۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
بروز رسانی قیمت برای خودروسازان انجام نمی شود| قیمت گذاری شورای رقابت براساس حقایق تولید نیست
یک قطعه ساز در گفت و گو با بازار:

بروز رسانی قیمت برای خودروسازان انجام نمی شود| قیمت گذاری شورای رقابت براساس حقایق تولید نیست

نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور، گفت: بروز رسانی قیمت محصولات خودروسازان با حقایق تولید از سوی شورای رقابت انجام نمی شود، این شورا زمینه ساز زیان شده است.

بازار؛ گروه خودرو: در تعیین قیمت خودرو پارامترهای مانند: هزینه نهاده های تولید، تورم، نوسان ارز و سود تولیدکننده دخیل است. اگر هر یک از مولفه های مذکور در زمان قیمت گذاری دستوری فراموش شود، زمینه لازم جهت ایجاد زیان آن تولیدکننده فراهم می شود. متاسفانه طی یک دهه گذشته شورای رقابت به عنوان نهاد ضد «آزادی بازار» زمینه ساز ایجاد زیان انباشت خودروسازان و نارضایتی مصرف کنندگان شده است. اگر دولت علاقه ای به حذف این شورا ندارد، باید سیاست «بروز رسانی قیمت» را جهت کاهش زیان انباشت خودروسازان دنبال و آن را به شورای رقابت ابلاغ کند. جهت بررسی زیان مالی گروه صنعتی ایران خودرو ناشی از عدم «بروز رسانی قیمت» با محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

نهاده های تولید توام با ورودی کارخانجات هر روز گران تر می شود، اما «بروز رسانی قیمت» برای محصولات صنایع خودروسازی لحاظ نمی شود

* شورای رقابت وعده «بروز رسانی قیمت» در هر سه ماه یکبار داده بود، این شورا پس از تکذیب این موضوع قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو را نیز همراه با رشد تورم اصلاح نکرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

خودروسازان و قطعه سازان با معضلی به نام تغییر ثانیه ای نرخ مواداولیه مواجه هستند، از سوی نهاده های تولید توام با ورودی کارخانجات هر روز گران تر می شود، اما «بروز رسانی قیمت» برای محصولات صنایع خودروسازی لحاظ نمی شود. این درحالیست که موارد مذکور عامل اصلی تعیین قیمت خودرو هستند، ولی شورای رقابت مجوز «بروز رسانی قیمت» را به صنایع خودروسازی نمی دهد. اگر این شورا هر سه ماه یک بار براساس واقعیت های صنعت خودرو اقدام به اصلاح قیمت محصولات ایران خودرو می کرد، آبی پوشان جاده مخصوص و هر خودروساز دیگر با زیان چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه نبودند.

* شنیده ها حاکی از آن است که شورای رقابت برخی از هزینه ها در قیمت گذاری خودرو دخیل نمی کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

در شرایط فعلی صنایع خودروسازی برای حفظ نیروی انسان مجبور به پرداخت هزینه های اضافی به طرق مختلف هستند، اما بارها گفته می شود که حداقل دستمزدها را باید در تعیین نرخ خودرو یا حتی قطعات لحاظ کرد. باید از افراد مدعی این نوع قیمت گذاری سوال کرد که آیا می توانند با حداقل دستمزدها، امرار معاش کنند؟ خودروسازان و قطعه سازان مجبور هستتند که پرداخت های اضافی به نیروی انسانی را روی قیمت محصولات خود سر شکن کنند، اما شورای رقابت یا سایر سازمان های ذیربط در امر قیمت گذاری حاضر به پذیرش این موضوع نیستند. خودروسازان و قطعه سازان حاضر به پذیرش «بروز رسانی قیمت» هر سه ماه یک بار هستند، اما شاهد انجام این موضوع براساس هزینه های واقعی تولید از سوی متولیان قیمت گذاری نیستیم.

بروز رسانی قمیت برای خودروسازان انجام نمی شود| قیمت گذاری شورای رقابت براساس حقایق تولید نیست

هیچ بانکی با نرخ بهره مصوب حاضر به پرداخت تسهیلات به صنایع خودروسازی نیست

* باتوجه به اینکه صنعت خودرو کشور برخلاف سایر صنایع خودروسازی دنیا «یارانه مواداولیه» دریافت نمی کند، وضعیت قطعه سازان جهت تامین نیاز خود در کنار تامین نقدینگی چگونه است؟

برخی از قطعه سازان می توانند نیاز خود به مواداولیه را از بورس کالا تامین و عده ای دیگر نیز خارج از بورس خرید می کنند، به دلیل جبر شورای رقابت در عدم پذیرش قیمت مواداولیه در بازار آزاد سبب شده که برخورد خودروسازان با قطعه سازان به یک شکل باشد و هزینه های اضافی به تولیدکنندگان زنجیره تامین تحمیل شود. هیچ بانکی با نرخ بهره مصوب حاضر به پرداخت تسهیلات به صنایع خودروسازی نیست، نرخ بهره هر بانک با بانک دیگر متفاوت است. آیا شورای رقابت از این موضوع مطلع و در صورت اطلاع حاضر به پذیرش آن جهت «بروز رسانی قیمت» خودروها است؟ متاسفانه این موضوع در آنالیز قیمت خودرو توسط شورای رقابت و بررسی هزینه های تولید توسط خودرو دیده نمی شود. هزینه تولید با سیاست فعلی قیمت گذاری افزایش می یابد و نهاد های ذیربط در این خصوص نیز حاضر به پذیرش حقایق اقتصادی- صنعتی نیستند.

اگر شورای رقابت با منطق عدد و رقم حاضر به پذیرش «بروز رسانی قیمت» نشد، خودروساز با حمایت قطعه سازان می تواند از نهاد ها و قوه های مختلف این موضوع را پیگری کند

* گاهی شنیده می شود که خودروسازان در قانع کردن مدیران در راس شورای رقابت جهت بازنگری و بروزرسانی قیمت ها ضعیف عمل می کنند، برای اصلاح این مورد چه پیشنهادی دارید؟

معتقدم اگر قطعات یک خودرو را فرضا ۲۰۰ قطعه ساز و مجموعه ساز تامین می کنند، خودروساز باید قرارداد این ۲۰۰ سازنده را لیست و به شورای رقابت اعلام کند که ۷۵ تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را هزینه این قطعه سازان و ۲۰ تا ۲۵ درصد را مابقی نیز هزینه های جاری تولیدش است. باتوجه به اینکه شورای رقابت نیز تشکل فرا قوه ای است، اگر با منطق عدد و رقم حاضر به پذیرش «بروز رسانی قیمت» نشد، خودروساز با حمایت قطعه سازان می تواند از نهاد ها و قوه های مختلف این موضوع را پیگری کند. نمی دانم آیا خوردوسازان به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو با این مستندات در جلسات شورای رقابت حضور می یابند یا به صورت شفاهی اقدام به اطلاع رسانی می کنند، خودروسازان باید از قیمت محصولات خود دفاع کنند.

در حال حاضر مسئولان سیاستگذار صنعتی شیوه ای را در پیش گرفتند که «تولید» را از بین می برد

* به نظر شما چرا قیمت مواداولیه به شکل دستوری یا حتی حمایتی به صنایع خودروسازی داده نمی شود تا زیان خودروسازان کاهش یابد؟

در حال حاضر مسئولان سیاستگذار صنعتی شیوه ای را در پیش گرفتند که «تولید» را از بین می برد و اثرات متفی در اقتصاد دارد. اگر شورای رقابت معتقد است که قیمت خودروسازان قابل دفاع نیست، پس باید قیمت مواداولیه این صنعت را کاهش دهد. در این صورت خودروساز و مصرف کننده متضرر نمی شوند، قیمت خودروها باید منطقی اعلام و راهی بازار شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha