهت توسعه پایدار اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد. این در حالی است که بحث مالیاتی در کشور با هزینه های جاری حدود ۳۵۰ همت تراز منفی دارد.

وی افزود: از طرفی برای شناخت خانواده ها با درآمد پایین باید توجه ویژه ای به این مهم شود لذا اگر بتوانیم دهک های اول، دوم و سوم را به نوعی لحاظ کنیم و تعادل در پرداخت مالیاتی این خانواده ها صورت گیرد و البته مجلس نیز کمک کند به یقین جلوی فرارهای مالیاتی دهک های بالا گرفته خواهد شد چرا که صرفا در این شرایط می توانیم پایه های مالیاتی را متعادل کنیم و به ضریب جینی پیش بینی شده در برنامه کمک شود.

در ادامه نماینده دولت در موافقت با این مصوبه گفت: طبق این مصوبه آحاد ملت باید پرونده مالیاتی داشته باشند بنابراین دهک های پایین با داشتن اظهارنامه مالیاتی اظهارات آن ها مورد بررسی قرار می گیرد لذا به جای قضاوت یک طرفه و دهک بندی صرفا براساس اطلاعات خودمان به اظهارنامه آن ها رجوع کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، نیز در موافقت با این مصوبه، گفت: این بند صرفا به سازمان مالیاتی تکلیف می کند که اظهارنامه مالیاتی افراد را به وزارت تعاون دهد چرا که وزارت تعاون به این اطلاعات مالیاتی نیاز دارد لذا ما نیز با دولت در این زمینه موافق بوده و درخواست داریم که نمایندگان محترم رأی لازم را به این بند دهند.

بنابراین گزارش در بند الحاق شده به بند (ت) ماده ۳۱ آمده است: وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی موظف است در چهارچوب سیاست های کلی تأمین اجتماعی با بهره گیری از شرکت های مردمی نسبت به ایجاد بانک زمان برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام نماید تا پس از جذب افراد علاقمند به ارائه خدمات اقدام و به میزان و نوع ارائه خدمات در هنگام نیاز خود یا افراد معرفی شده از سوی ایشان مورد حمایت قرار گیرند.

براساس بند (ث) ماده۳۱؛ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه، زمینه های لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه اطلاعات آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت برخط به منظور شناسایی دقیق افراد یا خانوارهای دهک های با درآمد پایین فراهم نماید.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha