۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور:

منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد

سنندج - دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور گفت: منطقه آزاد بانه و مریوان به عنوان دهمین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور امروز به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت عبدالملکی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه های استان کردستان، اظهار کرد: بعد از اقدامات و فعالیت های خوب صورت گرفته، امروز به صورت رسمی فعالیت منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان آغاز شد.

وی با بیان اینکه کشورمان ۹۴ منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی دارد که ۱۸ منطقه آن آزاد و مابقی منطقه ویژه هستند، عنوان کرد: این ۴۸ منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی اثرات خوبی در اقتصاد ملی داشته‌ اند و بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران معادل ۱۸ میلیون دلار مربوط به همین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌ افتد و به نوعی می‌ توانیم بگوییم اغلب مبادی خروجی و ورودی ما یا منطقه آزاد و یا منطقه ویژه اقتصادی هستند.

وی گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت متوسط با اشتغالزایی ۷۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال است که این کارنامه مثبت برای این مناطق است.

وی با بیان اینکه کردستان ظرفیت اقتصادی بالایی برای خود کردستان و کل کشور دارد، گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مناطق ملی با کارکرد فراملی و بین ‌المللی هستند و چشم امید اقتصاد جمهوری اسلامی بوده و همه مردم ایران آن را از خود می‌ دانند و لذا کارکرد مناسب این مناطق برایشان اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تیم خوبی در منطقه آزاد بانه و مریوان مستقر می ‌شود باید به نحوی عمل کنیم که به یک منطقه آزاد نمونه در تراز ملی و بین ‌المللی در سطح غرب آسیا تبدیل شود که منافع آن به مردم استان و همه ایران برسد.

عبدالملکی عنوان کرد: منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در قالب دو سایت در دو شهرستان بانه و مریوان منتهی به مرز سیرانبند و باشماق است و به همین دلیل از ظرفیت این دو مرز بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

وی افزود: حدود ۶ میلیارد دلار مبادلات تجاری در مرز باشماق از ترانزیت، واردات و صادرات نشان از مستعد بودن منطقه برای اجرای این مهم است.

عبدالملکی به مزایای مناطق آزاد هم گریزی زد و خاطرنشان کرد: هزینه ‌های تولید، زمین، مواد اولیه در مناطق آزاد بسیار پایین است در این مناطق به سه بازار ایران با کشورهای همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت و کل بازارهای دنیا دسترسی داریم.

کد خبر: ۲۵۳٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha