۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
موضوعات اقتصادی و مسئله غزه را پیگیری می‌کنیم
رئیس جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان:

موضوعات اقتصادی و مسئله غزه را پیگیری می‌کنیم

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه در نشست سازمان همکاری‌های اکو پیوند بین اعضای این سازمان به ویژه پیوند اقتصادی مسئله محوری است، گفت: مسئله غزه حتماً در بحث‌های اجلاس ازبکستان مطرح خواهد شد.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه) پیش از عزیمت به تاجیکستان و ازبکستان، ‌ گفت:‌ در سیاست خارجی دولت ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو جزو ویژگی‌ها است و مسئله آسیای میانه و کشورهای آن موضوعی است که ما از ابتدای دولت تاکید کرده‌ایم که ظرفیت بسیار قابل توجهی در این کشورها وجود دارد.

وی افزود: از این رو، ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه سفر قبلی من به دوشنبه، موجب باز شدن گره‌هایی از مسائل دو کشور همراه بود که نتیجه آن توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را به همراه داشت، تاکید کرد: اعداد و ارقام نیز کاملاً نشانگر این است که روابط ما با تاجیکستان کاملاً با پیش از این دولت متفاوت شده است.

وی ادامه داد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود در جهت تقویت روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دوست برادر همزبان طبیعتاً این سفر انجام خواهد شد و اسنادی در این سفر و امضا خواهد رسید که در جهت تقویت و توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ما در این سفر، علاوه بر مذاکرات و روابط دوجانبه با تاجیکستان، طبیعتاً مذاکراتی را هم درخصوص مسائل منطقه خواهیم داشت.

رئیس جمهور همچنین در تشریح جزئیات سفر به ازبکستان نیز، تصریح کرد:‌ سفر بعدی من از تاجیکستان به تاشکند پایتخت ازبکستان انجام می‌شود که با دعوت رئیس جمهور این کشور است که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اکو را هم به همراه دارد.

وی ادامه داد:‌ در این نشست پیوند بین اعضای اکو به ویژه پیوند اقتصادی مسئله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اکو خواهد بود. در این اجلاس با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورهای عضو سازمان اکو دارند طبیعتاً بحث‌های مهمی میان اعضا در جهت توسعه روابط صورت خواهد گرفت.

رئیسی، گفت: موضوعی که در حاشیه این نشست صورت خواهد گرفت، دیدارهایی است که ما با سران کشورهای عضو سازمان اکو خواهیم داشت. در این راستا، دیدارهای دوجانبه‌ای انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوعی که هم در دیدارهای تاجیکستان و هم ازبکستان بسیار اهمیت خواهد داشت و سایر مسائل نسبت به این موضوع اولویت دوم را دارد، مسئله غزه است. موضوع فلسطین امروز موضوع جهان اسلام است و شاید بتوان گفت که موضوع جهان بشریت و همه انسان‌ها و همه مردم دغدغه‌مند در سراسر عالم است.

وی ادامه داد:‌ امروز در هر کجای عالم نفرت بسیار جدی نسبت به رژیم صهیونیستی و جنایت‌های هولناکی که علیه بشریت مرتکب می‌شود، وجود دارد. این یک سوال جدی است که امروز مردم جهان از آمریکا و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی و از جنایتکاران در این منطقه دارند که امروز در حال ظلم به مردم مظلوم و مقتدر فلسطین هستند.

رئیسی‌ بیان کرد: این موضوع (فلسطین و غزه) حتماً در بحث‌های اجلاس ازبکستان مطرح خواهد شد و از مسائلی است که ما در ارتباطات این مدت با کشورهای مختلف جهان نسبت به آن گفت‌وگو کرده‌ایم. متاسفانه امروز مردم از اقدام سازمان‌های بین‌المللی ناامید هستند. چراکه احساس می‌کنند سازوکارهایی که امروز برای حمایت از مظلوم در جهان وجود دارد به هیچ عنوان کارایی نداشته و کارایی خود را از دست داده است.

رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه ادراکی که امروز برای مردم دنیا به وجود آمده است بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی و سازوکارهایی است که امروز وجود دارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، احساس مردم این است که این سازوکارها کاملاً غیرعادلانه و ظالمانه است به نحوی که صدای مظلوم آنچنان که باید شنیده نمی‌شود.

وی افزود: معتقدم این مذاکرات ارتباطات و رایزنی‌ها باید به ایجاد نظم عادلانه جهانی منتهی بشود که در سایه آن، ظالم باید سر جای خود نشانده شود و به کیفر برسد و صدای مظلوم نیز شنیده شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha