۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
چشم‌انداز متفاوت دو بانک بزرگ آمریکا از سرنوشت نرخ بهره

چشم‌انداز متفاوت دو بانک بزرگ آمریکا از سرنوشت نرخ بهره

بانک‌های مورگان استنلی و گلدمن ساکس در خصوص چشم‌انداز آتی اقتصاد آمریکا و سرنوشت نرخ‌ سیاستی فدرال رزرو اختلاف نظر دارند.

به گزارش بازار، اقتصاددانان بانک مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کنند کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در دو سال آینده و همراه با کاهش تورم اتفاق بیافتد. در حالی که گلدمن ساکس کاهش‌های کمتری را در دوره بلندمدت انتظار دارد، زیرا ضعف ساختاری را در اقتصاد آمریکا پیش‌بینی کرده است.

در روز یک‌شنبه الن زنتنر (Ellen Zentner)، اقتصاددان ارشد مورگان استنلی در چشم‌انداز ۲۰۲۴ بیان کرد: بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ‌های بهره را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ آغاز کرده و در ماه سپتامبر کاهش دیگری را دنبال خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود بعد از ماه سپتامبر، در هر جلسه سیاستی به میزان ۲۵ واحد نرخ بهره کاهش یابد. طوری که نرخ بهره هدف در سال ۲۰۲۵ به ۲.۳۷۵ درصد برسد.

با این حال، تیم اقتصادی گلدمن ساکس کاهش نرخ بهره هدف را با آغازی ۲۵ واحدی در فصل چهارم سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند. از آن پس، در هر فصل و تا میانه سال ۲۰۲۶، اقتصاد آمریکا کاهش‌هایی در نرخ را تجربه خواهد کرد که مجموعا ۱۷۵ است. بدین ترتیب تا میانه سال ۲۰۲۶ نرخ‌های بهره هدف فدرال رزرو بین ۳.۵ و ۳.۷۵ درصد قرار خواهد گرفت. تخمین‌های مذکور توسط دیوید مریکل (David Mericle) صورت گرفته و در روز یک‌شنبه منتشر شده است.

با توجه به بیانات و گزارش‌های چشم‌انداز فدرال رزرو، پیش‌بینی گلدمن ساکس قابل قبول‌تر است. زیرا تخمین‌های سناریو میانه فدرال رزرو از ماه سپتامبر بیانگر دو کاهش ۲۵ واحدی در سه ماهه سال آینده است که نرخ سیاستی را تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۳.۹ درصد خواهد رساند. بانک‌های فدرال ایالتی و بانک‌های محلی در اجلاس ماه آینده، پیش‌بینی‌های خود را به روز رسانی خواهند کرد.

علت اصلی اختلاف نظر دو بانک مذکور، در چشم‌انداز آتی از اقتصاد آمریکا است. تیم مورگان استنلی ضعف اقتصادی بیشتری را در مدل‌های خود تخمین زده و اعتقاد دارد بانک مرکزی اقدامات تسهیل کننده بیشتری را از طریق انبساط پولی برای حمایت از اقتصاد آمریکا ترتیب خواهد داد. آن‌ها انتظار دارند بیکاری در سال ۲۰۲۵ به ۴.۳ درصد برسد که کمی بیشتر از تخمین‌های فدرال رزرو است.

اما نکته قابل توجه آنست که چشم‌انداز اقتصادی هر دو بانک با پیش‌بینی فدرال رزرو متفاوت است. مورگان استنلی پیشنهاد می‌دهد ایالات متحده از رکود اجتناب کند، زیرا کارفرمایان کارگران خود را حفظ کرده و تعدیل نیرو نخواهند کرد، ولی در هر صورت آمار اشتغال کاهش پیدا می‌کند. در نقطه مقابل، گلدمن ساکس انتظار دارد فدرال رزرو به پشتوانه اقتصاد قوی و تشدید کسری بودجه، بتواند نرخ‌های سیاستی را بالاتر حفظ کند. اما اشتراک نظر هر دو نهاد مالی در خصوص پایان یافتن انقباض پولی فدرال رزرو است.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha