۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
توزیع ۶۲ هزارتن کودشیمیایی یارانه ای برای اجرای الگوی کشت در همدان
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان خبرداد:

توزیع ۶۲ هزارتن کودشیمیایی یارانه ای برای اجرای الگوی کشت در همدان

همدان - الیاسی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان از توزیع ۶۲ هزارتن کودشیمیایی یارانه ای برای اجرای الگوی کشت در همدان خبر داد.

بهروز الیاسی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از اقدامات اصلی در مهار تورم و ثبات قیمت‌ها افزایش تولید است، گفت: در راستای حمایت از کشاورز و متعاقب آن افزایش تولید، با تخصیص یارانه به کودهای توزیعی، این نهاده مهم با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

الیاسی بابیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل موانع ناشی از تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای و یارانه‌ای، وضعیت ویژه‌ای در تأمین کود در کشور وجود داشت، افزود: از مقدار ۷۲ هزار تن انواع کودهای کشاورزی تأمین و تدارک شده استان همدان، ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن آن در قالب الگوی کشت ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه این میزان کود از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در سامانه پهنه‌بندی و با صدور حواله الکترونیکی و کمک ۹۸ کارگزار فعال در استان بین کشاورزان توزیع شد، گفت: این اقدام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش توزیع را نشان می‌دهد.

در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان ذخیره‌شده است

الیاسی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان ذخیره‌شده است.

وی گفت: در همین مدت برای سهولت کشاورزان در دسترسی به کودهای کشاورزی در مناطقی از استان که تهیه کود برای کشاورزان با سختی همراه بود برای تعداد ۱۰ مورد مجوز عاملیت جدید صادرشده است.

الیاسی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد کودهای کشاورزی تولید داخل است که این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و محصولات کشاورزی که ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد تأثیر دارد، گفت: در همین راستا این شرکت موفق به افزایش ۸۵ درصدی تولید در کودهای پتاسه و ۱۱۴ درصدی تولید در کودهای فسفاته شده است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده کودهای کشاورزی

وی گفت: شرکت علاوه بر تأمین کودهای کشاورزی یارانه دار، به‌منظور تنوع کودی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده کودهای کشاورزی، اقدام به عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های تولیدی کرده به‌طوری‌که شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را که استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند از طریق شبکه بزرگ کارگزاری این شرکت عرضه کنند.

وی در خصوص کیفیت کودهای کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: فرایند تأمین، تدارک و توزیع کود در چارچوب «سامانه کنترل کیفی»، از مبدأ تا رسیدن به دست کشاورز مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است.

الیاسی افزود: امسال تیم پایش شرکت با ۸۵ مورد بازدید میدانی در سراسر استان بر روند توزیع کود نظارت کامل داشته و با ۳۴ مورد نمونه‌برداری از کودهای وارده به استان و ارسال آن به آزمایشگاه مجهز شرکت در کرج از سلامت کودهای کشاورزی اطمینان حاصل شد.

وی نقش تغذیه گیاهی و تأثیر آن در تولید محصولات کشاورزی استان به‌ویژه محصولات اساسی همچون گندم و جو را یادآور شد و گفت: علی‌رغم کاهش میزان بارندگی و نزولات جوی در استان، خوشبختانه با تغذیه مناسب و افزایش توزیع کودهای یارانه‌ای در استان، شاهد افزایش تولید در محصولات استراتژیک گندم و جو بودیم.

الیاسی به تأمین و توزیع به‌موقع کودهای کشاورزی موردنیاز کشت‌های بهاره و پاییزه در استان همدان هم اشاره کرد و گفت: این شرکت آمادگی کامل دارد برنامه کودی استان را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

کد خبر: ۲۵۵٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha