شهرک‌های صنعتی مرزی باید برای تولید، صادرات و اشتغال تقویت شوند
رئیس اتاق ایلام:

شهرک‌های صنعتی مرزی باید برای تولید، صادرات و اشتغال تقویت شوند

رئیس اتاق ایلام با اشاره به ظرفیت‌های شهرک صنعتی مهران در مجاورت مرز عراق، بر ضرورت تقویت این شهرک و سایر شهرک‌های صنعتی مرزی برای تولید، صادرات و اشتغال تأکید کرد.

به گزارش بازار، سیدمحمد موسوی نسب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با تأکید بر ضرورت تقویت جایگاه و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی مرزی برای تولید، صادرات و اشتغال، گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی مهران در مجاورت مرز مهران و منطقه آزاد تجاری واقع شده است بنابراین مهم‌ترین انتظار این است که زمینه لازم برای تقویت این شهرک فراهم شود.

سیدمحمد موسوی نسب در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام با موضوع طرح و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مهران، افزود: تقویت جایگاه تولید در شهرک صنعتی زمینه‌ساز رونق صادرات، اشتغال و ارزآوری است.

او ادامه داد: شهرک صنعتی مهران به مساحت کلی ۱۰۰ هکتار و مساحت صنعتی ۷۳ هکتار بوده که ۳۰ فقره قرارداد با سرمایه‌گذار در این شهرک بسته شده است از این تعداد ۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده که تعداد ۸ واحد یعنی ۲۶ درصد فعال هستند.

رئیس اتاق ایلام، مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، استهلاک و نقصان‌پذیری ماشین‌آلات و تکنولوژی به کار رفته، کمبود نیروی کار علاقه‌مند به فعالیت در شهرک‌های صنعتی، نبود دیوار اطراف شهرک که امنیت را از مشکلات شهرک صنعتی مهران عنوان کرد.

موسوی نسب، اظهار کرد: نبود سیستم‌های روشنایی درب واحدها و خیابان‌ها، نبود نگهبانی ۲۴ ساعته و دوربین‌های مداربسته امنیتی، نبود جاده مناسب و آسفالت، مشکلات مربوط به هزینه‌های آب، برق و گاز و عدم گازکشی برخی واحدها، فشار مضاعف و خارج از ضابطه شرکت پیمانکاری برق بر واحدها، کمبود نقدینگی و عدم اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای مستقر، مستهلک شدن ماشین‌آلات و تجهیزات، از دیگر مشکلات این شهرک است.

وی تصریح کرد: شهرک صنعتی مهران در مجاورت مرز بین‌المللی و کشور عراق قرار گرفته است و امکان تأمین اقلام موردنیاز کشور همسایه وجود دارد؛ بنابراین می‌طلبد که نسبت به رفع مشکلات این شهرک اقدام سریع انجام گیرد

وی پیشنهاد کرد: زمینه لازم برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران عراقی به‌منظور سرمایه‌گذاری مشترک بین صاحبان این واحدها و طرف عراقی با هدف تأمین بازار همسایه فراهم شود.

رئیس اتاق ایلام همچنین گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی نسبت به تشکیل تیمی برای عارضه‌یابی همه شهرک‌های صنعتی و ازجمله آسیب‌شناسی شهرک مهران و برآورد هزینه‌های موردنیاز در قالب یک طرح توجیهی اقدام کند.

موسوی نسب پیشنهاد کرد: اولویت فروش زمین در منطقه آزاد تجاری مهران با واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی مهران باشد تا زمینه لازم برای به‌کارگیری این ظرفیت در صادرات به کشور عراق بیش‌ازپیش فراهم شود.

رئیس اتاق ایلام در ادامه به موضوع غرفه‌های تجاری در مرز بین‌المللی مهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تجار و بازرگانان در مرز مهران به‌عنوان سرباز اقتصادی همواره در صحنه اقتصادی نقش ممتازی را ایفا کرده‌اند ضرورت دارد که به مشکلات آنان به‌صورت ویژه پرداخته شود.

موسوی نسب افزود: برگزاری مزایده و بالا رفتن قیمت غرفه‌های تجاری باعث بروز مشکلاتی برای تجار واقعی که همواره از سال‌های دور تاکنون با تمام وجود در خدمت توسعه اقتصادی هستند، شده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که قیمت جدید غرفه‌های تجاری تعدیل شود و تجاری که برای اعتلای تجارت در این مرز شبانه‌روز تلاش کرده‌اند در اولویت واگذاری غرفه‌ها قرار گیرند.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: اتاق ایلام حلقه اتصال بین مجموعه بخش خصوصی و دولتی بوده که نقش این نهاد غیردولتی در ارتباط، پیگیری و ارائه مشاوره بسیار پر اهمیت است.

حسن بهرام نیا اظهار کرد: مشکلات تولید، زیرساختی، خدمات، موانع تجارت و بازرگانی و سایر بخش‌های اقتصادی چه در موضوع استانی و ملی باید از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و پیگیری شود.

وی ادامه داد: همه ما باید به دنبال تحول و ارتقای همه‌جانبه اقتصاد باشیم و دستگاه‌های اجرایی در کنار بخش خصوصی پای‌کار خواهند بود.

استاندار ایلام به اهمیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر حضور فعالانه در این نشست در راستای اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اهتمام جدی داشته باشند.

بهرام نیا تأکید کرد: جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید به‌صورت منظم و هرماه یک‌بار برگزار و با توجه به اهمیت این نشست در حوزه اقتصاد، مصوبات آن باید اجرایی شود.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: نقش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در رفع مشکلات فعالان حوزه اقتصاد بسیار تأثیرگذار است.

شهریار عباسی بیان کرد: مشکلات اصلی حوزه اقتصادی باید در کمیته کارشناسی و سپس در نشست اصلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و متناسب با آن تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و نقش شهرک‌های صنعتی به‌ویژه در منطقه مرزی مهران ضرورت دارد که مشکلات این بخش به‌صورت ویژه و کارشناسی شده رفع شوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست توجه زیرساخت‌های اقتصادی و مرزی را مهم قلمداد کرد و گفت: باید به تولید و صادرات با نگاه فرابخشی نگریسته شود.

فرج امیدی افزود: هر چه میزان تولید تقویت شود به‌تناسب آن زمینه لازم برای صادرات، ارزآوری و اشتغال فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که مشکلات شهرک صنعتی مهران با توجه به اینکه در مجاورت کشور عراق واقع شده و تأثیرگذاری زیادی بر صادرات دارد، هر چه زودتر مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در این نشست گفت: بخشی از مشکلات شهرک‌های صنعتی استان بر اساس اولویت‌بندی از حیث آسفالت، سیستم روشنایی و آب برطرف شده است.

حاتمی افزود: شهرک صنعتی مهران از حیث روشنایی مشکلاتی داشت که بخش اعظمی از آن برطرف شده و کارهای لازم برای رفع دیگر موانع نیز در دستور کار قرار گرفته است که به‌تناوب رفع خواهد شد.

مدیرکل گمرکات ایلام نیز در این نشست گفت: ۹۸۷ میلیون دلار انواع کالا از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.

روح اله غلامی بیان کرد: این میزان صادرات در مقایسه با پارسال از رشد ۹ درصدی برخوردار بوده است.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha