۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
اوج‌گیری قیمت ادوات کشاورزی مشکل‌ساز شد
گزارش بازار از رنج‌نامه کشاورزان لرستانی؛

اوج‌گیری قیمت ادوات کشاورزی مشکل‌ساز شد

لرستان- نوسانات قیمت ادوات و نهاده‌های کشاورزی از جمله مواردی است که کشاورزان را درگیر کرده و علاوه بر رنج کشاورزان، آب و خاک را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: لرستان از استان‌های پر آب کشور و دارای خاک مساعد است و کشاورزی و باغداری از استعدادها و توانمندی‌های آن به شمار می‌رود، با اینکه لرستان، استان اول تولید حبوبات کشور است، اما کشاورزان با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می‌کنند و هر ساله نظاره‌گر تاراج دسترنج خود توسط سودجویان هستند.

علاوه بر مشکلاتی از جمله نبود بازار، صنایع تبدیلی، برند، خرید تضمینی و ... حالا نوبت به گرانی تجهیزات و ادوات کشاورزی رسیده است تا کشاورزان را از روش‌های نوین باز دارد و با برگشت به روش‎های سنتی علاوه بر تخریب منابع خاک و آب، دستمزد کشاورزان به حداقل برسد.

سفره کشاورزان کوچک‌تر شد
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه متاسفانه همه چیز در هم تنیده شده است و وقتی قیمت ارز بالا می‌رود تمام صاحبان مشاغل نیز هزینه تمام شده‌شان بالا می‌رود، افزود: مشکل اصلی این است که دولت توان نظارت بر بازار را ندارد.

بخشی از افزایش قیمت‌ها بر می‌گردد به دخالت چند نفر سودجوی انحصارگر که واردات نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورزی را در دست دارند و در حق مردم اجحاف می‌کنند

عبدالمجید شیخی عنوان کرد: در واقع بازار رها شده است و الان افزایش قیمت‌ها در تمام نهاده‌ها و ستانده‌ها است، بخشی از افزایش قیمت‌ها بر می‌گردد به دخالت چند نفر سودجوی انحصارگر که واردات نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورزی را در دست دارند و در حق مردم اجحاف می‌کنند که بایستی قوه قضائیه پرونده این افراد را باز کند و دستشان را از جان کشاورزان کوتاه کند.

وی با بیان اینکه بایستی دولت از بخش کشاورزی با تمام ابزارهای ممکن حمایت کند، نهاده‌های کشاورزی و تجهیزات را باید به قیمت ترجیحی در اختیار کشاورزان قرار دهد، تصریح کرد: باید تلاش در راستای حمایت در تامین نهاده‌ها و ماشین آلات باشد، ولی چون دولت خودش را خیلی مقید به حمایت از بخش کشاورزی نمی‌بیند متاسفانه در اقتصاد بیشترین آسیب را از ناحیه کشاورزی می‌بینیم.

دولت درواقع دنبال اقتصاد مقاومتی نیست
کارشناس اقتصادی گفت: چرا که کشاورزان وظیفه تولید مایحتاج ضروری مردم و مواد غذایی را بر عهده دارند و در واقع بخش صنعت، معدن، ساختمان و همه بخش‌های دیگر متکی به بخش کشاورزی است و نهاده‌هایشان را از بخش کشاورزی می‌گیرند که اگر بخش کشاورزی حمایت نشود آسیب جدید می‌خوریم.

شیخی خاطرنشان کرد: اکثر ادوات کشاورزی تولید داخل است، چندین دهه گذشته زیربنای آن را ایجاد کردیم و الان توانایی صادرات تراکتور و ادوات تراکتوری را داریم و بخشی نیز وارد می‌شود که اگر حمایت دولتی باشد بخش وارداتی را هم می‌توانیم جایگزین، تولید و حتی صادر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت درواقع دنبال اقتصاد مقاومتی نیست، اظهار داشت: این گرانی افسار گسیخته ادوات کشاورزی نشان از عدم توانمدنی دولت در مدیریت بازار است، ما نیازی به واردات ادوات کشاورزی نداریم و تکنولوژی پیچیده‌ای هم نیست، اگر هم باشد ما توانایی تولید را داریم.

کمتر از یکسال می‌توانیم به خودکفایی برسیم
کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگر بنگاه‌ها و تشکل‌های دانش‌بنیان را حمایت کنیم و وارد خط تولید فناوری ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی کنیم کمتر از یکسال می‌توانیم به خودکفایی و صادرات مازاد به کشورهای دیگر هم برسیم.

سیاست‌های ولنگار بازرگانی دولت و با وجود انحصار در بخش واردات نهاده‌ها و ستاده‌های بخش کشاورزی، خیلی در معرض آسیب بوده و متاسفانه به دلیل فقدان برنامه تنظیم بازار این آثار سوء خودش را بیشتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد

شیخی بیان کرد: بخش کشاورزی یکی از رکن‌های اصلی امنیت کشور است و هر گونه افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات در تولید بخش کشاورزی اثر منفی دارد به ویژه با این سیاست‌های ولنگار بازرگانی دولت و با وجود انحصار در بخش واردات نهاده‌ها و ستاده‌های بخش کشاورزی، خیلی در معرض آسیب بوده و متاسفانه به دلیل فقدان برنامه تنظیم بازار این آثار سوء خودش را بیشتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

وی ضمن تصریح اینکه گاهی دچار کمبود در بازار می‌شویم و مصرف کنندگان را متضرر می‌کنیم و گاهی به دلیل زیادی محصولات، با وفور عرضه محصولات کشاورزی در بازار، تولید کننده را متضرر می‌کنیم، گفت: در هر دو حالت هم مصرف کننده و هم تولیدکننده متضرر می‌شوند و این وسط دلالان، واردکنندگان و انحصارگران واردات و ستانده‌های بخش کشاورزی نفع می‌برند و در واقع سوء مدیریت بخش کشاورزی از طرف دولت است ولی آسیبش را مردم می‌بینند.

خرید تضمینی اصلاح شود
کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت اگر سیاست درستی داشت ابتدا قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح می‌کرد، الان قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از قیمت محصولی است که از خارج وارد می‎کنیم که به ضرر بخش کشاورزی است و در واقع تنبیه تولید گندم در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

شیخی اظهار داشت: بایستی برنامه خرید تضمینی، برنامه قیمت تضمینی و برنامه حمایت از نهاده‌های کشاورزی، حمایت بازاریابی و حمایت فناوری را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: دولت باید چشمانش را باز کند و مراجعه‌ای به برنامه‌های حمایتی کشورهای پیشرفته در بخش کشاوری داشته باشد و شاخص برنامه‌های حمایتی را در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه ببیند.

گرانی روز افزون ادوات کشاورزی
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قیمت ادوات کشاورزی افزایش داشته و متاسفانه روز به روز گران‌تر هم می‌شود، افزود: با توجه به بالا رفتن ارز و شایعاتی که در کشور به راه می‌افتد و محصولی گران می‌شود به صورت زنجیره‌ای تمام محصولات دیگر به همین شکل گران می‌شود.

محمد شفیع ملک زاده عنوان کرد: از طرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی که حذف شده و همه چیز به ارز نیمایی محاسبه می‌شود روی همه محصولات اثر می‌گذارد و همه محصولات را گران می‌کنند.

وی بیان کرد: در بحث واردات و ماشین آلات کشاورزی نیز، وارد کننده ادوات هستیم و یا مواد اولیه را وارد می‌کنیم و این اجناس مرتب در حال گران شدن است.

کشاورز قدرت خرید تجهیزات را ندارد
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران همچنین تصریح کرد: تولید داخلی نیز داریم ولی یک سری محصولات به خاطر کیفیت کار وارد می‌شوند مانند انواع کمباین‌ها و انواع ماشین آلات جدید که با تکنولوژی روز تولید شده‌اند که این تجهیزات وارد می‌شوند.

یک دلیل افزایش این قیمت‌ها نبود نظارت و کنترل است، ما نظارت و کنترل درستی در کشور در بحث بازار و فروش کالاها نداریم

ملک زاده خاطرنشان کرد: یک دلیل افزایش این قیمت‌ها نبود نظارت و کنترل است، ما نظارت و کنترل درستی در کشور در بحث بازار و فروش کالاها نداریم؛ قطعا زمانی تجهیزات و مواد اولیه به این شکل افزایش پیدا می‌کند، تولید کننده یا کشاورز قدرت خرید این تجهیزات را ندارد و مسلما در بحث مکانیزه کردن بخش کشاورزی خیلی عقب می‌مانیم و بیشتر به کار سنتی ادامه می‌دهیم که باعث می‌شود خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد شود.

وی گفت: تمام دنیا و کشورهای پیشرفته به سمت کشت مکانیزه رفته‌اند و کشاورزی را اقتصادی کرده‌اند ولی متاسفانه دلیل اصلی که ما نمی‌توانیم در این راستا حرکت کنیم همین ناتوانی و دست خالی کشاورز و تولید کننده است که توان اینکه یک تراکتور را خریداری کنند و یا ماشین آلات امروزی را بخرند را ندارند.

دولت نگاه جدی به تولید کننده ندارد
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران اظهار داشت: با این درآمد کم، بخش کشاورزی و قیمت‌های سرسام‌آوری که محصولات دارند نمی‌توانند حتی اگر تسهیلات بگیرند با کدام درآمد کشاورزی می‌خواهند امیدوار باشند که پول را بازپرداخت می‌کنند. بنابراین کشاورز مجبور است از همان راه‌های سنتی قبل تولید خود را ادامه دهد.

ملک زاده افزود: افزایش قیمت، عدم نظارت و کنترل در بحث اقتصادی نشدن کشاورزی و سنتی ماندن آن خیلی تاثیر دارد، متاسفانه با این سیاست‌هایی که اعمال می‌کنند نمی‌توانیم زنجیره توزیع راه‌اندازی کنیم و با کشورهای دیگر رقابت کنیم، بهره‌وری را بالا ببریم و ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: هدف دولت حمایت از کشاورز و استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی نیست، اگر هدف درستی در این زمینه وجود داشت و نگاه جدی به تولید کننده بود، امروز اصلا نیازی به صادرات نفت و کمک دیگران نداشتیم.

نگاه درستی به کشاورزی نداریم و در نبود بازار خیلی از محصولات تبدیل به ضایعات می‌شود

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران بیان کرد: کشورهای دیگر به شکل‌های مختلف از کشاورز حمایت می‌کنند، تسهیلات بدون بهره می‌دهند، یارانه، ماشین آلات و نهاده در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند؛ اما چون ما نگاه درستی به کشاورزی نداریم و در نبود بازار خیلی از محصولات تبدیل به ضایعات می‌شود و در بعضی مواقع اصلا محصول برداشت نمی‌شود.

ملک زاده تصریح کرد: به بخش کشاورزی نگاه جدی نداریم و برنامه‌های بلند مدت برایش تعریف نکرده‌ایم، به تشکل‌های بخش کشاورزی بها نمی‌دهیم در حالی که می‌تواند کمک بزرگی به کشور کنند، در واقع به این همه منابع آب و خاکی توجهی نداریم و بخش کشاورزی را رها کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ضعیف بودن مکانیزاسیون باعث می‌شود کشاورز مقداری از سموم شیمیایی استفاده کنند و بعضا محصولات تولیدی ارگانیک نباشد، لذا متاسفانه از لحاظ مکانیزاسیون خیلی ضعیف هستیم و از لحاظ ترویج و آموزش مشکل داریم، از لحاظ کیفیت نهاده‌ها، سموم و مواد شمیایی نیز مشکل داریم.

تبدیل ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: از ماشین‌آلات کشارزی که قدیمی و فرسوده است استفاده می‌کنیم که خسارت سنگینی به آب و خاک وارد می‌شود همچنین ضایعات بخش کشاورزی و محصولات خیلی بالا رفته است.

ملک زاده اظهار داشت: بیش از ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود که بیش از ۳۰ درصد آن به خاطر همین ماشین آلات قدیمی است؛ بعضا به خاطرهمین فرسودگی در حین جمع آوری محصول دچار آتش سوزی می‌شوند و سبب می‌شود چندین هکتار از مزرعه مردم آتش بگیرد.

وی افزود: زمانی این ادوات امروزی را نداریم و باید از ادوات قدیمی استفاده کنیم، عملکرد و کیفیت کار بسیار پایین است و بر تولید نیز تاثیرگذار است و به امنیت غذایی ضربه می‌زند.

کد خبر: ۲۵٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha