نگرانی بخش خصوصی از آماده نبودن بسترهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد دولتی
در حاشیه برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس۲۰۲۳ تشریح شد

نگرانی بخش خصوصی از آماده نبودن بسترهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد دولتی

در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس، فعالان اقتصادی از آماده نبودن بسترها برای جذب سرمایه در کشور صحبت کردند. به اعتقاد آنها با اقتصاد دولتی نمی‌توان درباره سرمایه‌گذاری صحبت کرد.

به گزارش بازار، نمایشگاه بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور (کیش اینوکس) به طور رسمی کار خود را آغازکرد. از آنجا که جذب سرمایه‌ به سمت بخش‌های مولد به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مطرح است، اتاق ایران برای پنجمین سال متوالی در این نمایشگاه مشارکت کرد تا بستری برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های کشور فراهم کند و از طرفی باتوجه به حضور روسای اتاق‌های مشترک ایران و عربستان، امارات و عراق، شرایطی را مهیا سازد تا علاقه‌مندان به این بازارها اطلاعات تجاری لازم را دریافت کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که در حال حاضر موضوع سرمایه‌گذاری در ایران با چالش‌های عدیده‌ای مواجه است. رئیس اتاق مشهد با حضور در غرفه اتاق ایران در نمایشگاه کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ درباره شرایط سرمایه‌گذاری در کشور به منابعی اشاره کرد که متاسفانه انگیزه‌ای برای حرکت به سمت تولید ندارند.

محمدرضا توکلی‌زاده، با تاکید بر اینکه اقتصاد کنونی کشور به سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد، گفت: راهی جز این نداریم که برای پیشی گرفتن نرخ سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک برنامه‌ریزی کنیم و از این طریق کشور را از فرسودگی خارج کنیم.

او اظهار کرد: متاسفانه منابع موجود به درستی هزینه نمی‌شود و مدیریت درستی روی این منابع نیست.

فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان نیز در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس و در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین یکی از عارضه‌های اقتصاد امروز را دولت بزرگ، غیربهره‌ور و پرهزینه دانست و گفت: بستر لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم نیست، چون دولت، سهم بزرگی از اقتصاد را در اختیار دارد و در مقابل بخش خصوصی در حال کوچک شدن است.

او تصریح کرد: در این شرایط نباید انتظار سرمایه‌گذاری جدید را داشته باشیم. تا زمانی که ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه سالانه به هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد کارمندان دولت اختصاص دارد، منابعی برای سرمایه‌گذاری جدید باقی نمی‌ماند. از طرفی می‌بینیم که جنبه سیاسی اقتصاد کشور بسیار زیاد شده و امکان حرکت در آن از بین رفته است.

معماری با بیان اینکه ابلاغ قوانین خلق‌الساعه به صورت روزانه و حتی گاهی ساعتی اتفاق می‌افتد، افزود: در چنین محیطی امکان برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. چون مدام باید مدل سرمایه‌گذاری را تغییر داد.

رئیس اتاق سمنان گفت: برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری، پیش از هر اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی باید دولت را به سمت کوچک و چابک شدن هدایت کنیم. اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، لازم است بخش خصوصی فعال شود چون سرمایه‌گذاری دولتی بازده لازم را ندارد.

او با بیان اینکه در وضعیت موجود، فضا برای سرمایه‌گذاری آماده نیست. افزود: بعد از کوچک و چابک سازی دولت، می‌توان روی جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور نیز حساب کرد.

کد خبر: ۲۵۴٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha