۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
عملیاتی‌ترین توافقات ایران و چین؛ از ساخت فرودگاه تا مجموعه ورزشی
وزیر اقتصاد تشریح کرد

عملیاتی‌ترین توافقات ایران و چین؛ از ساخت فرودگاه تا مجموعه ورزشی

خاندوزی، وزیر اقتصاد با بیان اینکه عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات ده ساله ایران و چین در سفر معاون اول رییس جمهور کلید خورد، دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی در تشریح اقدامات و دستاورد های سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهور گفت: در سفر دو روزه معاون اول رییس جمهور مهمترین اتفاق پیگیری پروژه هایی بود که بعد از سفر آیت الله رئیسی باید عملیاتی می‌شدند. توافقات در سطح عالی بین روسای جمهور دوکشور صورت گرفته بود و نیاز به عملیاتی شدن داشت. گام نخست اجرایی سازی توافقات در تیرماه با برگزاری جلسه کمیسیون ‌مشترک بود، گام دوم هم در سفر معاون اول رییس جمهور به شانگهای برداشته شد.

وی ادامه داد: با توجه به حضور و تعداد وزراتخانه‌های اقتصادی در این سفر و برگزاری پیش جلسات، نقاط اختلاف پروژه‌ها از قبل مشخص شد و در طی این دو روز نقاط اختلافی به سرانجام رسید. هم در بخش دولتی و هم در حوزه پروژه‌های بخش خصوصی به جمع بندی قطعی و نهایی شدن پروژه‌ها رسیدیم.

وزیر اقتصاد گفت: امیدوارم طی ماه‌های آینده با تحقق این پروژه‌ها در بخش‌های اقتصادی شاهد اتفاقات ملموس باشیم. عملیاتی ترین مرحله تعاملات ده ساله بین ایران و چین در این سفر رقم خورد، از دو هفته بعد مشخص خواهد شد که در چه فعالیت‌های صنعتی، معدنی، انرژی و خودرو و...کدام شرکت چینی با کدام بخش ایرانی چه پروژه ای را کلید خواهد زد.

وی با بیان اینکه کم کردن فاصله تراز غیر نفتی بین ایران و چین از دستاوردهای سفر مخبر است، گفت: سابقا کالاهای حوزه انرژی به چین صادر و محصولات صنعتی و ساخته شده وارد کشور می‌شد، اما براساس توافقات صورت گرفته و سرمایه گذاری های انجام شده برای نخستین بار کشور از فرصت صادرات به چین و سایر کشور های منطقه با فناوری و تکنولوژی هایی که اقتصاد چین به آنها دست یافته بهره خواهد برد، این‌امر برای ایران قدرت اقتصادی به همراه دارد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه دستاورد دیگر سفر به پروژه هایی برمی‌گردد که نمود اجتماعی بالایی دارد و بسیاری از نیاز های جمعی را برطرف می‌کند؛ اظهار داشت: با توافقات صورت گرفته و ورود اولین دوره واگن های جدید و تعهدی که چین به ساخت و انتقال تکنولوژی واگن های سری بعد در داخل ایران داده، زندگی و رفت و آمد و حمل و نقل مردم تسهیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: توافق مهم دیگر در حوزه فرودگاهی کشور بود که براساس آن، یک فرودگاه در تراز بین المللی بسیار بزرگتر از مقیاس فرودگاه های موجود ساخته خواهد شد.

خاندوزیس تاکید کرد: توافق دیگر درخصوص یک مجموعه ورزشی با استاندارد های بین المللی است تا بتوان بازی های آسیایی و جهانی را در انجام داد.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha