۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
افزایش یارانه نقدی نداریم|  تقلای مسئولان برای ترویج کالابرگ الکترونیکی!
گزارش «بازار» از تبعات اجرای طرح جدید تغییر یارانه ها

افزایش یارانه نقدی نداریم| تقلای مسئولان برای ترویج کالابرگ الکترونیکی!

دولت درحالی به اشکال مختلف سعی می کند با افزایش مبلغ یارانه ها، یارانه بگیران را ترغیب به استفاده از کالابرگ کند که به گفته کارشناسان چنین شیوه ای خیلی نمی تواند مردم را از دریافت یارانه نقدی دور کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه دولت در راستای تشویق یارانه بگیران به استفاده از کالا برگ الکترونیکی در ماههای گذشته ۱۲۰ هزار تومان را به رقم یارانه کسانی که اقدام به خرید کالاهای اساسی از طریق کالا برگ کردند، اضافه کرد اما چنین اقدامی با استقبال سرد مردم مواجه شد، حال دولت اخیرا رقم یارانه ها را این بار برای هر خانوار تا ۱ میلیون تومان اضافه کرده است به شرط اینکه یارانه بگیران فقط یارانه خود را صرف خرید کالاهای اساسی کنند. اما در این اقدام چون افزایش یارانه ها بصورت نقدی انجام نمی شود باز هم برای مردم خوشحال کننده نیست زیرا جامعه به دلیل عادتی که طی سالها به دریافت یارانه نقدی کرده اند و روی چنین پولی حساب باز نموده اند، این طرح نیز در جامعه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

چرا که مردم فقط خواهان افزایش یارانه نقدی هستند و از آنجایی که آنها با افزایش هزینه های زندگی و گرانی ها به ناچار در چنین شرایطی از خورد و خوراک خود می زنند، نتیجه آن به کوتاه شدن سفره مردم به دلیل ناتوانی قشر کم درآمد جامعه در تهیه این کالاها منجر شد. همانطور که گفته شد، دولت به منظور فاصله گیری یارانه بگیران از دریافت یارانه نقدی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را در اواخر بهار سالجاری اجرا کرد و امتیازهایی را نیز برای استفاده کنندگان از کالابرگ الکترونیکی به جای دریافت یارانه نقدی در نظر گرفت اما پس از گذشت چند ماه از این طرح خیلی ها از کالابرگ الکترونیکی برای تهیه کالاهای اساسی استفاده نکردند زیرا یارانه نقدی را در جای دیگر و صرف پرداخت بخشی از اجاره خانه و یا سایر ملزومات ضروری زندگی می کنند.

دولت امتیازهایی را برای یارانه بگیرانی که از طریق کالا برگ الکترونیکی اقدام به خرید کالاهای اساسی می کنند در نظر گرفته است اما مردم به دلیل عادتی که سالهاست به گرفتن یارانه نقدی کرده اند، این طرح کارساز واقع نشد چرا که مردم همچنان خواهان دریافت یارانه نقدی هستند

ارایه امتیازهای یارانه ای که کارساز نیست

حال با آنکه دولت با هدف استفاده یارانه بگیران از کالا برگ الکترونیکی به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای ۱۱گانه چون شیر، ماست، پنیر، قند و شکر، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز منجمد، روغن، برنج، حبوبات و ماکارونی را در فروشگاههای زنجیره ای عرضه کرد تا یارانه بگیران از طریق کالابرگ الکترونیکی اقدام به خرید این کالاها کنند، ولی با گذشت چند ماه از اجرای این طرح مشخص شد اهداف منظوره دولت که همانا ترغیب یارانه بگیران به استفاده از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی بود به خوبی محقق نشده است.

طرحی که البته اختیاری بود و الزامی برای خرید کالاهای اساسی از فروشگاههای تعریف شده با کالابرگ الکترونیکی را در پی نداشت، در این طرح و در صورت استفاده یارانه بگیران از کالابرگ الکترونیکی دولت امتیازهایی را نیز به یارانه بگیران داد آنطور که اگر هر شخصی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از ۱۱ قلم کالای تعریف‌شده در سبد کالایی، خرید کند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می کرد، اما به دلیل عادتی که مردم سالهاست به گرفتن یارانه نقدی کرده اند، دریافت نقدی یارانه برای اغلب مردم همچنان به قوت خود باقی مانده است. این در حالی است که دولت هم اکنون میزان رقم یارانه ها را این بار با هدف کمک هزینه امنیت غذایی کودکان افزایش داده و رقمی بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را در نظر گرفته است که چنین رقم اضافه ای نصیب کسانی می شود که در خرید کالاهای اساسی از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

دولت برای اینکه مردم را بسمت خرید کالاهای اساسی ترغیب کند به شیوه های مختلف چون افزایش رقم یارانه سعی دارد یارانه بگیران را به جای دریافت نقدی تشویق به استفاده از کالابرگ الکترونیکی کند، اما اگر یارانه های غیر نقدی ۲ برابرهم شود مردم ترجیح می دهند همان یارانه نقدی را بگیرند

یارانه های غیر نقدی ۲ برابر هم شود مردم یارانه نقدی می خواهند

پدر کوپن ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به اقدامات دولت در پرداخت یارانه ها و ایجاد تغییراتی در رقم آن به شرط استفاده یارانه بگیران از کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی، گفت: خرید کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوارها با استفاده از یارانه ای که دولت به مردم می پردازد بی تردید رویکردی درست و منطقی است تا یارانه ها به تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز سفره مردم اختصاص داده شود و به انحراف نرود اما پس از حذف ارز ترجیحی و آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی مبلغ یارانه ها برای جبران گرانی کالاها در بازار افزایش یافت ولی متاسفانه پرداخت یارانه همچون گذشته به صورت نقدی انجام شد تا مردم روی رقم یارانه ای که بصورت نقدی دریافت می نمودند حساب باز کنند، این اقدام موجب شد تا مردم پس از افزایش چند برابری قیمت ها دیگر به سختی بتوانند کالاهای اساسی گران را از بازار تهیه کنند.

جواد اسماعیلی، با بیان اینکه دولت برای اینکه مردم را بسمت خرید کالاهای اساسی ترغیب کند به شیوه های مختلف چون افزایش رقم یارانه ها سعی دارد یارانه بگیران را به جای دریافت نقدی تشویق به استفاده از کالابرگ الکترونیکی کند، افزود: به نظر می رسد چنین رویکرد خیلی نمی تواند اهداف دولت را که همانا فاصله گیری مردم از دریافت یارانه نقدی است محقق کند و حتی اگر یارانه ها را در قالب خرید کالا و استفاده از کالا برگ ۲ برابر هم کند باز هم خیلی از یارانه بگیران ترجیع می دهند که همان یارانه نقدی را دریافت کنند.

آمارهایی که دولت در خصوص استفاده یارانه بگیران از کالابرگ الکترنیکی ارایه می دهد در مقابل خیل عظیم یارانه بگیران نقدی قابل مقایسه نیست، زیرا اغلب مردم یارانه نقدی را به کمک هزینه اجاره بهاء خانه، هزینه تحصیل فرزندان و یا اقساط برخی کالاهای چون یخچال، تلویزیون و ... اختصاص می دهند

یارانه های نقدی که صرف خرید کالاهای اساسی نمی شود

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهارداشت: پرداخت یارانه به صورت استفاده یارانه بگیران از کالابرگ شدنی نیست مگر اینکه خرخرد برخی کالاها را مشمول یارانه با قیمت اندک کنند تا رغبتی برای مشمولان دریافت یارانه در استفاده ار کوپن الکترونیکی ایجاد شود. از طرفی باید گفت؛ آمارهایی که دولت در خصوص استفاده یارانه بگیران از کالابرگ الکترنیکی و خریدی که از فروشگاهها در این قالب دارند در مقابل خیل عظیم یارانه بگیران نقدی قابل مقایسه نمی باشد، زیرا اغلب مردم یارانه نقدی را به کمک هزینه اجاره بهاء خانه، هزینه تحصیل فرزندان و یا اقساط برخی کالاهای چون یخچال، تلویزیون و ... اختصاص می دهند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پول نقد کاربرد بهتری برای یارانه بگیران دارد آنها توجه چندانی به تامین سبد مصرفی سفره خانوار نمی کنند در چنین شرایطی مجبور خواهند شد که کالاهای اساسی چون گوشت، لبنیات و ... را که قیمت آن در بازار افزایش یافته است را به مقدار کمتر بخرند و در زمان خرید با مواجه شدن با قیمت بالای آن از دولت به دلیل گرانی ها گله مند شوند، در حالی که آنها هزینه جبران گرانی این کالاها را در قالب یارانه نقدی قبلا دریافت کرده و در جای دیگر خرج کرده اند.

بنا به این گزارش، حال دولت با اقدامی جدید مبادرت به افزایش مبلغ یارانه ها کرده است تا از این طریق مردم بسمت خرید کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی روی آورند، اما طبق گفته کارشناسان این اقدام اگر چه درست به نظر می رسد اما این احتمال وجود دارد که مردم باز هم دریافت یارانه نقدی را بر کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالا ترجیح دهند. اقدامی که مقرر شده است با همکاری وزارت بهداشت و وزارت رفاه، به خانوارهای دهک‌های ۱ تا ۷ که نمودارهای رشد کودکان آنها دچار اختلال است، ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق گیرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عزیزی IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      1 0
      دولت این ماه آنهایی که یارانه را نقدی می گیرند یارانه این ماه را ریخته ولی آنهایی که یارانه شان را کالا می خرند هنوز بعد از ده روز یارانه آنها را نریخته وهیچ تاریخی را اعلام نمی کنند که کی یارانه آبان را واریز خواهند کرد و هیچ کس در این مورد صحبت نمی کند
    • کرامت IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      1 0
      فعلان که همان کالا برگ هم برای خیلیا شارژنشده پس ورالکی نزنید
      • علی۴۵۳ IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
        0 0
        کالابرگ اصولی نشده جنس رانمیدن نصف ازیارانه.ونصف دیگر باید نقدبدی.چرا؟باید درکالابرگ دیگه پول نگیرند باندازه یارانه آن کالا بدن که این فرمی مسخره بازیه
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      1 0
      امروز آخر ماه ۳۰ آبان هنوز یارانه ما راپرداخت نکردن با خانواده ۵ نفره وخرج خونه چکار کنیم خیلی بی رحمن پول نقدی روخوردن
    • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      اگر یارانه نقدی داده نشود ، هر چه باشد ( کالا ) عین عدالت نیست. امام زمان تو خود شاهد باش ، و ظالمین رو عذاب بده .
    • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      اینکه گفتید گرفتن یارانه نقدی عادت کردین ، اصلا این حرف درست نیست ، یارانه نقدی یعنی شرافت ، یعنی عزت ، یعنی اصل خداپسندانه حمایت کردن . ولی یارانه کالا : یعنی پایین کشیدن اختیار و عزت ، یعنی تکلیف مشخص کردن مردم توسط مسئولان ، ... خداوند حتی برای مهمترین چیز که دین است گفته پیامبر تو راهنمای مردم هستی . خدا را در نظر بگیرید و سعی کنید از روی حمایت مردم ( دادن حق الماس ) کسب نکنید ، باشد که محبوب پروردگار و ملت شوید ، وگرنه بدانید شاید خودتان را عزیز فکر کنید ولی خدا شاهد هست جز خوار بودن در چشم مردم و نفرین چیزی عاید نخواهید برد .
    • حق IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      دولت حق نداره به من امر کنه چی بخرم چی نخرم .