۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
تقلای دلار برای رسیدن به کانال ۲۰ هزار! / تقوی: سکوت بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز معنادار است
«بازار» از روزهای پر التهاب بازار ارز گزارش می دهد؛

تقلای دلار برای رسیدن به کانال ۲۰ هزار! / تقوی: سکوت بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز معنادار است

با وجودی که قیمت دلار در آستانه ۲۰ هزار تومان قرار دارد اما بر خلاف رویه حضورهای تصویری رییس کل در بازار ارز، این ایام سکوت را ترجیح می دهد.

اسدالله خسروی؛ بازار: ارز همچنان در بازار بالا میرود و دولت نظارگر این افزایش قیمت است. افزایش قیمتی که تبعات آن فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند چرا که با گران شدن ارز همه کالاها نیز در بازار گران می شود.

در چنین شرایطی سکوت معنا دار بانک مرکزی نسبت به جلوگیری از رشد قیمت ارز دربازار تامل بر انگیز است. خیلی ها می گویند؛ دولت موافق افزایش قیمت ها در بازار ارز است، چرا که با گران کردن ارز منابع ریالی بسیار زیادی را نصیب می شود. بالابردن نرخ ارز در صرافی بانک ها توسط بانک مرکزی مؤید این موضوع است. البته رئیس کل بانک مرکزی افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها را سیاستی برای جلوگیری از سفته‌بازی عنوان می کند.

مسئولان جوابگوی رشد نرخ ارز شوند
حال با وجودی که هیچ نظارتی در بازار ارز به چشم نمی خورد و دولت به طور کلی این بازار مهم و استراتژیک را به حال خود رها کرده است، اما مجلس این افزایش قیمت ها را برنمی تابد. احسان خاندوزی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفته است؛ مسئولان ارزی کشور باید با حضور در مجلس، پاسخگوی این گرانی ها شوند.

این در حالی است که افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر باعث شده که قیمت کالا و خدمات نیز متاثر از گرانی ارز در بازار افزایش یابد این افزایش قیمت در شرایطی که مردم در تنگنای اقتصادی قرار دارند نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده است. نگرانی بابت اینکه نمی شود به آینده اقتصاد کشور و اقتصاد خانوار در مدیریت دخل و خرج امیدوار بود چرا که ارزش پول ملی روز به روز درحال افت است و هیچ سیاست بازدارنده ای از سوی بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی بکار گرفته نمی شود.

بانک مرکزی نباید نظارگر رشد قیمتها باشد
مهدی تقوی اقتصاددان در گفتگو با «بازار» می گوید؛ درست است که با کاهش فروش نفت و محدودیت های تجاری منابع ارزی کشور کاهش یافته است اما این کاهش منابع ارزی نمی تواند دلیلی برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز که کل اقتصاد کشور را درگیر کرده است، باشد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید سیاست کنترل نرخ ارز را به هر شکل ممکن بکار گیرد، افزود: دست روی دست گذاشتن و نظاره گر بودن بازار برای اینکه خود بازار تعیین کننده قیمت ارز شود در این شرایط  سخت اقتصادی کار درستی نیست.

این استاددانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده که منابع ارزی کشور بسیار زیاد است ما نمی گوییم در این شرایط اقدام به عرضه انبوه  ارز در بازار کند و از این طریق تقاضاهای ارزی را دربازار پاسخگو شود.  اما حداقل می تواند یا اتخاذ تصمیمات درست و سیاست های خاص چون تشویق صادرکنندگان برای آوردن ارز در داخل کشور و تامین ارز واردکنندگان  مانع از رشد قیمت ها در بازار شود.

دلار ۱۹ هزار و ۷۰۰ یورو ۲۲ هزار ۱۰۰ تومان
اکنون که قیمت ارز در بازار رکود می زند و دلار در تقلای ورود به کانال ۲۰ هزار تومان است اما تصمیم قاطعی برای مهار قیمت ها و ساماندهی بازار به چشم نمی خورد.

به طور مثال  قیمت های خرید و فروش ارز امروز نسبت به روز کاری قبل با افزایش همراه بود طوری که قیمت دلار در بازار آزاد هم‌اکنون ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت دلار در هفته گذشته در کانال ۱۸ هزار تومان جای داشت.

صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با ثبات نسبت به روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان است. این در حالی است که خیلی ها انتظار داشتند قیمت انواع ارز در صرافی بانک ها کاهشی شود تا بازار آزاد قیمت هارا بالا نبرد.

این روزها نه تنها دلار و انواع ارز با سیر صعودی قیمت ها همراه هستند بلکه قیمت طلا و سکه نیز در بازار افزایشی شده است.

طلا و سکه هم گران کردند
البته افزایش قیمت طلا از ۲ فاکتور قیمت اونس جهانی و نوسان قیمت دلار در داخل تبعیت می کند که اکنون هر دوی آنها با افزایش قیمت در بازارها مواجه اند.

قیمت طلای ۱۸ عیار امروز هر گرم ۸۲۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

علاوه بر این هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۹۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۴۷ دلار معامله می‌شود.

به گزارش بازار، با توجه به رشد قیمت دلار و  انواع ارز و سکه در بازار همچنین سکوت بانک مرکزی، معلوم نیست که در روزهای آینده قیمت ها در بازار ارز و طلا به چه سرنوشتی مبتلا شوند چرا که اکنون نمایندگان مجلس نیز تاکید دارند مسئولان ارزی کشور هرچه سریعتر جوابگوی آشفته بازار قیمت ارز و گرانی این کالا باشند.

کد خبر: ۲۵٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha