۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
سموم کشاورزی زنگ خطری برای سلامتی انسان| ضرورت استفاده از روش های بیولوژیک
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

سموم کشاورزی زنگ خطری برای سلامتی انسان| ضرورت استفاده از روش های بیولوژیک

گرگان- صابری، سرپرست مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گفت: در تولید ارقام به کاهش استفاده از سموم کمتر توجه شده، اما متاسفانه بیشترین امراض انسانی به دلیل استفاده زیاد از سموم کشاورزی است.

علیرضا صابری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: برای اصلاح بذور گندم افزایش عملکرد و کیفیت را در گلستان مورد توجه قرار دادیم و میزان گلوتن و پروتئین در افزایش کیفیت این محصول اهمیت زیادی دارد.

سرپرست مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان پایداری بذور گندم را از دیگر مباحث مهم در مرکز تحقیقات دانست و گفت: اگر تحقیقات در زمینه عملکرد بذور گندم تعطیل شود در دو سال آینده تناژ گندم از چهار تن و نیم است این عملکرد به سه تن خواهد رسید چرا که رقم های گندم عمرشان حدود پنج سال است.

وی با بیان اینکه ارقام جدید باید به تولید اضافه و به پایداری آن کمک کند، یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که ارقام در زنجیره تولید پایداری عملکرد داشته باشند و این جز اهدافی است که تاکنون محقق شده است.

صابری بهترین عملکرد گندم در گلستان را هفت تن و ۸۰۰ کیلو در هر هکتار دانست و گفت: اما چون این بذر در برابر بیماری زنگ زرد ضعیف است ما مجبوریم رقمی را معرفی کنیم که هفت تن و ۳۰۰ کیلو تولید دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما در معرفی ارقام گندم این است که بذوری را معرفی کنیم که کاهش سم زنی را داشته باشد تا علاوه بر صرفه جویی و درآمد عالی در حوزه کشاورزی به سلامت این بخش نیز کمک خواهد شد.

سرپرست مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما به دنبال تولید محصول سالم هستیم، یادآور شد: اما متاسفانه این مساله در بخش کشاورزی کمتر دیده شده و امیدواریم که با روش های بیولوژیک بتوانیم به جامعه کمک کنیم.

صابری تاکید کرد: بیشترین امراض انسانی در گلستان به دلیل مصرف زیاد سموم شیمیایی است و کشاورزان در کنار عملکرد به این حوزه نیز بیشتر از گذشته باید توجه داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۲٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha