۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
آینده بریکس؛ اهداف و چالش ها| کارشناسان جنوب جهانی جدول را ورق می زنند!
استیمسون گزارش داد؛

آینده بریکس؛ اهداف و چالش ها| کارشناسان جنوب جهانی جدول را ورق می زنند!

کارشناسان مسائل جنوب جهانی به تازگی آینده بریکس و نتایج پانزدهمین اجلاس سران بریکس در اوت گذشته را مورد بررسی قرار داده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: هر ماه، پروژه جنوب جهانی در نظم جهانی جلسه ای با حضور کارشناسان از سراسر جنوب جهانی تشکیل می دهد تا در مورد روابط بین الملل از دیدگاه آنها بحث کرده، تفکر متعارف را مختل کند و دیدگاه های غیر غربی را به محافل سیاسی برجسته در واشنگتن تزریق نماید. در همین راستا، این مقاله بخشی از مجموعه «کارشناسان جنوبی جهانی جدول‌ها را برمی‌گردانند» است که دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان منتخب در این بحث‌ها را برجسته می‌کند.

در ۲۹ سپتامبر، شبکه جنوب جهانی در نظم جهانی، پس از پانزدهمین اجلاس اخیر بریکس در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، چشم اندازها و مشکلات پیش روی بریکس را مورد بحث قرار داد. بریکس در چارچوب بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ به عنوان یک گروه اصلاح طلب که هدف آن به چالش کشیدن سلطه غرب بر موسسات مالی چندجانبه برتون وودز بود، ایجاد شد. از سال ۲۰۱۴، بریکس با هدف به چالش کشیدن نظم جهانی کنونی که تحت سلطه قدرت های غربی است و محدودیت های خود را برای جهان اکثریت نشان داده است، برای تقویت یک نظام بین المللی مشروع تر، خصلت ژئوپلیتیکی به خود گرفت.

شبکه جنوب جهانی در نظم جهانی، بریکس را به عنوان یک گروه چندجانبه جایگزین که باید به طور فراگیر نشان دهنده منافع جنوب جهانی باشد، منعکس کرد. اعضای بریکس علیرغم منافع متفاوت و گاهی اوقات رقابتی_ دیدگاه مشترکی در مورد نقش بیشتر جنوب جهانی در جهان دارند. با این وجود، این گروه همچنان یک ائتلاف بین‌دولتی است که بر اساس استراتژی ملی هر یک از دولت‌های عضو هدایت می‌شود و بریکس را به منبع فرصت‌ها و چالش‌ها تبدیل می‌کند، زیرا این گروه به دنبال منافع همگرا و واگرا اعضای خود است.

با این حال، و علیرغم حضور قدرت‌های بزرگی مانند چین و روسیه، که به دنبال اهرم مشارکت خود با کشورهای جهانی جنوب برای پیشبرد برنامه‌های خود هستند، اعضای بریکس عاملیت و توانایی خود را برای پیشبرد منافع خود از طریق مذاکره حفظ کرده اند. در حال حاضر، بریکس در کنار سایر گروه های کوچک، به ویژه گروه ۲۰، فعالیت می کند، زیرا ریاست آن از هند در سال ۲۰۲۳، به برزیل در سال ۲۰۲۴ و در سال ۲۰۲۵ به آفریقای جنوبی منتقل می شود.

این موضوع به ویژه این سوال را ایجاد می کند که آیا اعضای بریکس می توانند برای پیشبرد اصلاحات در موسسات مالی بین المللی بزرگ از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به جی ۲۰ تکیه کنند یا خیر. بریکس همچنین فرصت های بیشتری را برای اعضای خود فراهم می کند تا مشارکت های خود را متنوع کنند، به ویژه از نظر امکان انتقال فناوری، پیشرفت تحقیقات فضایی و تقویت بانک توسعه جدید.

بانک توسعه جدید تنها موسسه ایجاد شده توسط بریکس است که در حال حاضر سرمایه نسبتا کمی برای تامین مالی پروژه ها در مقایسه با موسسات سنتی مانند بانک جهانی دارد. در حال حاضر، بنابراین، ان بی دی برای رقابت تلاش می کند. بریکس با چالش های عملی دیگری مواجه است. تا کنون، این گروه استراتژی توسعه خود را روشن نکرده است؛ در حالی که باید معیارهای اضافه کردن اعضای جدید بالقوه را بررسی می کرده است. بر همین اساس، درها را برای گسترش در هر چرخه ریاست جدید باز گذاشته است.

این موضوع به نوبه خود، حفظ تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع را با چالش مواجه کرده و این سوال را در مورد نیاز به نهادهای جدید بریکس، مانند دبیرخانه، مطرح می‌کند. علاوه بر این، بریکس هنوز اهداف خود را در قبال کشورهای غیرعضو جنوب جهانی تعریف نکرده است که حدود چهل نفر از آنها علاقه خود را برای پیوستن به این گروه ابراز کرده اند.

در حالی که هنوز مشخص نیست که اعضای بریکس چه مسیری را برای پیشبرد اصلاحات سازمانی چندجانبه طی خواهند کرد، با این وجود، اگر اعضای بریکس در شفاف سازی اهداف کلی خود و ایجاد استراتژی برای دستیابی به آنها موفق شوند، این پتانسیل را دارد که پیشنهادهای ملموسی برای اصلاح حکمرانی بین المللی را تحت فشار قرار دهد

به همین ترتیب، هنوز مشخص نیست که اعضای بریکس چه مسیری را برای پیشبرد اصلاحات سازمانی چندجانبه طی خواهند کرد. با این وجود، اگر اعضای بریکس در شفاف سازی اهداف کلی خود و ایجاد استراتژی برای دستیابی به آنها موفق شوند، بریکس پتانسیل آن را دارد که پیشنهادهای ملموسی برای اصلاح حکمرانی بین المللی را تحت فشار قرار دهد.

گسترش بریکس؛ فرصت یا چالش؟

روچیتا بری، مشاور مؤسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی منوهار پاریکار در خصوص بریکس اینگونه تحلیل کرده است. پانزدهمین اجلاس سران بریکس که در آگوست ۲۰۲۳ در ژوهانسبورگ برگزار شد، توجه جهانی را به این گروه غیررسمی جلب کرد. این اجلاس با تصمیم مهم برای حضور شش عضو جدید _آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات_ به پایان رسید که به عنوان یک فرصت و چالش برای کشورهای عضو بریکس اعلام شده است.

این اقدام نشان دهنده تلاش های بریکس برای دیده شدن به عنوان یک گروه فراگیر به نمایندگی از جنوب جهانی است؛ به ویژه اینکه چین و روسیه هر دو خود را متعلق به جنوب جهانی می دانند. همانطور که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در این اجلاس تکرار کرد، بریکس در واقع به بستری برای بحث در مورد موضوعات مختلف و نگرانی های جنوب جهانی تبدیل شده است که شامل فشار برای توسعه پایدار و اصلاح نهادهای چندجانبه است.

ارتقاء توسعه پایدار بخش مهمی از دستور کار بریکس است؛ در حالی که رهبران این گروه اغلب بر نقش بریکس در حمایت از ثبات، توسعه پایدار و رفاه بیشتر در جهان تأکید می کنند. در سال های اخیر، همکاری جنوب_جنوب به کانال مهمی برای تقویت توسعه پایدار جهانی تبدیل شده و سیاست بریکس در قبال آن از طریق تمایل دوجانبه هند و چین به سمت کشورهای کمتر توسعه یافته در آفریقا قابل مشاهده است.

به عنوان مثال، در مورد هند، استراتژی همکاری توسعه این کشور با آفریقا بر اساس اولویت های کشورهای آفریقایی است. این تلاش ها برای ارتقاء توسعه پایدار به ویژه از طریق بانک توسعه جدید بریکس انجام می شود. هدف اصلی این بانک ترویج زیرساخت ها و پروژه های توسعه پایدار در کشورهای نوظهور و در حال توسعه است. اگرچه از همان مدل بانک جهانی پیروی می کند، پارامترهای تصمیم گیری ان بی دی نسبت به موسسات برتون وودز دموکراتیک تر است؛ به ویژه به دلیل اینکه رای به طور مساوی بین کشورهای شریک بانک ان بی دی توزیع شده است.

علاوه بر این، بریکس همچنین در طول مذاکرات سازمان ملل برای توسعه دستور کار ۲۰۳۰ به منظور توسعه پایدار در ترویج همکاری جنوب_جنوب فعال بوده است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، بریکس پلاس اکنون شامل شش کشور از ده تولیدکننده برتر نفت در جهان_عربستان سعودی، روسیه، برزیل، امارات، ایران و چین_ است که در مجموع حدود ۳۰ درصد از تولید جهانی نفت را تشکیل می دهند. علاوه بر این، چین، هند، روسیه، عربستان و برزیل نیز مصرف‌کنندگان اصلی انرژی هستند.

گسترش بریکس پیامدهایی برای تجارت انرژی خواهد داشت، زیرا بریکس این کشورها را قادر می سازد تا با تقویت هماهنگی منافع خود بر بازارهای انرژی تأثیر بگذارند و به طور بالقوه یک جبهه مذاکره واحد در صحنه جهانی ایجاد کنند

گسترش بریکس پیامدهایی برای تجارت انرژی خواهد داشت، زیرا بریکس این کشورها را قادر می سازد تا با تقویت هماهنگی منافع خود بر بازارهای انرژی تأثیر بگذارند و به طور بالقوه یک جبهه مذاکره واحد در صحنه جهانی ایجاد کنند. اما، با توجه به هدف بریکس مبنی بر ترویج توسعه پایدار و پرداختن به تغییرات آب و هوایی، نظارت بر اینکه چگونه گنجاندن کشورهای دیگر تولیدکننده نفت بر این دستور کار تأثیر می‌گذارد، مهم خواهد بود.

همانطور که سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در اجلاس سران بریکس در آگوست اظهار داشت: بریکس شراکت برابر کشورهایی است که دیدگاه های متفاوتی دارند اما دیدگاه مشترکی برای جهانی بهتر دارند. علی‌رغم نگرانی‌ها مبنی بر اینکه گسترش بریکس ممکن است انسجام گروه را مختل کند، به‌ویژه از آنجایی که دستیابی به اجماع را برای کشورها دشوارتر می‌کند، این گروه در صورت موفقیت در استفاده از فرصت‌های موجود، موقعیت منحصربه‌فردی برای حمایت از تغییر دارد.

دیدگاه برزیل در مورد بریکس

در این خصوص دیدگاه آنا ساجیرو گارسیا، دانشیار روابط بین الملل، دانشگاه فدرال روستایی ریودوژانیرو را می خوانیم. گروه بریکس در حال حاضر در حال گذراندن تغییرات سیاسی عمده‌ای است که ممکن است بر نقش آن در نظم جهانی تأثیر بگذارد، در صورتی که بتواند اهداف خود را روشن کرده و بر چالش‌های داخلی غلبه کند. در اجلاس اخیر آگوست در آفریقای جنوبی، این گروه دعوت خود را از شش عضو جدید رسمی کرد: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات. این گسترش سوالاتی را در مورد آینده بریکس ایجاد می کند که می تواند از طریق سه بعد تجزیه و تحلیل شود:

اول، دیدگاه (بالا به پایین) ماهیت ژئوپلیتیکی بریکس را منعکس می کند. از این منظر، بریکس به دنبال جمع آوری قابلیت های اقتصادی، سیاسی و نظامی در برابر قدرت های سنتی، به ویژه ایالات متحده و اروپا است. تنش‌های بین‌المللی_مانند تنش‌های ناشی از انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده، تلاش ایالات متحده برای مهار چین، تهاجم روسیه به اوکراین، و ائتلاف رو به رشد روسیه و چین_ و پیامدهای آن بر سایر اعضای بریکس باعث تشویق این کشور به منظور جستجو برای قدرت بیشتر شده است. پویایی غرب در مقابل شرق ناشی از این رویدادها نیز بر تمرکز ژئوپلیتیکی و نه اقتصادی اولیه گروه تاکید کرده است.

دوم، دیدگاه «افقی» (یا جانبی) بر روابط درون بلوکی_ همگرایی و عدم تقارن بین کشورها_ متمرکز است. به عنوان مثال، اعضای بریکس تلاش کرده اند همکاری خود را افزایش داده و گروه های کاری و یادداشت تفاهم را در بخش های مختلف مانند بهداشت، مالی و انرژی ایجاد کنند. در عین حال، عدم تقارن اقتصادی بین اعضای گروه، که به طور مشخص ناشی از برتری اقتصادی چین است، روابط تجاری درون بریکس را شبیه به تقسیم کار بین‌المللی سنتی با چین در مرکز آن کرده است. در مورد برزیل، این وابستگی متقابل نامتقارن به صنعتی زدایی اقتصاد این کشور در میان مدت کمک کرده است، زیرا برزیل جایگاه خود را به چین به عنوان صادرکننده اصلی کالاهای تولیدی به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی از دست داده است.

سوم، دیدگاه «عمودی» (یا از پایین به بالا) به این می‌پردازد که چگونه هر یک از اعضای بریکس به عنوان یک قدرت منطقه‌ای عمل می‌کند و به دنبال تأثیرگذاری بر منطقه خود و انباشت قدرت اقتصادی بیشتر از طریق روابط با کشورهای دیگر در «حاشیه» بریکس است. برای مثال، اقدامات شرکت‌های چند ملیتی بزرگ از اعضای بریکس در آفریقا و آمریکای لاتین گاهی اوقات می‌تواند شیوه‌های استثماری را که به‌طور سنتی در روابط تجاری غرب_جهانی جنوب دیده می‌شود، بازتولید کند. این امر باعث تداوم اختلاف ثروت و درآمد می شود، چه در مورد استخراج مواد معدنی خام و سایر منابع طبیعی یا در استفاده از نیروی کار محلی.

از یک سو برزیل می تواند از موقعیت خود به عنوان یکی از اعضای موسس گروه و به عنوان یک رهبر منطقه ای در آمریکای جنوبی برای تقویت مشروعیت خود و گسترش نفوذ خود در سطح منطقه ای و بین المللی استفاده کند، از سوی دیگر، گنجاندن اعضای جدید غیردموکراتیک در بریکس، و همچنین کشورهای عمده صادرکننده سوخت فسیلی، اهداف برزیل را به چالش می کشد

برای برزیل، تغییرات در بریکس زمان فرصت ها و چالش ها است. از یک سو، برزیل می تواند از موقعیت خود به عنوان یکی از اعضای موسس گروه و به عنوان یک رهبر منطقه ای در آمریکای جنوبی برای تقویت مشروعیت خود و گسترش نفوذ خود در سطح منطقه ای و بین المللی استفاده کند. به عنوان مثال، در جریان مذاکرات آب و هوایی، برزیل می‌تواند برای انتقال انرژی عادلانه اقتصاد خود تلاش کرده و از گسترش دموکراسی و حقوق اجتماعی حمایت کند، همانطور که دولت فعلی لولا قصد انجام آن را دارد. از سوی دیگر، گنجاندن اعضای جدید غیردموکراتیک در بریکس، و همچنین کشورهای عمده صادرکننده سوخت فسیلی، اهداف برزیل را به چالش می کشد و ممکن است در آینده به واگرایی های بیشتری در این گروه منجر شود.

در این زمینه، برزیل باید استقلال نسبی خود را در مواجهه با تنش‌های بین‌المللی بین قدرت‌های بزرگ حفظ کرده و در عین حال تلاش کند تا شرایط توافق بهتری را در روابط درون بریکس که نه تنها به نفع اعضای آن است، مانند انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مذاکره کند در حالی که از بازتولید روابط نامتقارن بین کشورهای غربی و جهانی جنوب اجتناب می شود.

هند_و تا حدودی برزیل_بر این باورند که بریکس گسترش یافته حضور چین را در جنوب جهانی جسور و مستحکم خواهد کرد

بریکس؛ تلاش چین و هند برای رهبری
سانوشا نایدو، دانشیار ارشد پژوهشی، موسسه گفتگوی جهانی نیز این تحلیل را دارد. یکی از نکات برجسته پانزدهمین اجلاس سران بریکس، تلاش مستمر برای رهبری در جنوب جهانی است که منافع رقابتی بین اعضای بریکس را برجسته می کند. این رقابت بین چین و هند قابل توجه است. به عنوان مثال، هند_و تا حدودی برزیل_بر این باورند که بریکس گسترش یافته حضور چین را در جنوب جهانی جسور و مستحکم خواهد کرد. در واقع، این گسترش، تلاش‌های جهانی پکن برای پیشبرد پروژه‌های دولت چین_ مانند ابتکار توسعه جهانی_ را که می‌تواند نهادهای چندجانبه فراگیر جایگزین ایجاد کند، نهادینه خواهد کرد.

علاوه بر این، بحث هایی در مورد اینکه آیا چین بخشی از جنوب جهانی است یا خیر، وجود داشته است. این یک موضوع بحث برانگیز است. نقش تاریخی چین در حمایت از جنبش‌های استعمار زدایی و استقلال‌طلبی، به‌ویژه در آفریقا، و امروزه در تلاش برای ارتقاء نمایندگی و صدای جنوب جهانی برای یک سیستم بین‌المللی عادلانه‌تر، عادلانه‌تر و فراگیرتر، چین را به عضوی قانونی در جنوب جهانی تبدیل می‌کند. بحث، فراتر از چگونگی تعریف جنوب جهانی است. این مسئله در مورد این است که چگونه عدالت اجتماعی مشترک و مبارزات توسعه به طور تاریخی کشورهای توسعه یافته را از جهان در حال توسعه جدا کرده است.

امروزه، بحث‌های مربوط به نقش چین در نظم جهانی این عناصر را به‌عنوان بخش مرکزی هویت این کشور نادیده گرفته و این که چگونه به روابط بلندمدت آن با جنوب کمک کرده‌اند، مدت‌ها قبل از اینکه این مفهوم در دهه ۱۹۷۰ برجسته شود. در ماه‌های منتهی به اجلاس سران، با وجود اینکه یکی از ویژگی‌های بارز فرآیند تصمیم‌گیری این گروه بود، اجماع در مورد معیارها، اصول و چارچوب هنجاری پیرامون گسترش بریکس دشوار بود.

روسیه، گسترش بریکس را راهی برای تعمیق قدرت خود در کریدور اقتصادی اوراسیا می‌داند، در حالی که برای برزیل و آفریقای جنوبی، این موضوع به حداقل رساندن اختلافات عمیق‌تر در جنوب جهانی است

حتی با وجود اینکه شش عضو جدید برای پیوستن به گروه در ژانویه ۲۰۲۴ دعوت شدند، این موضوع بدون سیاست مشخص برای هدایت گسترش آینده گروه اعلام شد. همانطور که گفته شد، تصمیم برای گسترش نشان می دهد که پویایی داخلی گروه همچنان با رویکرد اجماع محور تعریف می شود، که به ویژه با رقابت بین چین و هند بر سر قدرت در بلوک شکل می گیرد. با این حال، سایر اعضای بریکس بازیگران منفعل نیستند. به عنوان مثال، روسیه، گسترش بریکس را راهی برای تعمیق قدرت خود در کریدور اقتصادی اوراسیا می‌داند، در حالی که برای برزیل و آفریقای جنوبی، به حداقل رساندن اختلافات عمیق‌تر در جنوب جهانی است.

مسیر بریکس به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به این مسئله است که چین و هند چگونه خود را در این گروه و به طور گسترده تر در سراسر جنوب جهانی درک می کنند. این موضوع در اجلاس سران گروه ۲۰ تحت ریاست هند_ دو هفته پس از اجلاس سران بریکس_ نشان داده شد، جایی که دهلی کریدور اقتصادی هند در شرق میانه اروپا را راه اندازی کرد، که به عنوان یک برنامه متقابل برای طرح کمربند و جاده چین در نظر گرفته می شود.

این مسیر در بریکس همچنین منجر به این موضوع شده است که هند به دنبال احیای مؤلفه هند_برزیل_آفریقای جنوبی به عنوان یک گروه فرعی در بریکس باشد. این تلاش همچنین به استفاده دولت مودی از همسویی استراتژیک و منافع مشترک با غرب برای به چالش کشیدن سلطه چین در جنوب جهانی اشاره دارد. برای هند، این موضوع به معنای ادعای درست موقعیت خود به عنوان رهبر جنوب جهانی است که دیگر به عنوان سایه تعقیب کننده دم اژدها دیده نمی شود.

در پایان، برزیل و آفریقای جنوبی باید از این رقابت استراتژیک بین چین و هند برای پیشبرد منافع خود عبور کرده و در عین حال خطراتی را که چنین رقابت‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند برای دستور کار گسترده‌تر بریکس برای غلبه بر چالش‌های ساختاری در معماری جهانی ایجاد کند، مدیریت کنند. با شروع چرخه بعدی بریکس، این گروه همچنان به صورت روان باقی می ماند، زیرا نقش اعضای جدید روشن می شود و ممکن است درخواست های جدید برای عضویت مطرح گردد.

این موضوع گسترش رقابت بین چین و هند را در حالی که آنها برای رهبری بریکس رقابت می کنند، عمیق تر خواهد کرد. بدون شک، این موضوع بر چگونگی تلاش چین و هند برای استفاده از بریکس برای تثبیت هویت خود به عنوان قهرمانان جنوب جهانی تأثیر خواهد گذاشت. برای سایر اعضا مانند روسیه، ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در مورد تقویت موقعیت خود به عنوان یک بازیگر احیاگر در جنوب جهانی است. در مورد برزیل و آفریقای جنوبی، هویت جنوب جهانی آنها با اصلاح سیستم چندجانبه برای شناخت و ارتقای نقش جنوب جهانی در امور بین‌الملل همسو خواهد ماند.

بریکس و عدم تعهد جدید

تیم ساهای، مدیر آزمایشگاه سیاست صنعتی صفر خالص، جان هاپکینز، معتقد است که کشورهای در حال توسعه قربانیان منفعل چند بحران نیستند. آنها فعالانه در تلاش هستند تا کنترلی بر سرنوشت خود و جهت نظم جهانی داشته باشند. لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در اجلاس بریکس تاکید کرد که دستور کار بریکس برای اصلاح نظم اقتصادی جهانی توسط اعضای بریکس در جی بیست به رهبری برزیل در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

پویایی هایی که در مقاله سال ۲۰۲۲ خود در مورد عدم همسویی جدید تحلیل کردم، امروز نیز قابل توجه است. اگرچه کشورهای در حال توسعه تلاش می‌کنند تا منافع خود را از طریق اصلاحات حاکمیتی جهانی، بدون تغییر محسوس، پیش ببرند، اما با تهدید به خروج از سازمان‌های چندجانبه سنتی تحت رهبری غرب برای سازمان‌های تحت سلطه چین مانند سازمان همکاری شانگهای، مانند ایران در سال ۲۰۲۳، از مواضع خود استفاده می‌کنند. این کشورها همچنین به پیوستن به گروه‌هایی مانند بریکس و میانجی‌گری توافق‌های دوجانبه متوسل می‌شوند، بنابراین از روابط خود با غرب و بلوک جدید چین و روسیه به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کنند، مانند: دسترسی به فناوری های اصلی برای تقویت رشد آینده، ایمن سازی سخت افزار نظامی پیشرفته برای افزایش امنیت، داشتن دست بالا در مذاکرات تجاری با اروپا، ایالات متحده و بلوک جدید روسیه و چین، تضمین دسترسی به کالاهای اساسی مانند غذا، انرژی، فلزات و کودهای شیمیایی از بلوک جدید روسیه و چین، مذاکره برای شرایط بهتر برای بازسازی بدهی خود به طلبکاران غربی و چینی در طول بحران بدهی جهانی دلار که حاکمیت آنها را تهدید می کند.

بسیاری از مفسران غربی، بریکس را به عنوان گروهی توصیف کرده اند که در دستیابی به اهداف خود شکست خورده، از نظر اقتصادی راکد است. با این حال، سیاست گذاران غربی تلاش های خود را برای ایجاد پل هایی با اعضای این گروه چند برابر کرده اند. به عنوان مثال، تقویم دیپلماتیک جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده _ با بازدید از چین، مصر، هند، عربستان و امارات در ماه‌های اخیر_نشان‌دهنده جنون معامله رقابتی با بازیگران قدرت غیرمتعهد است که اکنون بریکس بخشی از آن هستند.

علاوه بر این، سالیوان از کنگره لابی کرده است تا کمک های مالی بیشتر ایالات متحده به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را به عنوان «از لحاظ استراتژیک ضروری» که یکی از موضوعات در دستور کار بریکس است، ساده کند. به طور قطع، تفاوت های استراتژیک بین کشورهای عضو بریکس بر سر هدف سازمان وجود دارد. چین می خواهد قدرت های غربی را کنار بگذارد.

در همین حال، هند ترجیح می‌دهد معماری‌های موجود را اصلاح کند و می‌خواهد سایر کشورهای جنوب جهانی را متقاعد کند که در برابر دستور کار ژئوپلیتیک چین مقاومت کنند. اما علیرغم تنش‌های واضح بین اعضای بریکس، حمایت مشترک از سایر موضوعات در دستور کار این گروه وجود دارد، به ویژه در مورد مسائل پیرامون معماری مالی جهانی. کاستی های آن مانع مهمی در برابر اقدامات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه است.

نقش بزرگ دلار آمریکا در معاملات فرامرزی به این معنی است که سیاست پولی اعمال شده در داخل ایالات متحده بر کل جهان تأثیر می گذارد

علاوه بر این، نقش بزرگ دلار آمریکا در معاملات فرامرزی به این معنی است که سیاست پولی اعمال شده در داخل ایالات متحده بر کل جهان تأثیر می گذارد. با این وجود، در بیانیه اجلاس سران به ارز جدید بریکس اشاره نشده است. این پروژه در حال حاضر غیر واقعی است، همانطور که این ایده که رنمینبی چین جایگزین دلار آمریکا خواهد شد، در حالی که دولت چین همچنان به کنترل سرمایه متعهد است. در عوض، اعضای بریکس بر انجام تجارت و سرمایه گذاری بیشتر با ارزهای محلی، تسهیل شده توسط بانک های مرکزی اعضای بریکس، و احتمالاً انتقال ذخایر به ارزهای دیگر تمرکز خواهند کرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالباسط معماری IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      درودبرشما دوستان خوب موفق باشید