۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
«مالیات برخانه های خالی» حلال مشکلات مسکن نیست
کارشناس اقتصاد توسعه:

«مالیات برخانه های خالی» حلال مشکلات مسکن نیست

اطهاری، کارشناس اقتصاد توسعه، اتکای بیش ازحد به طرح مالیات برخانه های خالی را نادرست خواند و آن را حلال همه مشکلات بخش مسکن ندانست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، کمال اطهاری پژوهشگر اقتصاد توسعه با اشاره به نقش مهم مسکن در اقتصاد کشور و لزوم دخالت دولت در این بخش گفت: مسکن کالایی با دوام محسوب می شود و جزء نیازهای اولیه مردم است. اگر دولت برای وام ساخت و وام خرید اقدامی نکند، مردم از داشتن خانه بی بهره می مانند. به همین دلیل در سیستم های سرمایه داری نئولیبرال هم دخالت دولت جزء اصول لازم در بخش مسکن است.

وی افزود: در ایران نبود الگوی توسعه در همه موارد و بخش ها از جمله صنعت، کشاورزی و مسکن دیده می شود. نبود سیاستگذاری های درست و برخی دخالت های دولتی تحمیل شده همیشه بوده است و حاصل آن رخ دادن شکست بازار و شکست دولت است.

مشکل مسئولان چیست؟
اطهاری با بیان اینکه یک ایراد مسئولان خود داناپنداری است، ادامه داد: مسئولان دولتی کارشناسان را تبدیل به میرزا بنویس می کنند. [اشاره به نوشتن برنامه های مختلف توسط کارشناسان و بلااستفاده گذاشتن آنها] در طرح مسکن مهر هم دیدیم نظرات کارشناسان در برنامه چهارم توسعه را کنار گذاشتند.

وی ادامه داد: مسکن مهر ۴ درصد تولید ناخالص داخلی را بازتوزیع کرد و توانست ۵۰۰ هزارنفر را صاحب خانه کند. در فرانسه ۶ میلیون نفر زیر پوشش طرحی –مشابه- هستند که فقط ۱,۶ درصد تولید داخلی را در بر می گیرد.

قیمت مسکن چقدر بالاتر از درآمد باشد؟
این کارشناس اقتصاد توسعه با بیان اینکه در سیستم هدررفت منابع و فساد داریم، گفت: الان بازار مسکن نداریم، قیمت واحد مسکونی متعارف ۹۰ متری، ۲۰ برابر درآمد خانواده متوسط است اما باید حد متوسط آن ۵ برابر باشد. اگر قیمت مسکن از حد متعارف بیشتر بشود هم خانواده و اقتصاد کمرش می شکند.

اطهاری با اشاره به مسئولیت هایی که در نگارش طرح و برنامه های مسکن در کشور داشته است و مسئولیت هایی که در دوران فعالیت به عهده گرفته، ادامه داد: متن قانون الگوی توسعه نیست، این نهاد است که با الگوی توسعه به دست می آید. نهاد یعنی روابط تکرار شونده در جامعه، قانون یک متن مکتوب است؛ در کشورالگوی توسعه نداریم، وقتی قیمت مسکن ۲۰ برابر درآمد خانواده است با مالیات بر خانه خالی نمی توان کشور را اداره کرد. وزیر مسکن نمی تواند وزیر بنایی باشد. او وزیر مسکن و شهرسازی است اگر خدمات هفت گانه در شهر وجود نداشته باشد نمی توان بخش مسکن هم داشت.

وی ادامه داد: خانه های کوچک با قیمت بهتر و راحت تر به فروش می رسند یا اجاره می روند.

مسکن مهر؛ نتیجه مشکلی در مجالس قبل
این کارشناس اقتصادی ساخت مسکن مهر را نتیجه یک مشکل در مجالس قدیم عنوان کرد و گفت: آن نمایندگان که به ساخت مسکن مهر رأی مثبت دادند حسن نیت داشتند اما الان از مسکن مهر تانک بیرون می آید و محلی برای جرایم سازمان یافته است.

وی افزود: نقش مجلس خیلی مهم است، مجلسی که طرح قانون جامع مسکن را تصویب کرد به ساخت مسکن مهر هم تن داد.

اطهاری گفت: با وجود چنین مشکلاتی است که تأکید دارم باید با الگوی توسعه کار کنیم و کارشناس را به میرزا بنویس تبدیل نکنیم.

خلال دندانی به نام مالیات بر خانه های خالی
وی با بیان اینکه یک چارچوب به اسم طرح جامع مسکن داریم که در دولت روحانی کنار گذاشته شد و مجلس دهم آن را دنبال نکرد، خطاب به مسئولان به ویژه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهید کار کنید به عنوان بسته نهادی کار کنید، مالیات گرفتن از خانه های خالی به اندازه یک «خلال دندان» است و نمی تواند مدیریت بازار را در پی داشته باشد.

اطهاری با اشاره به اینکه مسکن مهر یک بی تعادلی در بخش مسکن ایجاد کرد و قیمت مسکن در سال آخر دولت احمدی نژاد ۱۰۰ درصد بالا رفت، ادامه داد: این طرح باعث عدم تعادل شد. میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن نباید بالاتر از ۲۵ درصد کل تشکیل سرمایه کشور باشد، فوقش به ۳۰ درصد برسد اما در زمان ساخت مسکن مهر به ۶۰ درصد رسید.

وی با انتقاد از طرح های مسکن در دولت اصلاحات گفت: در دولت اصلاحات تعاونی های مسکن را از بین بردند. وقتی به دولت نهم رسیدیم گفتم اتحادیه ها را ایجاد کنید و سراغ کار ساخت نروید.

مسکن مهر ضدکارشناسی بود
وی ادامه داد: مسکن مهر ضدکارشناسی بود و متولیان آن هشدارهای کارشناسی را کنار گذاشتند. امروز هم حتی کم درآمدها حاضر نیستند بروند در مسکن مهر برای اینکه در این واحدها بلبشو وجود دارد.

در بخش دیگری اطهاری با بیان اینکه تعادل باید در سرمایه گذاری وجود داشته باشد، گفت: اگر همه سرنشینان قایق به یک سمت بروند قایق غرق می شود برای همین است که باید ۲۵ درصد سرمایه کشور به بخش مسکن برود، اما امروز مسکن مهر تبدیل به مصیبت شد.

پول معاملات مسکن الان در کجاست؟
وی در بخش پایانی گفت: تراکم فروشی یعنی شهرفروشی؛ معاملات بخش زمین در حال حاضر ۵۰ درصد کل نقدینگی کشور را جذب کرده است و سیستم بانکی آن را در مال ها و خانه های خالی گذاشته است بخشی را هم به بخش مسکن برده است.

اطهاری در واکنش به نقد یکی از مهمانان در برنامه گفت: همین جوری تکرار کنیم که فقط می خواهیم برای مردم کاری کنیم، در آن صورت مشکلات شان بیشتر می شود. با خرج کردن از شهدا نمی توان کاری کرد. اقتصاد ایران فرصت زیادی ندارد و ممکن است غرق شود.

کد خبر: ۲۵٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha